Imbraca-te conform mesajului pe care vrei sa-l transmiti!
Pentru a putea face asta cat mai bine trebuie sa tii seama, in afara de scopul tau, care poate fi dupa caz (sa semnezi un contract, sa obtii o finantare, sa fii angajat, sa-ti consolidezi cariera, sa inspiri incredere sau poate doar sa-ti castigi respectul) si de:
- cine sunt cei carora te adresezi – clienti, parteneri de afaceri, pacienti, studenti sau poate un potential angajator;
- unde se va desfasura evenimentul – la birou, intr-o sala de conferinte, intr-o sala de curs, un restauranat de lux;
- pe ce teren se va juca partida – in „deplasare” sau „acasa”, terenul propriu intotdeauna inseamna un avantaj.
Ce faci cand trebuie sa dai curs unei invitatii?
Pai in acest caz trebuie sa tii seama de tipul ocaziei si de momentul zilei. In functie de tipul ocaziei si de nivelul de formalitate, tinutele pe care le vei alege vor varia de la business, business-smart sau elegant dupa caz.
Informatii despre gradul de formalitate al evenimentului poti obtine fie intreband despre tinuta pe cel care te-a invitat, fie analizand invitatia pe care ai primit-o si „citind printre randuri”.
Un prim indiciu despre formalitatea evenimentului ti-o da felul in care iti este facuta invitatia. Daca este o invitatie scrisa, deja stii ca evenimentul este formal, iar daca este tiparita pe hartie de calitate si scrisa ingrijit ai si confirmarea formalitatii si trebuie sa adopti o tinuta eleganta. Daca invitatia e facuta prin e-mail sau telefonic, atunci inseamna ca intalnirea va avea un caracter relaxat, casual. Tinuta vestimentara o vei alege in consecinta.
Care este scopul acestui articol si al celor care vor urma?
Acela de a te face sa intelegi de ce intr-o anumita situatie se poarta o anumita vestimentatie si nu o alta. Pentru a intelege mai bine am sa apelez la doua mici scenarii.
1. Sa presupunem ca doresti sa accelerezi ritmul in care evolueaza cariera ta, sau poate, chiar sa-i schimbi cursul.
In acest caz scopurile urmarite de tine sunt: crearea unei imagini pozitive, castigarea respectului si a increderii. Pentru a-ti atinge scopurile, trebuie sa te asiguri ca ceea ce comunici este capacitate profesionala si credibilitate.
Cel mai bine poti face asta apeland la hainele care comunica autoritate. Acestea contin anumite repere „cheie”: revere, maneci lungi, sacouri, fuste si pantaloni cu croiala clasica, din materiale care nu se sifoneaza in culori neutre, acceptate in mediul de afaceri.
Ele sunt cele care intr-o prima faza iti imprumuta din consistenta lor, dupa care fac un pas in spate, lasand sa apara in prim plan, ceea ce spui. Astfel de tinute ii determina pe privitori sa-ti dea atentie si pe tine te ajuta sa transmiti competenta. Daca le ignori, poti sa te trezesti in situatii ridicole.
2. In cazul in care iti doresti sa promovezi, iti poti imbunatati imaginea, fara costuri mari, apeland la detalii care, asa cum spuneam, fac diferenta!
Care sunt acestea? Pe de o parte accesoriile de calitate si bine intretinute (pantofi, poseta/servieta, ceas, bijuterii) si pe de alta parte o tinuta ingrijita (haine curate si calcate, manichiura ingrijita, tunsori si coafuri clasice). In aceasta etapa, este important sa studiezi accesoriile grupului din care vrei sa faci parte.
Aminteste-ti de ce-ti spuneam intr-un alt articol: imbraca-te pentru pozitia pe care o doresti maine, nu pentru cea in care esti astazi! Daca esti angajat, priveste-ti seful. Daca esti femeie si seful tau este barbat, priveste femeia cu cea mai mare influenta in organizatie. Daca seful esti chiar tu, priveste-ti partenerul de afaceri, al carui succes ti-l doresti.
Atentie insa, alege-ti cu grija modelele pe care sa le folosesti ca sursa de inspiratie pentru tine insuti! Ele trebuie sa-ti placa din toate punctele de vedere, fara rezerve.
Tema de astazi: incearca inainte de a alege orice tinuta vestimentara, sa raspunzi mai intai la intrebarea „de ce sa ma imbrac asa si nu altfel?” Tema in zilele urmatoare: transforma obiceiul de a raspunde acestei intrebari in gest reflex.
2 răspunsuri
Si cel mai important este ca persoana pe care o alegi drept model este sa iti placa dpdv al activitatii in acel domeniu. Oricine are defecte, dar depinde ce anume te intereseaza si iti place la aceasta.
Ovidiu, trebuie sa-ti placa fara retineri sau compromisuri, nu numai dpdv al activitatii si pozitiei sociale, cat mai ales dpdv al CARACTERULUI.