Sambata, 10 decembrie, Britsh Council a gazduit inca unul din evenimentele Empower Live! organizat de Asociatia Empower Romania care deja este cunoscuta ca unul dintre ONG-urile ce are misiunea de a face accesibila educatia nonformala pentru adulti.
Claudia Doanta, facilitatorul acestui seminar, avand o vasta experienta in PR, a ales o tema foarte importanta si actulala pentru multi dintre noi: in societatea de astazi chiar exista probleme de comunicare intre oameni, fie ca avem in jur indivizi „dificili”, fie ca suntem noi aceia.
Seminarul a luat forma unui weekend relaxant, chiar daca tema parea destul de serioasa. Claudia a propus o prezentare mai mult distractiva pentru a acapara atentia auditoriului si totodata a tinut cont de faptul ca in cadrul unui asemenea eveniment sunt importante parerile invitatilor. Oamenii au nevoie sa puna intrebari si sa descopere raspunsurile impreuna, ceea ce s-a si intamplat sambata. Sigur ideile se impart intodeauna, dar adevarul este ca avem de invatat oricare ar fi solutia aleasa.
Auto-control
Toti invitatii au fost de acord ca atunci cand interactionezi cu o persoana dificila, cel mai greu este sa iti controlezi emotiile, dar nu toti sustin ca trebuie sa faci asta.
Emotiile negative se acumuleaza si daca nu iti fac rau tie la un moment dat ajungi sa te descarci pe alte persoane. Intr-adevar, ca sa poti gestiona o situatie dificila, trebuie sa scapi in primul rand de emotii si apoi trebuie sa fii diplomat.
Pentru a nu reactiona imediat si impulsiv am invatat un exercitiu de respiratie care pare a fi foarte important in lupta cu emotiile, dar si pentru ca ne oxigeneaza mai bine creierul si ne ajuta sa gandim mai lucid in acel moment.
Adevarul este ca putem sa ne eliberam de presiune daca vom constientiza ca avem posibilitatea de a regla un conflict in mod politicos si chiar sa ne iasa bine. Indiferent de ceea ce crede interlocutorul nostru, daca noi stim ca am reusit sa il facem sa inteleaga unde a gresit intr-un mod elegant, putem sa ne consideram invingatori, acesta a fost mesajul cheie al Claudiei.
A ramas deschisa ideea ca daca un om ne-a facut sa ne simtim prost sau ne-a deranjat cu ceva si nu am reusit sa il facem sa ne inteleaga si sa inteleaga unde a gresit in relatia cu noi, o va face in continuare.
Vrem sa auzim mai multe opinii si experiente de la voi despre oamenii dificili si va asteptam la urmatoarele seminarii Empower Live! din Bucuresti (si nu numai).
6 răspunsuri
Eu sînt considerat ca fiind dificil şi greu de suportat de o parte dintre cei care mă cunosc, tocmai pentru că prefer logica şi gîndirea clară în detrimentul emoţiilor. Altfel spus, o persoană dificlă e o persoană care-şi poate controla emoţiile.
De asemenea, cei mai mulţi oameni iau criticile la nivel personal, în loc să se detaşeze şi să lucreze la punctele care pot fi îmbunătăţite. Dau un exemplu care mi s-a întîmplat recent. Pentru că i-am spus cuiva că argumentele pe care le aduce sînt de doi bani, persoana respectivă s-a simţit jignită. Respectivul a înţeles că el e de doi bani. Ar trebui să ne detaşăm de probleme şi să renunţăm la identificarea cu propriile afirmaţii. Totul devine mult mai uşor.
@Gheorghe Popa-Radu: Dupa parerea mea, „de doi bani” este o expresie cam dura, indiferent ca o folosesti la adresa unui om sau a unui obiect. :) Nemultumirea legata de argumentele amicului tau putea fi formulata intr-un mod mai putin agresiv, de exemplu „Argumentele tale mi se par slabe / insuficiente” sau „Imi pare rau, dar pe mine nu m-ai convins, trebuie sa-mi aduci argumente mai bune de-atat”.
Comunicarea cu oamenii dificili necesita, in primul rand, calm, pe langa diplomatie, rabdare si inteligenta.
Eu sunt considerata dificila tocmai pentru ca alternez momentele in care spun fara menajamente ce gandesc si ce ma deranjeaza iar alte dat sunt atat de calculata incat nu schitez nici un gest.
oamenii dificili,pentru mine sunt cei care astazi reactioneaza intr-un fel iar miine altfel la aceeasi stimuli,se intimpla foarte des sa ramii perplex la reactiile lor,dar cred ca este bine ca atunci cind se interpreteaza gresit si total eronat gestul tau sa ataci.Daca cu aluzia de doi bani s-a referit strict la argumente,eu mi-as fi intrebat interlocutorul daca are chiar o atit de proasta parere despre sine?
Daca ma gandesc la pura definitie a cuvantului dificil, care inseamna, greu de facut, atunci pentru mine semnifica ca nu am gasit limbajul de comunicare adecvat in relatia cu acea persoana.
Pe de alta parte, pentru mine caracterizarea persoanelor cu acest cuvant, mascheaza esecul comunicarii cu acea persoana (temporar sau permanent), ar reprezenta o scuza, care nu ma face sa-mi mai pun intrebari ce anume a dus la catalogarea aceasta, ci pur si simplu se incheie mult prea usor. Daca as intelege motivatiile, mi-ar fi mai usor la o a doua ocazie.
In aceeasi ordine de idei, cel care simte frustrarea (o emotie negativa) este si cel care trebuie sa reflecteze de ce anume simte ce simte, si cum poate sa-si rezolve ceea ce pana la urma ii apartine.