Traim intr-o era a concurentei in toate domeniile. Fiecare corporatie, companie, firma, pana la ultimul antreprenor lupta pentru o parte de profit, pentru atragerea cat mai multor clienti, pentru castigarea unui procent din piata. In aceasta lupta rapida suntem angrenati cu totii, de la cel mai important om al companiei, CEO-ul, pana la cel mai simplu angajat.
Din cauza vitezei la care trebuie sa reactionam la schimbarile din jurul nostru, realizam ca nu avem destul timp la dispozitie, ca nu suntem atat de eficienti pe cat ne-am dori noi sau seful nostru, ca nu realizam tot ce ne propunem, ca nu castigam destui bani.
Din aceste cauze (viteza de schimbare a lumii si lipsa timpului), tindem sa „jucam” dupa reguli prestabilite. De cele mai multe ori aceste reguli sunt impuse de companiile pentru care muncim, ni le impun superiorii sau ni le impunem noi urmandu-i pe altii. Ce reiese din aceasta retea imensa de „copiatori”? O retea imensa de angajati identici!
De exemplu avem de prezentat un raport. Ni se da un model de raport, dupa care noi trebuie sa construim propriul raport. Ni se specifica cum sa il prezentam si ce sa subliniem si ce sa nu includem in acel raport. Ajungem la concluzia ca munca noastra se rezuma la a lua de undeva niste date, a le introduce in niste fisiere, a fi prezent pe o scena si a prezenta mecanic, liniar, niste cifre, dupa modelul si sfaturile primite.
Atunci care va fi diferenta dintre noi?
Cine va castiga mai mult? Pentru ca, desigur, castigul e cel care ne intereseaza, nu-i asa? Raspunsul este simplu: castigatorii sunt cei ce vor diferentia de multime. Cei creativi, inovatori, curiosi, curajosi, motivati, visatori. Cei care se disting de restul. Cei care au un plan in viata, detaliat. Cine sunt acestia? Cei care isi creeaza branduri personale!
Sunt cei care dau culoare unei prezentari. Sunt cei care ofera valoare unui serviciu, astfel incat tu sa fii multumit. Sunt cei care experimenteaza, inoveaza si creeaza lucruri noi, neobisnuite. Sunt cei care formeaza o miscare, un trend. Cei care lanseaza idei interesante, teorii fascinante. Sunt oamenii pe care ii admiri si pe care ii iei drept model.
Dar ce inseamna un brand personal? Ianta doar cateva exemple:
- Michael Jordan;
- Oprah;
- Donald Trump;
- Ion Tiriac;
- Dan Diaconescu. :)
De ce sa alegi sa iti construiesti un brand personal?
Pentru ca siguranta locului tau de munca sau a afacerii tale dispare daca continui pe aceleasi principii ca pana acum. Pentru ca numele tau va insemna o marca de incredere, o poveste fara sfarsit.
Pentru ca iti vei crea o imagine care va face apel la emotii, iar noi ne ghidam in foarte mare masura in functie de sentimentele noastre. Pentru ca vei fi cunoscut de foarte multe persoane si vei avea doar de castigat!
Si totusi, tu de ce nu vrei sa devii un brand personal?
Incepe acum sa visezi! Defineste-ti noua persoana care vrei sa fi! Ai sansa unui nou inceput oricand, trebuie doar sa te decizi cand vrei sa pornesti la drum.
Te voi ajuta sa iti construiesti brandul personal, explicandu-ti etapele pe care trebuie sa le parcurgi. Totul simplu si la obiect. Voi reveni cu un articol despre cum sa iti analizezi situatia in care te afli acum, pentru a determina care sunt urmatorii pasi pe care trebuie sa ii faci catre crearea propriului brand personal de succes.
11 răspunsuri
Cu brandul personal mai curand reusesti pe cont propriu decat in cadrul unei companii (care ti-l va ‘lua’ si modela in functie de ‘necesitatile’ sale ; asa ca vei avea mai putina libertate de a ti-l exprima decat in afara ei).
Sunt de acord cu tine: atunci cand lucrezi pe cont propriu ai mai multa libertate,iti poti face o promovare mult mai usor, dar, in cadrul unei companii ai mult de castigat daca te diferentiezi de restul angajatilor, in sensul unei promovari in cariera.
Da, cu conditia ca brandul tau sa nu fie privit ca si ‘amenintare’ pentru cei mai putin competenti care vor acelasi post ca si tine. Stii cum e (pastrand proportiile), recunosti un geniu dupa numarul prostilor care se aliaza impotriva sa. Cand esti bun…esti mai mult invidiat si barfit decat sustinut si apreciat (ma refer in companii – pe cont propriu e invers).
@Marius Stan: „Un geniu” care stie sa-si faca brandul potrivit intr-o companie, cred ca reuseste sa-si atraga sustinatori nu adversari.
Daca e asa cum zici tu si este promovat la manager va avea o echipa de dusmani???
Touche…. coincidenta face ca eu sa tin foarte mult la a face lucrurile diferit fata de cum le fac ceilalti; si citindu-ti articolul, rememorez scene zilnice de la lucru…de ce tre sa vin eu in firma sa schimb ceva, de ce nu pot face ca si pana acum, de ce sa schimbi ceva ce merge bine, de ce sa oferim ceva inainte sa cerem de la clienti…
Atitudinea asta ma duce la cate o discutie despre demisie cel putin o data pe saptamana.
Partea buna e ca, in urma fiecarei discutii de genu asta, castig o mica batalie in defavoarea traditiei din firma; doar ca fiecare batalie imi consuma din motivatie si energie si imi pun tot mai des problema daca o sa duc razboiu la capat:) scuze pt limbaju metaforic, m-o luat valu:)
Felicitari pentru articol, alex!
creativitate, originalitate, inventivitate – acestea sunt cateva din atributele de baza ale unui artist, ori, istoric vorbind, rareori s-a intamplat ca artistii sa fie vazuti ca fiind „oameni de succes” cat timp au fost inca in viata.
intr-un mediu concurential ai nevoie doar de o „scanteie” care sa te evidentieze in fata celor cu care lupti, dupa care trebuie sa faci si treaba aia repetitiva. degeaba faci filmul perfect, daca nu-l si promovezi putin; degeaba faci un calculator excelent, daca nu esti capabil sa repeti operatiunea pentru a-l vinde unui numar mare de clienti…
@ciobby: va sosi si articolul despre promovare, stay in touch :P
@cipi: inovarea continua e calea succesului. daca ii convingi pe cei din firma ta ca lipsa de inovare duce la pierderi mari, prin exemple concrete (studii de caz) si prezentandu-le ideile tale, chiar si rezolvari ale unor probleme, vei castiga, spun eu. Pentru asta trebuie sa iti construiesti o prezentare foarte bine pusa la punct a situatiei actuale si situatiei viitoare in care se va afla (probabil) firma, daca continua in acelasi trend.
Nu stiu sigur daca vei reusi, dar macar incerci sa schimbi ceva in bine. Ai grija sa inteleaga si ei asta, ca tu vrei sa aduci profit – asta isi doresc!
Paul – daca e ‘geniu’ isi face propria companie, nu sta sa-i dea altii ordine. Si va avea o echipa de sustinatori adevarati.
„Brandurile” nu pot lucra decat pe cont propriu. Companiile au nevoie de angajati „robotei”. Iar nominalizarea lui Dan Diaconescu in randul brandurilor e ca si nominalizarea lui Mircea Badea la categoria jurnalisti la „10 pentru Romania”.
Un articol bun din Romania Libera de ieri, care imbina cateva puncte de vedere exprimate de comentatorii de aici :
http://www.romanialibera.ro/angajari/a176179-sef-al-fostilor-colegi-promovare-sau-povara.html
@Liviu: bun sau rău, Dan Diaconescu este un nume foarte cunoscut.