In continuarea articolului de data trecuta, m-am gandit sa trec in revista cateva principii de comunicare ce pot mari sansele tuturor participantilor de a iesi nesifonati dintr-o conversatie inconfortabila.
Evident, situatiile si persoanele implicate sunt atat de diverse incat nimeni nu poate pretinde ca detine o reteta de succes garantata, insa poate vei dori sa iei in considerare urmatoarele sugestii:
- Pregateste-te mental pentru discutie. Recapituleaza subiectele pe care doresti sa le atingi si rezultatul pe care vrei sa il obtii. “Exerseaza” in gand conversatia, incercand sa anticipezi posibilele puncte dificile. (Reciteste articolul despre inteligenta de culoar unde am scris mai detaliat despre pregatirea unei astfel de conversatii.)
- Tinteste un rezultat multumitor pentru ambele parti. O situatie “win-win” nu inseamna “I win-win, you lose-lose”. :) Deci ai grija ca motivatiile tale sa nu fie egoiste si sa tina cont si de ceea ce ai tu de oferit celuilalt. Daca nu te gandesti la binele persoanei de langa tine, ea de ce ar fi obligata sa faca asta?
- Vorbeste si comporta-te relaxat. Cineva spunea (si nu-l pot contrazice) ca emotiile sunt contagioase. Nu lasa teama, mania, frustrarea sau alte sentimente negative sa conduca discutia. Aminteste-ti ca nivelul energetic pe care vibrezi va atrage un nivel asemanator (in traducere, ii vei transmite interlocutorului starea ta). Nimanui nu-i place sa discute cu o persoana disperata si cu rimelul scurs pe obraji…
- Alege-ti cu grija momentul. Doamnelor, scrie in orice revista glossy sa nu-i spuneti barbatului de langa voi “Draga, trebuie sa vorbim!” exact cand ii este foame sau se uita la finala Campionatului Mondial de Fotbal. :) Acest sfat se poate generaliza. Cu putina finete si atentie, poti detecta momentul cand persoana cu care vrei sa vorbesti este intr-o dispozitie receptiva. Poate dimineata este morocanoasa iar dupa-masa lucreaza mai intens si nu ii place sa fie intrerupta. Vorbeste cu ea la pranz!
- Pastreaza intentia constructiva. Exista o regula destul de cunoscuta a feedback-ului numita si “tehnica sandwich-ului”: o critica spusa intre doua laude. Este foarte important ca interlocutorul sa inteleaga ca tu doresti imbunatatirea unui aspect specific, nu ca esti nemultumit(a) de toata relatia. Invata sa faci diferenta dintre “Esti un prost” si “Consider ca ai avut un comportament stupid cand…” (i.e. nu critica persoana, ci comportamentul).
- Nu emite judecati. Un alt asa-zis “truc” de comunicare eficienta este sa relatezi in mod neutru comportamentul care iti displace fara sa ii adaugi o interpretare emotionala. Vezi “Luna aceasta ai intarziat de 4 ori si as vrea sa discutam despre acest lucru” vs “Mereu intarzii si ma faci sa ma simt ca un tampit pentru ca imi dau seama ca nu ma respecti”. De multe ori persoana in cauza nici nu realizeaza ca esti nemultumit si e posibil ca o discutie calma sa rezolve instantaneu problema.
- Nu santaja emotional. Nu da ultimaturi daca nu esti hotarat(a) sa te tii de ele si daca nu esti pregatit(a) sa suporti consecintele. Pe de o parte, nimanui nu-i place sa-i fie fortata mana si, mai mult, ai putea sa strici totul grabind pe cineva sa-ti dea un raspuns pentru care nu este pregatit. Pe de alta parte, daca emiti un ultimatum si apoi nu il respecti, iti vei pierde definitiv credibilitatea si ii vei transmite interlocutorului ca are putere deplina asupra ta.
- Foloseste cele 7 cuvinte magice. Cand te pregatesti sa-i faci cuiva un repros, incepe-ti discursul (verbal sau mental) cu cele 7 cuvinte magice: “Deoarece relatia noastra este importanta pentru mine”. Asta te va ajuta sa-ti amintesti scopul final (imbunatatirea situatiei) si iti va tempera pornirile razboinice.
De fapt, dupa cum vezi, nu exista niciun “truc”, “fraza magica” sau “tehnica” de invatat pe dinafara. Ceea ce conteaza este modul cum iti gestionezi starea interioara, respectul fata de tine insuti si fata de celalalt si intentia sincera de a face lucrurile sa mearga. Lucruri simple dar extrem de grele…
Un răspuns
wooow….sunt impresionata de articolele voastre…parca ar sintetiza tot ce am citit in ultimii ani. Daca stiam de voi castigam timp :)