De putin timp, am luat la rasfoit manualul de psihologie. Acel manual vechi de acum 15 ani, pentru clasa a X-a, de Paul Popescu Neveanu, Mielu Zlate si Tinca Cretu.
In chiar primele pagini, am gasit cateva paragrafe cu informatie care pare simpla, fireasca, dar care ascunde ceva deosebit de important. Imi permit sa reproduc aici cateva parti dintr-un paragraf de la pag. 8-9, parti pe care le vom analiza mai apoi.
Am putea spune ca informatia este o modelare a ceva prin mijloacele subiectului care ajunge la un model subiectiv al faptului sau relatiei subiective. La nivelul perceptiei, lucrurile sunt mai simple intrucat un model vazut este modelat printr-o imagine vizuala. Exista insa mase de informatii supuse unor codificari mai inalte, implicand operatii superioare de prelucrare si elaborare a informatiilor, cum este in cazul gandirii. Cu aceasta ajungem la un alt concept si anume acela de structura.
In mod curent, prin structura se intelege un mod stabil de organizare a unui obiect sau fenomen, cum ar fi scheletul de beton al unei constructii, sau dispozitia organismului dupa aparatul osteomuscular, sau tipul de constructie a frazei intr-o limba dupa regulile ei gramaticale etc. In ordinea psihocomportamentala termenul este larg utilizat, desemnand, de exemplu, configuratiile perceptive, schemele intelectuale, organizare emotionala, modalitatile logicii si stilului cognitiv, dispozitia trasaturilor de caracter si altele.
Ansamblul structurilor invariante si stocul de informatii (memoria) de care dispune si pe care se intemeiaza psihicul uman alcatuiesc programul acestuia.”
Esenta paragrafului: individul trece realitatea printr-un filtru si ajunge la un model subiectiv (prin prisma caruia se adapteaza la mediu). Mase de informatii complexe implica o serie de codificari mai complexe si operatii superioare de prelucrare si elaborare (cum este cazul gandirii).
Atunci cand, prin prelucrari repetate ale unor seturi diferite de informatii, se obtin aceleasi modele, acestea se numesc structuri invariante. Ansamblul structurilor invariante ale psihicului uman si stocul de informatii constituie programul acestuia.
Cuvinte/sintagme cheie: “structuri invariante”, “stoc de informatii”, “psihic”, “program”.
In concluzie, fiecare dintre noi are un program psihic. Dupa cum se poate observa in viata de zi cu zi, la noi si peste tot in jurul nostru, aceste programe psihice individuale au grade diferite de eficacitate.
Unii dau doar rateuri, altii reusesc in cate o latura a vietii, foarte putin sunt impliniti pe ansamblu. Intrebarea care se pune in acest moment este urmatoarea: este profitabil sa lasam la voia sortii formarea acestui program? Raspunsul este “NU”. Atunci cum putem sa controlam formarea lui?
O varianta ar fi urmatoarea: retinem secvente (parti ale programului=subprograme) ale caror rezultate in diferite laturi/aspecte ale vietii sunt imbucuratoare, iar pentru celelalte laturi ale vietii inlocuim secventele corespunzatoare cu subprograme imprumutate de la cei care au dovedit un succes remarcabil. Sau, o alta varianta, le pastram pe cele de care suntem multumiti, iar pe celelalte le inlocuim/modificam cu ceea ce cream noi (conform cu planurile si schemele de subprograme despre care consideram ca vor avea succes).
Cum putem crea/modifica secvente de program
Ne intoarcem la paragraful cu care incepeam articolul. Avem nevoie de:
- structuri invariante (adica scheme intelectuale invariante, modalitati invariante ale logicii si stilului cognitiv, organizare emotionala invarianta);
- stoc de informatii.
Cu schemele invariante nu putem “rezolva” decat prin multa munca. Pentru a inlocui/crea asemenea scheme invariante, practic trebuie sa cunoastem foarte bine modelul pe care dorim sa-l aplicam si, in ciuda oricaror impulsuri care ne trag spre modele proprii bine inradacinate in istotia individuala, trebuie sa-l aplicam pana cand – dupa zeci si sute de ori de aplicare – este interiorizat, insusit, adica devine al nostru.
Nici schemele intelectuale, nici logica si stilul cognitiv, nici organizarea emotionala nu fac abatere. Probabil vom discuta despre acest aspect intr-un articol viitor, pentru ca este nevoie de schimbari la nivelul de credinte si valori si de aplicarea unei anumite sintaxe.
Dar ce se poate face cu stocul de informatii? Cum poate un individ care nu are amintiri despre rezultate de succes sa ajunga totusi sa faca uz de asemenea informatii?
In primul rand, nu toate informatiile din stocul de informatii reprezinta amintiri (informatii despre evenimente, persoane, obiecte, locuri etc. care, de regula, au semnificatii emotionale). In acest stoc mai intra si cunoasterea propriu-zisa (despre unul sau mai multe domenii) care poate fi acumulata pur si simplu prin invatare.
Iar amintirile? Amintirile pot fi “create”. Adica pot fi inlocuite cu produse ale imaginatiei. Imaginile din mintea unui om produc aceleasi efecte indiferent daca sunt reflectia unei realitati prezente, a unei realitati trecute, sau a uneia posibile/viitoare.
Aceasta este explicatia stiintifica pentru ceea ce ne sfatuiesc din ce in ce mai multi “guru” ai succesului in viata, fie in filme cum ar fi “The Secret”, fie in fel-de-fel de carti. Vizualizand si lasandu-ne cuprinsi de emotiile pe care le genereaza imaginile respective, practic inlocuim informatii din stocul de memorie, informatii care ne modifica programul psihic individual.
Deosebit de important este faptul ca avem nevoie atat de structuri invariante cat si de stoc de informatii! Cei care se multumesc doar sa “umble” la stocul de informatii prin “aducerea” de imagini ale unor dorinte implinite nu rezolva prea mare lucru.
Modelul despre care am discutat mai sus este aplicabil in absolut orice domeniu.
4 răspunsuri
Da. Foarte clar. Deci, cls. a X-a de acum 15 ani :) …
In legatura cu subiectul, imi trec prin minte urmatoarele nuantari, sau divagatii, sau aspecte: structuri flexibile / modulare; orice subprogram copiat trebuie adaptat si testat pentru a fi asimilat; simplitate la care se ajunge cu greu versus complexitate inutila; problema unei memorii reduse, care cere un program de identificare a informatiilor esentiale pentru individ; orice program e construit in jurul unui scop personal – care trebuie sa existe si sa fie suficient de bine definit; stocul de informatii trebuie permanent improspatat pentru a putea testa si modifica structurile…
Mi se pare un manual jenant pentru copii de clasa a -10 -a.
Autorii aia am impresia ca scriu ca sa arate ce destepti sunt nu sa ajute tinerii sa isi dezvolte niste abilitati sau sa se cunoasca mai bine pe ei.
„Vizualizand si lasandu-ne cuprinsi de emotiile pe care le genereaza imaginile respective, practic inlocuim informatii din stocul de memorie, informatii care ne modifica programul psihic individual”.
Asta e fraza cheie – sper sa nu fi fost trecuta cu vederea. Deci, la practica !
Superb extras. Atat de concentrat in informatii esentiale, si atat de clar prezentat. Daca erau si niste exemple bine gasite ar fi fost minunat. In doar o pagina au reusit sa surprinda mecanismul de functionare si formare a mintii umane. Daca ne-am impropria acest lucru si daca am avea si informatii esentiale am putea devenii fericiti. Pacat ca informatiile esentiale sunt atat de greu de gasit si atat de multi ratacim in desert. Exista atat de multe piste false, atat de multe promisiuni si amagiri. Dar sa nu deznadajduim: doar cine cauta are sanse sa gaseasca. E atat de greu deoarece comoara e atat de mare.