Din nefericire, intervalul dintre varsta cand esti prea tanar si varsta cand esti prea batran este prea scurt. – Montesquieu
Ce este timpul, de fapt?
Timpul nu exista propriu-zis, el este o creatie a mintii umane. Si tocmai din acest motiv, trebuie sa-l folosim cu chibzuinta. Pentru ca, desi este considerat o resursa foarte importanta, el nu se comporta ca alte resurse.
Filozoful si scriitorul Jean-Louis Servan-Schrieber spunea despre timp ca „Nu poate fi cumparat sau vandut, furat, stocat, reprodus, modificat, luat pe credit mai mult acum si platit putin cate putin in rate in viitor, daca-l irosesti acum nu mai ai sansa ca altcandva sa faci mai mult si sa recuperezi, nu-l poti muta de colo-colo si cu siguranta nu-l poi inmulti. Nu putem face altceva decat sa-l folosim pe loc. Si, indiferent daca-l folosim sau nu, se scurge”.
Si atunci, pe buna dreptate, ne intrebam, cum poti sa administrezi timpul?
Raspunsul este pe cat de banal, pe atat de revelator: nu poti. Ceea ce poti face este sa iti administrezi activitatile pe care le ai de facut asa incat sa faci cat mai multe si cat mai bine in aceleasi 24 de ore pe care le are la dispozitie si un sef de stat, si un miliardar, si un cersetor.
Timpul este foarte democratic, se da tuturor in ratii egale. Cum folosim aceste ore face diferenta intre o viata plina de impliniri, sau una plina de frustrari. Englezii nu degeaba spun „time is money”.
Timp si munca
Timpul este o unitate de masura a productivitatii. Cu cat ne folosim mai bine timpul cu atat suntem mai eficienti. Suntem platiti cu ora, recunoasterea pe care o primim in bani sau prestigiu se bazeaza pe cat de buni suntem la respectarea deadline-urilor.
Si, pentru a ne putea folosi optim fiecare minutel, avem la dispozitie experti in amenajarea spatiului de lucru, aparate de uz casnic superperformante (cine nu are acasa masina de spalat rufe sau cuptor cu microunde?), telefoane mobile pentru a fi gasiti oriunde, computere care comunica singure intre ele pentru ca oamenii din spatele lor sa nu piarda vremea, si toate astea pentru a fi mai productivi, iar nu pentru a avea mai mult timp sa ne satisfacem hobbiurile sau sa stam mai mult cu familia sau prietenii.
Totusi, desi tehnologia de azi era SF cu numai 15 ani in urma, in prezent muncim mai mult, suntem mai obositi si mai frustrati. Am reusit sa obtinem mai multe bunuri materiale, dar pretul a fost sacrificarea timpului nostru. Noi, ca societate, am ales sa ne vindem timpul pentru mai multe bunuri si servicii.
Mereu avem cate ceva de facut. Sarcini de serviciu, obligatii de familie, responsabilitati sociale, activitati gospodaresti, si cate si mai cate, care par sa nu se termine niciodata. Adevarul acesta e: nu se termina niciodata. Ca urmare, nu dispera daca nu apuci sa termini tot. Nici nu ai cum. Ceea ce trebuie sa inveti sa faci este sa fii mai selectiv si mai eficient cu ceea ce ai de facut. A crede insa ca ar fi posibila o zi in care toate sa fie rezolvate, inseamna sa traiesti intr-o lume a povestilor, alaturi de Mikey Mouse sau Alba ca Zapada.
Regula 20/80 aplicata la timp
Brian Tracy recomanda urmatoarea metoda: cand afli ca ai ceva de facut, mai intai alege daca vei face sau nu acel lucru. Daca este absolut obligatoriu sa-l faci, atunci planifica-l. Alege o zi si o ora cand vei face acea activitate. Nu spune „maine” sau „saptamana vitoare” sau „dupa-amiaza”.
O agenda are coloane cu zile si ore, iar daca nu rezervi in agenda acel spatiu, practic nu creezi posibilitatea sa faci acel lucru. Daca ceea ce afli ca trebuie facut nu te preocupa, nu merita sau nu ai suficiente resurse, da-l la o parte. Nici nu iti mai bate capul.
Nu uita ca 20% din ceea ce faci iti aduce 80% din rezultate. Ca urmare focalizeaza-te pe a face in principal acele lucruri care sunt determinante pentru performanta ta. Pentru a sti care sunt acestea, iti recomand urmatorul exercitiu.
Scrie o lista cu toate activitatile tale dintr-o zi obisnuita. Daca nu e usor s-o scrii, atunci tine la indemana o hartie si scrie pe ea, de-a lungul unei zile, tot ce faci.
Cand ai terminat de scris, uita-te pe lista si intreaba-te: „Daca ar fi sa fac intr-o zi intreaga doar un singur lucru de pe lista, care ar fi acela?” Incercuieste acea activitate.
Apoi, pune-ti intrebarea: „Daca as mai avea timp sa fac un singur lucru de pe lista, ce as face?”. Incercuieste si acest al doilea raspuns.
In fine, mai gandeste-te: „Si daca mi-ar mai ramane timp pentru inca un singur lucru de facut, care ar fi acela?”. Astfel, vei identifica cele mai importante 3 lucruri pe care le ai de facut intr-o zi.
Daca vei face mai mult, mai des si mai bine aceste activitati, in fiecare zi, performanta ta va creste, seful te va aprecia mai mult, si s-ar putea chiar sa-ti dea si o prima sau sa-ti mareasca salariul!
2 răspunsuri
Nu exista managementul timpului,
Se stie ca timpul nu poate fi controlat , asa ca eu il voi numi managementul actiunilor (prin care poti castiga timp )
Nu sunt „n” carti pe aceasta tema ?
*Frumos articol
Ma intreb intotdeauna cum este mai bine: sa ai un job important, banos, si in care sa conteze decizia ta sau un job simplu, care sa nu necesite decizia ta, si sa nu iti aduca atatea satisfactii materiale?!