Unul dintre subiectele mele favorite este stabilirea obiectivelor si asta si datorita faptului ca am avut dificultati in a-mi stabili obiective. Fara o destinatie clara, poti ajunge oriunde.
M-am simtit mai sigur in momentul in care am vazut pe hartie unde vreau sa ajung. Si de aici incepe calatoria cu adevarat! Nu am trecut imediat la actiune si incet incet obiectivul de pe hartie devenea o povara tot mai grea: stiam unde trebuie sa ajung, eram capabil sa fac actiunea, dar imi lipsea decizia. In acel moment eram la o rascruce de drumuri si trebuia sa decid pe care dintre ele trebuie sa merg.
Alege
Deciziile sunt puncte de inflexiune care ne pozitioneaza pe o directie (decizii strategice) si ne dau coordonatele de actiune imediata (decizii executive).
Avem de luat zeci de decizii zilnice atat in viata personala cat si in cariera si exista o legatura directa intre responsabilitate si procesul de luare a deciziilor. Am observat (si statisticile confirma) ca oamenii sunt predispusi sa ia decizii preponderent subiective chiar si la nivelul managementului superior din companii.
Si totusi procesul de luare a deciziilor executive este un proces tehnic care tine seama de 2 conditii:
1. Sa urmareasca drumul critic (atingerea obiectivului cu minim de energie si timp).
2. Sa minimizeze riscurile (de eliminat in totalitate e utopic).
Pentru a lua o decizie buna trebuie sa te bazezi pe informatii de calitate. Un model foarte simplu si la indemana fiecaruia este sa verifice informatiile in baza carora va lua decizia prin urmatoarele intrebari:
1. Este informatia completa?
2. Este informatia precisa?
3. Este informatia verificabila?
4. Este informatia obiectiva?
5. Este informatia relevanta?
Aplicati cele 5 intrebari la o decizie simpla si trimiteti feedback la [email protected]. Pentru primele 5 propuneri asigur coaching gratuit via Skype. :)
Asadar, va urez sa luati decizii intelepte si informate in 2013!