Perioada de căutare a unui job pe merite este una destul de dificilă și plină de surprize. Deși nu există motive importante să ne facem griji, totuși tindem să fim apreciați pe măsură și să obținem jobul pentru care am optat. Iată de ce trebuie să avem o abordare creativă și rațională față de fiecare etapă a procesului de recrutare. În primul rând, este o adevărată măiestrie de a selecta anunțurile de ofertă a unui job și de a redacta corect un CV. În al doilea rând, susținerea unui interviu necesită o pregătire morală deosebită. Vestimentație, limbaj, comunicare non-verbală…în afară de experiența profesională pe care o aveți și abilitatea de a o prezenta, recrutorii sunt, în aceeași măsură, sensibili la atitudinea candidatului pe durata interviului. Iată câteva elemente importante pentru a obține succes la un interviu de angajare.
- Concentrați-vă gândurile la ceea ce discutați
Gândiți-vă și formulați ideile concis, înainte de a le materializa în cuvinte. Veți fi apreciat pentru capacitatea de a fi echilibrat, hotărât și succint în timp ce țineți un discurs. Abilitatea de a vorbi despre lucruri importante într-un interval scurt de timp este chiar foarte solicitată. Ca să aveți un dialog constructiv cu angajatorul, scrieți într-un carnețel o listă de întrebări la care așteptați neapărat un răspuns.
- Acordați atenție atât limbajului verbal cât și non-verbal
Chiar dacă ați pregătit un discurs impresionant și sunteți sigur că experiența Dumneavoastră nu va oferi angajatorului nici un motiv de dubii, fiți foarte atent la limbajul non-verbal. Intonația trebuie să denote încrederea în sine, iar gesticulația să nu fie abuzivă. Păstrați contactul vizual cu interlocutorul, demonstrând, astfel, respectul și atenția. Chiar dacă la prima vedere pare mai puțin important, comportamentul Dumneavoastră este unul dintre primii factori care îi comunică recrutorului despre personalitate.
- Nu fiți victima unei proaste ținute vestimentare
Se spune că în timpul unui interviu, candidații sunt apreciați 55% pentru aspectul exterior, 38% pentru gesturi și doar 7% pentru conversația cu angajatorul. Ținuta trebuie să fie adaptată la specificul jobului pentru a satisface în totalitate așteptările angajatorului. Stilul oficial în culori clasice (alb, negru, indigo) sunt perfecte pentru a desăvârși impresiile frumoase despre persoana Dumneavoastră.
- Demonstrați maximă punctualitate
Este considerat un gest nepoliticos de a întârzia la interviul de angajare. Dacă au apărut anumite situații neplanificate din cauza cărora nu vă puteți prezenta la interviu sau veți întârzia, anunțați din timp responsabilul.
- Nu ezitați să pregătiți un discurs în prealabil
Pentru a vorbi fluent și coerent despre propria experiență profesională, dar și pentru a fi pregătit pentru întrebările acordate de recrutor, nu ezitați să pregătiți un scenariu preventiv. Astfel, veți convinge interlocutorul că sunteți încrezut în sine și că reprezentați candidatura potrivită pentru acest job.
- Povestiţi interlocutorului doar cele mai importante evenimente din viaţa profesională
De cele mai multe ori candidaţii la anumite posturi de muncă se blochează anume când aud întrebarea “Puteţi să ne povestiţi despre Dumneavoastră?”. În realitate, angajatorul nu caută să audă un monolog lung despre parcursul vieții de la naştere şi până la momentul interviului. Ba din contra, el este interesat să aprecieze capacitatea de a sintetiza informaţia raportând o legătură dintre anumite trăiri din viaţă, postul la care aţi aplicat şi prezenţa la acel interviu.
- Fiţi sinceri despre ceea ce v-a plăcut şi ce nu v-a plăcut la jobul anterior
Nu este corect să credeţi că anumite situaţii-problemă de la jobul anterior ar putea să respingă interlocutorul. Ar fi mult mai echitabil să aduceţi la cunoştinţă punctele forte, dar şi neajunsurile de la locul de muncă precedent, pentru ca angajatorul să înţeleagă ce aşteptări aveţi.
- Nu uitaţi de formulele de adio şi mulţumire
Atunci când interviul a luat sfârşit, aduceţi sincere mulţumiri interlocutorilor şi cereţi câteva cărţi de vizită pentru a dispune de datele de contact ale întreprinderii în caz de necesitate.
În pofida tuturor sfaturilor uşor de urmat, există anumiţi factori pe care cu greu îi putem controla, precum emoţiile, de aceea păstraţi calmul şi încrederea în sine. Fiţi sincer, politicos, modest şi atunci succesul va fi garantat.