Acasa » ABCDE: probabil mai mult timp bine folosit

Nu-i asa ca ar fi grozav sa avem doua ore in plus zilnic? Imagineaza-ti cum ar fi asta… cate n-ai putea face… Doua ore inseamna un ciclu de somn in plus, un rasfat cu relaxare, carte si ceai si/sau prajituri, o plimbare cu bicicleta in parc, un film vazut cu iubitul sau iubita, un proiect terminat, un stat la povesti (lungi) cu prietenii.

Pana una-alta, nu se poate. Ce se poate este sa folosim timpul mai eficient. ABCDE este o astfel de metoda de impachetare a mai multor activitati in aceeasi cutie de 24 de ore. Sau impachetarea lor astfel incat sa mai ramana si spatiu in cutie. Creatorul ei este Brian Tracy, destul de faimosul specialist in dezvoltare personala, care se jura ca aceasta metoda l-a ajutat sa ajunga departe.

Secretul metodei ABCDE: mai intai si mai intai

ABCDE este o metoda de prioritizare a activitatii. Brian Tracy a plecat in elaborarea metodei de la constatarea ca adesea ne gasim in criza de timp pentru ca am evitat acea actiune foarte importanta care ne-ar aduce cele mai multe si importante rezultate. Sau care, neindeplinita la timp, are cele mai grave consecinte.

Iti suna cunoscut a te apuca sa aranjezi biroul (era si asta pe lista cu lucruri de facut!) in loc sa lucrezi ACUM la prezentarea pe care o vei avea de sustinut in doua ore? Ce zici de a te ridica din cinci in cinci minute sa mai bei niste apa, sa-ti mai faci un sandvis sau sa cureti monitorul (se vede praful ala, ceva de speriat!) si, daca tot te-ai ridicat, sa demontezi si sa cureti toata tastatura (oricum, trebuia sa faci asta cat de curand) cand ai de invatat pentru un examen?

Tot secretul metodei ABCDE sta in a te stimula sa faci mai intai si mai intai acea activitate care va aduce cele mai multe rezultate sau va avea cele mai neplacute/grave/dureroase consecinte daca nu o duci la indeplinire. Se elimina astfel pierderile de timp cauzate de procrastinare (amanare) si de… teama de a incepe ceva cu adevarat greu.

Eu folosesc de un an si fix sapte luni metoda ABCDE. Imi place pentru ca nu presupune un efort mare. Alte metode de eficientizare vor sa te scuture, sa-ti schimbe total obiceiurile anterioare. ABCDE cere doar sa sa imbunatatesti putin lista ta cu activitati de facut: sa adaugi, in dreptul fiecareia si in functie de prioritati, una din cele cinci litere. Te vei obisnui cu mica schimbare in doua-trei zile.

In plus, o sa vezi ca datorita ordonarii alfabetice, ti se va parea de la sine inteles ca unele activitati sunt de facut inaintea altora. Efortul tau cu metoda ABCDE este doar unul de mobilizare, si oricum pe asta nu il poate face nimeni in locul tau.

Traducere alfabeto-eficienta

A – “Neaparat”. Ai mai putea spune si “Arde”, intre noi fie vorba. Daca nu faci, nu o sa fie bine. Un raport urgent, ce trebuie predat ieri, daca se poate. Sa platesti factura pe spatele careia esti amenintat cu intreruperea alimentarii cu energie electrica. Sa cumperi un cadou pentru petrecerea de… peste trei ore (iti tin pumnii, mai ales daca sarbatoritul e barbat!).

B – “E bine sa”. Nu arde, dar se vede si se simte fumul. Daca rezolvi treaba asta, actionezi preventiv. Iti reinnoiesti buletinul sau pasaportul inainte sa expire, platesti impozitele inainte de ultimele doua saptamani, cand se inghesuie toata lumea la cozi infernale.

C – “Nu ar strica sa”. Brian Tracy incadreaza aici activitati pe care daca le faci, e mai bine decat daca nu le faci. Insa daca nu le faci, totul e in regula. Nu exista consecinte neplacute. Suna pe cineva drag sau pe cineva cu care nu ai mai vorbit de multa vreme. Du-te si schimba cateva vorbe cu un coleg simpatic. Exact, trece activitatea asta pe “to do list”. E placuta, o faci daca ai timp si daca vrei sa-ti reincarci bateriile si in acelasi timp faptul ca o treci pe lista te ajuta sa nu uiti ca esti mult mai mult decat ceea ce faci.

D – “Pasezi”… altcuiva. Să plateasca ei factura de telefon si internetul (uite cum poti scapa de activitatea A de care povesteam mai sus, daca ai la cine apela). Sau sa restituie cartile imprumutate la bibliotec si sa treaca sa ia si formularele alea de inscriere.

E – “Deloc”. Nu mai trebuie sa te ocupi de asta. Poate ca s-a rezolvat de la sine sau s-a ocupat altcineva. Poate pur si simplu nu mai e nevoie de acea activitate. Asa ca nici nu-ti mai bati capul cu ea. Nu mai exista.

Cateva amendamente si observatii

Pune codul activitatii la inceput, inaintea liniutei sau bullet-ului. Vorba lupului, ca sa o vezi mai bine.

Nu o sa ai nevoie de E. Destul de rar vei simti nevoia sa-ti treci pe lista cu lucruri de facut ceva ce s-a rezolvat deja. Iar daca se rezolva intre timp ceva ce aveai de facut, o sa-ti fie si mai usor si mai placut sa bifezi actiunea respectiva sau pur si simplu sa o tai de pe lista. Mai conteaza daca ai rezolvat-o tu sau s-a rezolvat de la sine? Bine ca nu mai e pe lista si… ce sentiment placut sa mai tai ceva de pe lista aia, mai ales daca era o actiune A! ABCD e si mai simplu.

Legatura dintre A si grupul vitaminelor B. Daca si tu ai multe de facut intr-o zi si toate sunt importante, o sa vezi ca A-ul o sa fie cel mai des folosit. Eu am observat asta si am facut asa: am ierarhizat in functie de consecinte si importanta rezultatelor fiecare activitate de tip A. Au rezultat A1, A2, A3 si-asa mai departe. De-acum incolo, analog.

A de la Arde. Cel putin la inceput tentatia de a face ceva mai placut decat nesuferita si complicata activitate A va fi mAAAre. Tine minte ca A vine de la Arde. Si nu vrem asta.

Singura exCeptie. S-ar putea incadra la trisat daca nu ar fi ceva placut si care te ajuta sa nu fii doar un robotel care rezolva sarcina dupa sarcina dupa sarcina dupa program. Te ajuta sa ramai uman si echilibrat chiar si cand ai multe-multe de facut, pentru ca iti reaminteste ca esti mult mai mult decat ceea ce faci. Mai strecoara cate o activitate C printre A-urile alea. O sa te umple de energie.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

22 de răspunsuri

  1. Eeee! Articolul asta e pentru mine,Dani! Am sa-l copiez si mi-l pun in poseta si deasupra calculatorului sa-l am mereu in fata ochilor! Eu sunt un pic cam „imprastiata”de fel. Chiar aveam nevoie de asa ceva! Dupa o saptamana am sa-ti spun ce efecte a avut! Multumesc!

  2. :)):)):)) Uite, e un articol care m-a facut sa rad, m-a destins.
    E si util ca informatie, si funny.
    Si aveam maaare nevoie sa rad azi.
    Era ….o Activitare cAre mi-erA Al nAibii de necesArA ;));));));));))

    Maine la prima ora incep sa pun in aplicare metoda, sigur ma va ajuta.

    Elena, join the club la imprastiere :))

  3. Bun articol, nu prea e de ras caci este foarte real, desi cred ca am fost pe aici mai multi care am ras din varii motive !! Eu – pentru ca la mine este acum faza Ard-de-nerabdare-sa-fac-exact-ce-NU-trebuie !!! Cum o dau – cum o sucesc, tot felul de chestii pe care nu e nevoie sa le fac mi se lipesc de suflet !!!

    Si da, si eu sunt robotelul care fac chestie-dupa-chestie-dupa-chestie pana la 7 seara la serv., fara probleme caci inainte de Rev. faceam ch…ch…ch.. pana la 12 noaptea, venea tata si ne lua de la serv., duceam fetele acasa si pe urma ajungeam la timp cat se incalzea apa pentru spalat pe un foc tinut la regim de slabire !!
    Vremurile se schimba si mai greu decat oamenii … La noi nu merge decat cu programul celor 5D (director gen., de prod., de mark., com. si finante ) – iar acasa numai MCC !!! (masa-casa-si-PC !!!) restul este literatura !!!
    (huh!! sper ca macar ati zambit un pic !!)

  4. Asa cum o prezinti tu in stilul tau caracteristic – adica amuzant, expresiv, tonic, inventiv – pare o metoda foarte atractiva si extrem de eficienta si utila pentru persoanele mai imprastiate asa ca mine.

    Dar eu nu pot sa sufar nici un fel de metoda aplicata constant in viata de zi cu zi, ma scoate din minti, toata spontaneitatea mea s-ar duce naibii si n-as mai fi eu insami. Si poate mai sunt si alte specimene ca mine, care se plictisesc imediat de rutina aplicarii unor metode, reguli, scheme organizatorice…Pentru astia mai exista speranta, sau mai bine spus, alta metoda non-metoda? :) Ma refer la cei care chiar nu prea au timp in general, eu din fericire am si fac si numai ce-mi place.

    Fain articol oricum, ca de obicei :)

  5. Mai fetelor,chiar toate suntem”imprastiate”? Nu stiam de ce-mi sunteti simpatice! Acum m-am lamurit! Hi,hi,hi!

  6. Tinem pumnii, Elena :) O sugestie ar fi sa incerci mai mult de o saptamana, ca sa vezi daca merge cu adevarat si pentru tine.

    Hihihi, e bine daca e funny :) Pe mine ma ajuta sa tin minte mai bine o informatie daca o primesc intr-o maniera amuzanta. Se pare ca si pe tine la fel, Ioana :)

    Cristiana, mie mi se pare ca daca ai constientizat ca in perioada asta iti place sa faci mai intai si mai intai ceva ce sigur iti place dar poate ca nu aduce cele mai multe rezultate, ai pe ce sa construiesti. Constructie frumoasa, deci :)

    (MCC? :D )

  7. :) Normal ca exista speranta, Vero. Orice metoda este adaptata de cel are o foloseste. Poti incerca sa vezi ce-ti place si sa pastrezi si ce nu-ti place sa elimini.
    (Mie nu imi plac dogmatismele, nici alea colorate frumos :) )

    Si oricum Vero, ai de ales: te ajuta putin un strop de metoda sau nu? Cat despre inrebarea ta despre non-metoda de organizare, acum nu-mi vine nimic in minte, cel mai probabil pentru ca nu cunosc niciuna. Da’ caut si-ti povestesc ce-am aflat.

  8. Acum, dupa ce am ras si eu nitel (yam-yam!! ce bine ca ai gasit o explicatie asa plina de sens!! eu nu faceam decat sa imi dau palme!! :) ) recunosc ca totusi organizarea pe prioritati este buna, trebuie efort pentru a ma tine de ea – nu zic ba – dar pentru …asta mananc cu lingura taratze de grau care au toate B-urile din lume!! Mi-ai atras atentia asupra unui lucru la care m-am gandit candva, chiar am avut rezultate… dar… Acum, aseara, am luat din nou o agenda care zacea prin vrafurile de hartzoage, si am inceput din nou sa fac lista de prioritati pe zile. Chiar pe ore, fara jena!! Si chiar am reusit sa ma tin de program. Nu neaparat sa programam si orele de destindere, dar macar cele mai importante chestii care apar pe parcurs. Si atunci nu devine nimic dogmatic, cred eu. Caci nici mie nu-mi plac dogmatismele, ca si voua..
    Elena, nu vreau sa pierd simpatia ta… dar de aseara incerc sa ma ordonez un pic!! Iubeeeeeste-ma si pe mine asa cum sunt !!!
    Eu mai folosesc si mobilul cu acel Memento – buna chestia asta, mai ales cand esti pe drumuri care te fac cert sa uiti de prioritati !!
    Sper sa ma tina !!

  9. Cristiana daca am inteles eu bine tu lucrezi cu cifre.Si parca cifrele sunt ceva mai ordonate decat literele! Asa ca tie iti este mai usor sa planifici decat unei firi de artist .Dar nu dispera,eu te iubesc oricum.Hi,hi! Scrii niste comentarii tare simpatice.

  10. Sunt si eu de ceva vreme intr-o superba lupta cu mine insami pe care-mi doresc din tot sufletul s-o castigam impreuna :). Adevarul e ca-i un adevarat challenge autodisciplina asta si organizarea activitatilor…”plan your work and work your plan” a fost si este deviza de care incerc sa ma tin de ceva vreme…exact-exact nu pot spune de cand am inceput (cert e ca imediat ce v-am descoperit pe voi, empower :). Ideea ce-am avut-o in minte a fost in primul rand flexibilitate si rabdare cu mine insami, ca altfel nici nu ne puteam juca :). Primele rezultate deja le vad (chiar daca nu exact in domeniul meu si nu exact la timp, dar absolut toaaaaaate activitatile bifate pe un „to do list” sunt rezolvate)…Uneori eram comoda si le stiam undeva acolo…in the back of my mind…si-mi tot spuneam ca n-am nevoie de-un „to do list”; stiu si singura ce vreau sa fac. Dar acum pot spune cu mana pe inima ca e nu numai util, ci si necesar sa le pui si pe hartie. Urmatorul pas va fi sa pun cifre/litere in functie de prioritati si astfel poate as rezolva cumva si partea cu „la timp”…la care inca mai lucrez; si fiindca lucrez in cercetare (deci creativitatea mea trebuie provocata zilnic), mi-am propus sa-mi fac atasat de carnetelul cu „to do list” un alt carnetel „carnetelul meu de idei”, in care-mi notez orice idee imi trece legata de proiect, pe care-as folosi-o/testa-o la un moment dat (eventual intr-una din acele activitati C). Sper ca noile mele listute sa prinda culoare si consistenta in cel mai flexibil timp :). Spor in toate si organizare eficienta!

  11. Vero, tu esti la fel ca si Elena…fire de artist !!
    Acum, adevarul este ca intr-adevar meseria m-a ordonat destul… dar numai pentru ca am lucrat 20 de ani cu ingineri, in cercetare hidraulica. Dar de firea mea sunt foarte…filologica!! Daca ar fi sa scriu numai descrieri de natura… Dar ceea ce scriu ar trebui sa fie foarte riguros, si totusi textul ma fura si fac mai multa literatura decat expunere… De aceea am enervat pe cativa pe aici… Imi cer scuze..
    E foarte placut sa fim impreuna!! :)

  12. Cristiana, un mare BRAVO. Mare de tot. De la agenda incepe totul, pentru ca atunci cand vei observa (iar tu ai observat abia dupa o zi!) cat de mult iti creste eficienta, deci cat de mult timp iti ramane pentru a face numai ce vrei tu, o sa continui.

    Spor la treburi si tine cu dintii de agenda :P Foarte buna si ideea cu mobilul, si eu am inceput sa o folosesc de curand.

    Vero, subscriu :) Citesc toate comentariile cu un zambet larg, agatat parca de urechi :D

    Roxana, multumim de urare si pentru ca ai impartasit cu noi, aici, cum a fost pentru tine sa incepi o organizare. Si pe mine m-a bucurat acelasi lucru, ca orice treceam pe lista, orice imi propuneam sa fac, il scriam si-i atribuiam o prioritate, „se facea” mai repede :) Nu mai uitam, nu mai omiteam… Ce mai, o sporire fabuloasa a eficientei.

    Imi place mult ideea ta, a „carnetelului de idei”. Cred ca am nevoie de asa ceva, pentru ca mi se pare ca am cam uitat niste idei grozave de articole pentru Empower :) Si mai bine ma bazez pe mine decat pe ele, sa se intoarca…

  13. O sa incerc si eu:) cred ca mi-ar prinde bine ca tare sunt imprastiata:) Multumesc Daniela,felicitari pt articol!…

  14. Spor si perseverenta si agenda iti doresc, Andra :) Si doua saptamani in care sa testezi. Ma bucur tare mult ca iti place articolul si ma bucur si mai si ca te-a determinat sa vrei si tu :)

  15. Uh, carnetele de idei… :) Deci eu am CAIETE, nu carnetele, caiete intregi, o biblioteca cu caiete in care am scris aproape zilnic de pe la vreo 14 ani de cand am inceput sa compun versuri si muzica… Imi notez orice idee care imi vine, intotdeauna, e ceva vital, oricine ar trebui sa faca asta, e extrem de util. Ma rog, eu fac asta din reflex, si am descoperit pe parcurs cat de folositor este, pentru ca dai peste niste idei de care poate ai uitat si de multe ori gasesti solutia la o problema in notite mai vechi.

  16. Vero, biblioteca ta de caiete cu idei imi aduce aminte de cufarul lui Eliade, cu notite de lectura. Excelenta idee, intr-adevar. Cu atat mai mult cu cat tu ai nevoie sa captezi orice idee, nu se stie care va fi cea geniala :)

    Pentru ideile care vin cand esti in afara casei si nu ai caietul de idei la tine, uite ce face colegul meu de Empower, Octav: isi noteaza pe cartelele de metrou :) Mie mi s-a parut nemaipomenit. Sa scrii, cu pix pe hartie, te ajuta mai mult la memorare decat sa tastezi pe telefon. Inca ma mai gandesc la motiv, e drept…

    Iar pentru orasele in care nu exista metrou, raman biletele de autobuz, bonurile fiscale de la cumparaturi….

  17. Sau post-it. Pentru notite eu folosesc post-it urile sau – mai nou – de la Penny am gasit Notes colorate foarte ieftine. Fiecare culoare pentru un fel de subiect intr-o deplasare. Si eu traiesc numai cu pixul si hartia dupa mine. Pe trenuri sau microbuzuri inter-orasenesti – agende, sunt mai sigure. La PC folosesc Notepad.
    Ei, daca as avea bani as lua un PDA, este cu totul special. Am folosit reportofonul ani de zile, dar s-a stricat… Rep. digital este foarte bun, daca sunt posibilitati, pana la PDA.
    Nu stiu cum a evoluat piata in ultimul timp, dar interesati-va voi de ACECAD… caiete electronice… 4 milioane si un pic, dupa cate stiam eu, cu 140 pagini electronice si posibiliati de corectie pentru desene.
    Pentru cine poate… sunt idei bune.

  18. Pentru afara casei il folosesc pe Samishor, adica mp4 playerul meu Samsung care e o minunatie violet si care are reportofon, deci inregistrez direct ideea, sau o cant :) E ca o fiinta mica si pretioasa in care sunt stranse cea mai preferata muzica, autosugestie, idei si multe altele hihihi

  19. Felicitari pentru articol, chiar daca am ajuns la el dupa atata timp. Teoria celor 4 cadrane tradusa intr-un mod foarte placut si amuzant. Bun asa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!