Foamea este o senzatie obisnuita si comuna tuturor persoanelor. Pana si animalelor li se face foame, doar ca la ele ratiunea si centrul de satietate functioneaza la parametri diferiti.
Omul este supus mai multor factori atunci cand vine vorba de actiunile sale. Pana si propriile simturi pot fi pacalite cu iscusinta. O mandarina va parea acra-rau daca e consumata dupa o bomboana, dar foarte dulce daca e mancata dupa o lamaie. Deci, pacaleala functioneaza aici in sens dublu: papilele gustative receptioneaza senzatii diferite in functie de combinatia realizata, dar alimentele sunt asociate in mod constient de catre noi.
De la foame la pofta, niciodata invers
La anumite intervale de timp (diferite pentru fiecare organism) apare senzatia de foame. Este o reactie fiziologica, ce poate fi educata, cu perseverenta. Insa, datorita dezvoltarii exponentiale a industriei alimentare, omul se afla in pericolul de a-si pierde tocmai una din senzatiile fundamentale – foamea.
Acest fapt se datoreaza modului in care ne desfasuram activitatea zilnica, mereu avand cate ceva de ciugulit la indemana. Stomacul este lipsit de pauze digestive si atunci nu se va declansa niciodata senzatia de foame. Tie cand ti-a fost ultima data foame?
Vorbeam in comentariile unuia dintre articolele precedente despre importanta nevoilor alimentare ale trupului nostru. El stie exact ce doreste si, mai mult, ce ii este necesar si benefic. Cateodata simtim nevoia de “ceva dulce”, atunci acel “dulce” constituie un aliment-tinta, unul de care corpul are nevoie pentru a functiona optim in continuare.
Observati ca atunci cand suntem raciti, ne confruntam cu o pofta scazuta de mancare. Acest lucru este normal si toate acele mamici care isi obliga pruncii sa manance cand sunt bolnavi fac o mare greseala. Fiindca in momentele respective, organismul are nevoie de toate resursele pentru a lupta impotriva agentului agresor si pentru a se reface, fara a se irosi in procesul de digestie si metabolism al hranei.
De aceea, incercati sa simtiti aceste alimente-tinta, nu sa va ganditi la ele. E o mare si esentiala diferenta. Sunt instincte dincolo de ratiune, dar in ale caror putere trebuie sa ne incredem si carora trebuie sa le dam ascultare.
Dorul de foame
Corpul uman se multumeste cu putin (nu cu nimic, atentie!) si functioneaza chiar mai bine asa, decat suprasolicitat (de cantitati mari de hrana). Stomacul isi poate reseta dimensiunile, iar punctul acestuia de distensie care activeaza centrul satietatii se poate schimba. Nimic nu e batut in cuie. Printr-un regim echilibrat si mese regulate, stomacul se poate “redimensiona”, adica micsora, pentru a fi umplut de o cantitate mai mica de hrana, avand ca scop activarea acelui centru de satietate mai repede, ca timp.
De cealalta parte, se afla alimentele-semnal, toate acele ciocolati colorat ambalate si toate bomboanele puse langa casa de marcaj.
Comportamentul alimentar al oamenilor a fost minutios studiat de cei raspunzatori de promovare si vanzare in industria alimentara. Pornind de aici s-au conceput planuri de aranjare a produselor in magazine, pe rafturi sau zone comerciale. Pentru a pacali mintea si stomacul omului. Este stiintific dovedit ca singurul gand la un anumit aliment declanseaza secretiile digestive, care produc ulterior senzatia de foame. O falsa senzatie de foame, de fapt.
Supermarketurile au obiceiul de a rearanja mereu o anumita zona, tocmai pentru a purta mai mult clientul prin magazin. Ati observat ca rar painea se afla la intrare? Tocmai pentru a parcurge cativa pasi prin fata altor produse, care fac cu ochiul de pe rafturi. Acestea sunt alimentele-semnal. De aceea, se recomanda mersul la cumparaturi cu stomacul plin si liste de nevoi. Caci capcanele sunt multe si frumos ambalate.
Asadar, data viitoare cand simti impulsul de a scoate portofelul pentru bunatatea aburinda din vitrina, pune-ti urmatoarea intrebare: mi-e foame sau mi-e pofta?
(Si chiar daca mi-e foame, nu trebuie sa infulec ce mi se induce, fiindca e mai important sa-mi ascult organismul. In caz contrar, nevoia nu e satisfacuta si se formeaza un cerc vicios. Pofta buna?! Mai bine lasa…)
4 răspunsuri
sa-ti spun un secret Miruna – strategiile de marketing a celor din retail nu vei putea sa le schimbi … in rest art de nota 10 (eu incerc sa ma controlez) :)
Alexandru, si eu tot asa…incerc. Uneori mai si reusesc.
Un articol foarte interesant, imi place cum ai pus problema, sunt lucruri foarte reale si foarte bine argumentate. Felicitari!
Vero, ma bucur ;)