Acasa » Construieste-ti „santuri de aparare” pentru cariera ta (I)

In Evul Mediu, castelele erau inconjurate cu santuri de aparare umplute cu apa care ii tineau la distanta pe dusmani. Cu cat erau santurile mai late si mai adanci, cu atat castelele erau mai usor de aparat, impiedicandu-i pe cotropitori sa le atace.

Ceva mai aproape de timpurile noastre, prin anii 1980, unul dintre cei mai celebri si bogati investitori americani, Warren Buffett, a spus ca, atunci cand investeste, cauta companii (echivalentul castelelor) dotate cu santuri de aparare economice sau, in termeni de business, cu avantaje competitive care ii impiedica pe concurenti sa le copieze activitatea, produsele si serviciile si sa le „invadeze teritoriul” (reducandu-le veniturile si cota de piata).

Conform lui Buffett, cu cat santul de aparare al companiei este mai lat (deci, cu cat are un avantaj competitiv mai durabil), cu atat mai mult aceasta va rezista in timp si va reprezenta o tinta atragatoare de capital.

Dar care este legatura dintre castele, strategii investitionale si omul obisnuit care doreste sa obtina succesul profesional pe termen lung?

Indiferent daca esti angajat, liber profesionist sau mic antreprenor, iti voi prezenta in continuare 4 tipuri de santuri de aparare adaptate la cariera ta, inspirate din teoriile lui Warren Buffett si ale altor experti care au „brodat” ulterior pe acest concept. Nu te speria de denumirile lor pretentioase! Vei vedea ca sunt usor de inteles si se pot aplica nu doar la nivel de companie, ci si la nivel de persoana.

Activele nemateriale

Activele nemateriale se refera la proprietatile intelectuale sau valorile intangibile pe care le detine o companie si care impiedica alte companii sa ii copieze bunurile si serviciile. Printre acestea se numara brevetele, licentele, know-how-ul (cunostintele care reprezinta secret comercial), copyright-ul, francizele, desenele si modelele industriale etc., dar si emblemele comerciale si brandurile detinute in portofoliu.

Este suficient sa ne uitam la istoricul economic din ultimii zeci de ani pentru a vedea ca renumele de brand si preocuparea pentru inovatie au ajutat unele companii sa supravietuiasca prin crize financiare, lansari esuate de produse si schimbari in preferintele consumatorilor, in timp ce altele au fost relativ rapid inghitite deoarece nu au adus nimic original sau care sa nu poata fi copiat si reprodus de concurenta.

Avantajul tau competitiv: Diplomele sau certificatele tale de studii pot fi obtinute si de alte persoane, insa cunostintele tale, originalitatea ta si brandul tau personal nu pot fi duplicate.

Daca poti crea sisteme acolo unde toata lumea vede haos, daca esti creativ, daca ai solutii noi la probleme vechi, daca poti dezvolta propriile teorii si metodologii care sa reprezinte o fuziune a cunostintelor si experientei tale si daca ai o reputatie impecabila pe care stii sa o pui in evidenta, atunci aceste aspecte intangibile si nemateriale pot alcatui un avantaj cat se poate de concret si… material. Conexiunile originale din creierul tau si brandul tau personal sunt imposibil de furat sau copiat si pot face diferenta.

Intreaba-te: „Ce si cum fac eu diferit si greu de imitat?”

Costurile de schimbare a furnizorului

Te-ai gandit vreodata de ce oamenii schimba cu greu banca la care isi tin banii, furnizorul de internet sau software-ul de contabilitate pe care il folosesc, chiar daca nu sunt in totalitate multumiti de calitatea produselor si serviciilor? Motivul il reprezinta nu doar comoditatea, ci si costul anticipat al schimbarii care se traduce prin: timp pierdut pentru a rezilia contracte si completa formulare, alergatura si stat la coada la sediul noului furnizor, pierderea temporara a productivitatii in cazul in care trebuie sa inveti sa folosesti un nou software etc.

La acestea se adauga teama fata de costurile neanticipate: Daca noua banca imi rataceste salariul sau nu-mi efectueaza platile automate? Daca internetul va functiona si mai prost? Daca voi pierde informatii financiare vitale cand voi transfera datele in noul software de gestiune contabila?

Avantajul tau competitiv: Invata sa devii indispensabil si sa te integrezi atat de bine in activitatea angajatorului sau clientului tau incat acestuia sa-i fie foarte greu sa renunte la tine. Evident, nu te indemn sa-ti faci treaba doar pe jumatate, bazandu-te ca seful nu te va da afara pentru ca lucrezi in firma de 15 ani si este greu sa fii inlocuit cu un novice.

Ceea ce iti spun este ca persoanele care te platesc trebuie sa perceapa ca beneficiul de a te inlocui este intotdeauna mult mai mic decat eventualele economii pe care le-ar face. Pentru asta, asigura-te ca iti faci treaba impecabil, ca esti mereu la curent cu noutatile din domeniu, ca vii cu propuneri constructive si ca esti implicat in atat de multe aspecte ale activitatii incat ar fi foarte „dureros” pentru angajator sau client sa te „smulga” de acolo.

Intreaba-te: „Cat este de usor sa fiu inlocuit?”

In partea a doua a articolului voi detalia inca 3 elemente foarte importante: efectul de retea, costurile mici si atitudinea win-win.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

Un răspuns

  1. Ideea de a ne diferentia fata de cei din jur a luat din ce in ce mai multa amploare. Pana la urma se ajunge la valoarea adaugata pe care putem noi sa o aducem in ceea ce suntem implicati.

    Milionarii americani numesc acest concept PVL (personal value level).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!