Inainte sa continui sa citesti, asigura-te ca ai citit partea I si partea a II-a a articolului.
Dincolo de perceptia publica, ascunse privirii si cunoscute doar de cei care au avut succes, se afla adevaratele motive pentru care cei bogati ajung bogati si se mentin bogati. Trebuie subliniat elementul „se mentin bogati”, pentru ca stabilitatea la un inalt nivel financiar este cel putin la fel de dorita ca ajungerea la acel nivel.
Inainte de a incepe sa abordez lista stalpilor de care e nevoie pentru a fi bogat, trebuie sa amintesc un citat de care am aflat acum cateva zile:
The secret of success is to do common things uncommonly well.
Secretul succesului este de a face lucrurile obisnuite neobisnuit de bine.
– John D. Rockefeller
Aici sta o parte din esenta lucrurilor, dar nu e totul. Iata cateva ingrediente de care ai nevoie pentru a deveni bogat.
Cunostinte teoretice
In articolul precedent, am abordat definitia bogatiei data de Buckminster Fuller. Acolo se vorbea de „know and know how”. Prima parte a a acestei dualitati este „a sti”.
„A sti” se refera la notiunile pur teoretice. Poti sa conduci un automobil daca nu stii legile fizice, dar nu poti sa-ti modifici masina, pentru a castiga un concurs, daca nu ai idee despre principile fizicii care stau la baza functionarii ei. Poti sa supravietuiesti din cresterea plantelor si animalelor, dar nu poti obtine productii record daca nu cunosti fenomenele naturale care influenteaza cresterea plantelor, de la genetica la meteorologie.
Poti sa castigi bani cat sa duci o viata obisnuita, dar pentru a ajunge bogat trebuie sa cunosti procesele si fenomenele care „invart” banii pe lumea asta.
Cunoasterea metodelor practice
Cunoasterea iti ofera materia prima sub forma de informatie bruta. Transformarea ei in metode care te ajuta sa faci bani este atributul imaginatiei si viziunii.
Motivatie
In lumea in care traim, orice lucru sau fenomen are o cauza. In lumea noastra, a oamenilor, orice realizare personala porneste de la motivatie. Motivatia este motorul care tine in miscare totul, de la procesul creativ in sine la realizarea practica.
Viziune
Inainte de toate este planul. Inainte de a realiza ceva in forma fizica, este viziunea. Orice idee, oricat de nebuneasca, se poate transforma in realitate.
Focus
Focus, concentrare. Indiferent cum ii spui, concentrarea este una din fortele care dau eficienta rezultatelor actiunilor noastre. Concentrarea trebuie mentinuta continuu, pe parcursul drumului, pentru ca toate eforturile pe care le depunem sa se directioneze spre telul final. Lumina soarelui te poate incalzi, dar concentrarea ei cu ajutorul unei lupe poate aprinde un foc.
Perseverenta
In aceasta lume, orice actiune intampina o forta opusa, denumita reactiune. Este un proces fizic care are reprezentarea sa si in viata noastra de zi cu zi. De aceea, atunci cand pornesti pe un drum, spre tinta de a deveni bogat, faptul ca vei infrunta greutati si probleme este o legitate fizica. Ele vor veni peste tine, pe rand sau impreuna.
Pentru a trece de ele ai nevoie de perseverenta. Dupa fiecare problema sau infrangere, trebuie sa-ti aduni energia si sa pornesti la drum. Din nou si din nou, pana ajungi la tinta.
Respectul si grija fata de clienti
Banii vin de la alti oameni. Acesti oameni fac un lucru deosebit: se despart de unul dintre lucrurile cele mai de pret, banii, pentru a ti-i da tie. Pentru a face acest lucru si pe viitor, trebuie sa le oferi, de asemenea, ceva deosebit: grija si respectul tau maxim. Numai asa vei putea sa castigi banii continuu, pe baze permanente.
Ghidarea dupa principii morale
Aici voi fi foarte scurt si iti voi da doar un singur contra-exemplu: majoritatea celor care castiga bani, ignorand principiile morale ale societatii/lumii in care traiesc, vor pierde acesti bani, intr-o durata de timp mai lunga sau mai scurta, in timpul vietii lor.
Simtul oportunitatii
Capacitatea de a vedea o necesitate pe care o au oamenii si de a gasi metode de a o indeplini, este una dintre cheile succesului si bogatiei. Pentru a exploata oportunitatile, e nevoie de cele doua elemente cu care am inceput acest articol, cunostinte teoretice si practice, care iti dau posibilitatea de a vedea oportunitatea si de a stii cum s-o folosesti.
Capacitatea de a trece la actiune cand vezi oportunitatea
Cand simti oportunitatea si esti inspirat de viziune, ai facut doar primii pasi in directia buna. Drumul trebuie continuat. Nu uita ca:
Vision without execution is hallucination.
Viziune fara actiune inseamna halucinatie.
– Thomas Alva Edison
Iar cand spun actiune, ma refer la munca sustinuta. Fara ea nu se poate.
Capacitatea de a acumula
Obtinea banilor este doar prima etapa. Ei pot fi cheltuiti, risipiti, imprastiati. Esenta bogatiei este sa cheltuiesti mai putin, mult mai putin decat produci. Bogatia inseamna si acumulare de resurse (financiare, materiale etc). Risipa si cheltuielile nesabuite aduc doar iluzia bogatiei, nicidecum prezenta ei.
Concluzie
Pare o lista lunga, nu-i asa?
In fond, e doar o lista, iar vestea buna e faptul ca pe lista nu se afla nici banii, nici norocul, nici relatiile. Desigur, ele ajuta, lubrifiaza si maresc viteza cu care poti deveni bogat, dar in niciun caz nu sunt elemente definitorii.
Lista contine doar aspecte legate de propria persoana. Inteleptii spun ca bogatia, pentru a fi atinsa, trebuie sa porneasca din interior pentru a se reflecta in experiorul tau. E cat se poate de adevarat. Daca nu reusesti sa te transformi, nu vei putea sa atragi in viata ta banii altor oameni si, odata cu acumularea lor, sa ajungi bogat.
Dar banii nu sunt totul. In criza economica in care ne aflam, a ajunge bogat sau a ramane bogat devine un joc tot mai usor dar, totodata, tot mai greu. Regulile se schimba, pentru noi, cei care dorim sa ajungem bogati. Iar daca te uiti, din nou, la definitia lui Buckie (Buckminster Fuller), vei vedea ca, in conditii de criza economica, definitia bogatiei poate insemna altceva. Despre asta intr-un articol viitor.
2 răspunsuri
Aceasta paradigma este in totala contradictie cu „realitatea” contemporana care indeamna la consum si nu la acumulare. Mare grija in care tabara vrem sa ne situam. Consumul exagerat este principalul inamic. Bazat pe labilitate emotionala, alimentat de lacomie si infatuare, consumul creaza doar iluzia bogatiei, el fiind de fapt risipa extrema.
Excelent din nou :) !