Acasa » Constiinta in munca – teoria dinaintea practicii

Constiinta in munca – teoria dinaintea practicii

Cum oricarei practici ii sta bine cand incepe cu teoria (nu ca nu ar fi fost suficienta in seria constiinta in companii), sa mai clarificam pe scurt cateva aspecte.

Acum 4 ani a aparut si la noi o carte extraordinara: Pune suflet in ceea ce faci – indrumari pentru conducatorii lumii noi, poate prima care trata subiectul constiintei si spiritualitatii la nivelul liderilor, managerilor si angajatilor din companii. Probabil atunci a trecut neobservata – era un pic inaintea vremurilor aici, desi in SUA autorul ei, Robert Rabbin lucra la acestea de mai bine de 10 ani. Si, surprinzator sau nu, erau companii americane care chiar se deschideau.

Esenta lucrurilor

Rabbin a fost intrebat de un mentor al sau din India: „De ce ar citi un om de afaceri sau un manager aceasta carte? Cum ii va ajuta in afacerile lor? Pe un om de afaceri sau un manager nu il intereseaza adevarul, ci doar profitul. Ii va ajuta cartea ta sa faca profit?”

Mai intai el a cugetat: “Desigur, liderii lumii afacerilor se vor gandi la valoarea practica a cercetarii si descoperirii spirituale. Oare o intelegere mai clara a spiritului omenesc, a naturii mintii si fortei constiintei clare are vreo legatura cu solicitarile de zi cu zi ale activitatii de conducere a unei afaceri? Sa fie oare taramul subtil al cunoasterii spirituale util si relevant in contextul lumii afacerilor?”

Iar apoi i-a raspuns mentorului sau:

Un om de afaceri sau un manager ar trebui sa fie interesat de adevar deoarece pe primul loc ar trebui sa stea lucrurile esentiale. Si ce este esential? Suntem manageri sau salariati – sau in primul rand fiinte umane? Esenta lucrurilor este fundamentala. In primul rand suntem fiinte umane. Fiinta umana este contextul in care trebuie sa evaluam toate rolurile pe care le jucam in viata.

In acest context, prima intrebare nu va fi cum sa faci bani. Daca totusi o pui, atunci ceva nu e in regula. Activitatile noastre comerciale trebuie sa existe in contextul marelui dar al inimii noastre de a-si cunoaste sursa cea mai profunda. Fara acest context nu putem decat sa rastalmacim natura realitatii si sa denaturam adevarul despre cine suntem, ratacind astfel prin viata precum niste fantome fara suflet care nu poftesc decat la bani.

Asadar, trebuie sa ne punem intrebarea: „Ce este o fiinta umana?”. Raspunsul ii va oferi activitatii comerciale profunzime si dimensiune, valoare si semnificatie, sens si scop.

Raspunsul mai larg al lui Rabbin si cateva consideratii personale gasiti intr-un articol pe care l-am scris mai demult.

Probabil ca pentru marea majoritate a oamenilor (fie in functii de conducere, fie de executie) ideile lui Rabbin par „filozofii frumoase” care insa nu tin de foame. E criza, trebuie sa vindem pentru a face bani, altfel ne restrangem activitatea si ne inchidem. Ce ne mai trebuie constiinta sau „investitii” pentru a o deprinde?

E si acesta un punct de vedere pertinent ce nu poate fi ignorat. De vreme ce lucrurile au ajuns atat de departe in ceea ce priveste nevoia de supravietuire in mediul corporatist, este normala si restrangerea oamenilor la nivelul identitatii proprii. In loc sa te vezi pe tine insuti ca si fiinta umana in primul rand (nu mai vorbesc de fiinta energetica si spirituala), te percepi ca pe o „fiinta sociala” (in cazul nostru, angajat sau manager). Si pana cand identitatea reala nu este restabilita, nimic din toate acestea nu au sens (sau chiar importanta). Si e in regula sa fie asa.

Insa pentru acei lideri si acele organizatii (exterm de putine la numar, e adevarat – iar la noi in tara, poate inca nimeni) care macar intrezaresc flacara constiintei ce arde tot mai puternic in aceste vremuri, esenta lucrurilor si natura realitatii sunt fundamentul activitatii lor comerciale. Ei deja au un avantaj competitiv in fata tuturor – merg de buna voie intr-o directie in care mediul corporatist va fi fortat probabil sa inainteze de nevoie in urmatorii 5-10 ani.

Cele doua „minti”

Ce este aceasta constiinta de care vorbim? De ce este ea atat de importanta pentru viata fiecaruia – implicit si in munca?
Am scris (inclusiv pe Empower) pe larg despre multe aspecte ale sale – sunt grupate toate aici. Pe scurt doar, ca un alt fel de descriere a situatiei, putem spune ca avem in interior doua „minti”. Una „superficiala” si una „profunda”.

Cea superficiala functioneaza printr-un dialog interior continuu, raportare la trecut si viitor, analizarea lucrurilor in termeni de profit-pierdere – un complex de ganduri si emotii aferente la tot ceea ce cunoastem. Pentru larga majoritate a oamenilor probabil ca 99% din viata este traita in acest mod, indiferent de functie, avere sau nivel de putere.

Cea profunda consta doar in evaluarea energetica a momentului prezent prin senzatii. Nu are “treaba” cu planificare sau rememorare, cu profit-pierdere, ci doar cu atentia totala pe aici si acum. Extrem de putini oameni traiesc astfel intrucat e nevoie de efort si disciplina pentru a ajunge aici.

Constiinta are totul de-a face cu mintea profunda, cu creativitatea izvorata din ea. Acolo rezida solutiile la problemele economice ale fiecarei companii – in natura spirituala umana.

Exista impresia ca spiritualul si energeticul nu trebuie sa fie amestecate cu economicul sau politicul intrucat sunt lucruri total diferite. Cum ar putea fi, de vreme ce toate implica fiinte umane cu aceeasi esenta? Doar o minte superficiala ar putea ridiculiza, nega sau condamna aceasta realitate. O minte profunda, o constiinta trezita ar simti imediat adevarul.

Liderii, managerii, angajatii au nevoie de aceasta constiinta mai mult ca de orice altceva. Despre aspectele practice ale sale – in curand.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

13 răspunsuri

  1. Marius, tare articolul!

    Apropo de bani, am avut numerosi clienti care au ajuns sa faca o groaza de bani si pot sa spun ca asta i-a facut impliniti doar o periada de timp. Dar odata ce s-au obisnuit cu succesul finainciar, munca lor nu-i mai implinea. Motiv pentru care au inceput sa caute semnificatii mai profunde in jobul lor.

    Unii din ai au fost nevoiti sa-si schimba radical domeniul profesional pentru a gasi aceste semnificatii si a se simti impliniti.

  2. Multumesc – da, cred ca multora li se intampla, sa caute semnificatia dincolo de ambitia de a avea succes profesional la varf. Cartea lui Rabbin e chiar deosebita – si arata cum constiinta (mintea profunda) a liderului poate face ‘minuni’…Dar o putem dezvolta cu totii, indiferent de pozitia sociala…

  3. Desi as spune ca descoperirea sinelui profund se manifesta in contextul personal, individual, si nu la nivelul pozitiilor si etichetelor sociale, este totusi o idee revelatorie de a aduce „constinta” in atentia liderilor. Daca liderii vor trai ca fiinte umane si nu ca „executive manager” sau presedinti de tara, atunci oamenii vor putea gasi in ei o sursa de inspiratie si vor urma modelul.
    Primul pas e de a aduce constiinta in lumina reflectoarelor, de a o dezvalui din spatele cortinei. Fiinta profunda va recunoaste instantaneu acest concept si il va imbratisa, transformandu-l din „idee” in „viata”. La scurt timp, notiunea de lider va disparea definitiv, pentru ca ceea ce va defini organizatia sau societatea, va fi comuniunea, egalitatea, acceptarea si iubrea.

  4. „Great men are they who see that spiritual thought is stronger than any material force, that thoughts rule the world.”
    Ralph Waldo Emerson

  5. Adrian – exact de acest lucru vorbeste si Rabbin (de cel putin 15 ani !).Constiinta la nivelul liderilor din companii (si nu doar a lor) nu mai e chiar ceva deplasat acum – cel putin in SUA. La noi, orice inceput e greu, dar trebuie facut altfel…vin vremuri grele…

  6. Alex – foarte adevarat ; se refera, cu siguranta, la adevaratii ‘great men’, lideri.

    Lordul Acton avea si el o parere despre ‘great men’ (cei falsi) : „Power tends to corrupt, and absolutely power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men”

    Adrian – total de acord, sunt convins ca vor aparea astfel de lideri in companii si la noi, poate chiar in urmatorii 1-2 ani…sau mai repede ! Avem nevoie de ei…

  7. dac-ar fi dupa mine, mai degraba as scapa de toti liderii, tinanad cont ca aceasta aranjare a societatii a adus mai multa moarte in randul umanitatii decat cooperare, dar asta suna deja a miscarea Zeitgeist, nu? :)

  8. Radu, eu cred ca exista deja lideri adevarati. Unii constienti, altii mai putin constienti. Ei sunt in asteptare pentru ca acest sistem nu se schimba deodata. Ei lucreaza activ in acest sens si asteapta acel moment declansator, acel „point of no return” de la care sistemul isi arata fata noua. Asa a fost mereu in istorie…fie in sens negativ, fie in sens pozitiv.

    Vremurile bune vor veni sigur. Deja avem semne foarte vizibile. Copii care s-au nascut in ultima perioada si care se vor naste de acum incolo deja nu mai pot fi controlati asa usor de sistem. In viitor, eu vor consolida schimbarea adevarata.
    Acum suntem intr-o faza intermediara si va mai dura o perioada. De aceea lucrurile sunt asa neclare pentru ca viziunile multor oameni imprumuta atat elementele vechiului sistem cat si elemente ale celui ce va veni. Se vor clarifica cu timpul. Oamenii au nevoie de timp pentru a se convinge cu adevarat ce vor.
    Acum vad adevarata stare de fapt a lucrurilor doar cei care au cunostinta de sine si observa miscarea haotica a „samsarei”. Ei sunt pilonii schimbarii…

    Marius, „keep walking”…

  9. Marius, „urcari” a unor lideri la ranguri de conducere au mai fost in istoria Romaniei, chiar la varful cel mare: presedinti, voievozi… De exemplu: Stefan cel Mare, Ioan Cuza, Antonescu… nu s-au dus ei si s-au „instaurat”. Pe majoritatea i-a „ridicat” armata.
    Armata e cu noi! :)
    Nu vine Doamne, doamne sa „instaleze” director intr-o firma… ori muncitorii il ridica pe unul dintre ei, ori seful companiei pune pe careva.
    Imi spunea odata (acu vreo 7-8 ani) ca „ni se va da”, „se va instaura”, „se va face”… cine face? Sfantul Duh are alte preocupari. :)
    Stiu! Acea persoana mi-a spus ca sunt „rau de gura” si contrazic lume… au trecut de atunci 7-8 ani, si nu ni s-a intampat nimic….
    Uita-te in natura, in nici un regn nu vine cineva sa le dea ceva, fiecare membru isi castiga drepturile singur…
    Scuze ca-s „rau de gura/tastatura” :)

  10. :)
    Un singur lider care sa-i „izbaveasca” pe toti? Indiferent de fortele care-l instaureaza…
    E o idee utopica care ,din pacate, inca stapaneste gandirea lumii.

    Noul sistem va avea multi lideri la nivelul fiecarei paturi sociale. Si vor fi lideri care care vor fi acceptati ca lideri prin ceea ce sunt ei insisi…si nu prin vointa cuiva sau prin forta. Se tinde la o relatie gen maestru-discipol in fiecare domeniu de activitate…
    Stiu ca e greu de crezut acum….dar acest concept exista in univers.

    Aparent in natura fiecare membru isi castiga dreptul singur. De fapt, totul in natura este guvernat de echilibru.
    „Uitaţi-vă la păsările cerului: ele nici nu seamănă, nici nu seceră, şi nici nu strâng nimic în grînare; şi totuşi Tatăl vostru cel ceresc le hrăneşte. Oare nu Sunteţi voi cu mult mai de preţ decât ele?” Matei 6:26
    La o privire mai atenta ne putem da seama pe unde ne situam in raport cu acest echilibru…

    Nu esti rau de gura. E parerea ta actuala liber exprimata… :)

  11. Eu zic ca amandoi aveti dreptatea vostra. E adevarat ca nu ni se da si nu se va face nimic de la sine – dar cred ca, intr-un fel sau altul, vor exista lideri actuali care sa-si poata extinde constiinta dincolo de succesul, profitul si imaginea companiei. Mai vorbim despre astea…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!