Acasa » Arta de a prezenta adevaruri dificile

In acest articol incerc sa preiau mingea impinsa la fileu de Marius Stan.

Inainte de a incepe, trebuie sa precizez: cand spun adevar ma refer la altceva decat ceea ce se intelege in mod obisnuit. Nu e vorba de a spune unui bolnav incurabil ca ai facut tot ce e omeneste posibil, sau de a spune unei foste iubite ca doresti sa va despartiti.

Termenul trebuie inteles ca: idee, conceptie, parere despre realitatea care ne inconjoara.

In timp ce raspundeam comentariilor aparute la ultimul meu articol, mi-a venit ideea de a scrie despre dificila misiune de a impartasi publicului ideile, conceptele si concluziile la care ai ajuns, referitoare la realitatea care ne inconjoara, informatii care sunt in totala contradictie cu parerea general acceptata, la nivel social, asupra acelui subiect.

Unul dintre cititorii Milionarului Mioritic mi-a scris intr-un email trimis personal ca este consternat de reactia de respingere a unora dintre cititorii blogului, fata de o tema sensibila. A continuat spunand ca e foarte greu, daca nu imposibil sa convingi toti oamenii. I-am raspuns: Nu sunt evanghelist, nu doresc sa convertesc pe toata lumea la „credinta mea”. Cine vrea sa asculte si sa invete, o va face.

Chiar daca nu doresc sa convertesc, am o alta problema: nu pot sa stau deoparte, simt nevoia stringenta de a impartasi oamenilor modul in care vad realitatea. Cu atat mai mult cu cat sunt constient de efectele pozitive asupra vietii mele. Aici apare problema, pentru ca inevitabil, in momentul in care vei face acest lucru, va aparea o reactie de respingere. Chiar din partea celor pe care ii crezi prieteni.

E cat se poate de normal

O lege a fizicii spune ca toate corpurile au inertie. Inertia este definita ca tendinta unui corp de a-si mentine starea de repaus sau de miscare. La fel, in multe alte domenii, mai ales cand vine vorba de sisteme, legea inertiei este prezenta. Inclusiv la sistemele de gandire (conceptii, idei, credinte despre lume si viata).

Automat, cand incerci sa expui un sistem de gandire diferit de sistemul de gandire dominant la nivel social, vei resimti o inertie din partea ascultatorilor, inertie determinata de propriul lor sistem de gandire. Aceasta reactie variaza de la opozitie pasiva la reactie violenta, in functie de cat de sensibil este aspectul atins si de personalitatea interlocutorului.

In acel moment devii constient de capcanele care iti pot zadarnici eficienta cu care doresti sa comunici mesajul tau. Iata cateva dintre greselile pe care le poti face in prezentare:

  • arunci concluzia fara prea multe detalii, in speranta starnirii interesului: daca informatia este la o distanta foarte mare fata de perceptia societatii asupra temei respective, vei avea surpriza de a fi catalogat drept visator, aberant sau chiar nebun;
  • faci referiri la cei care au reactia de respingere: am cazut in aceasta greseala in articolul despre perceptia crizei. Trebuie sa te referi exclusiv la fapte, nu la persoane, pentru ca cititorul relationeaza automat si se auto-identifica a fi printre cei care nu accepta parerea ta. Apare un conflict intre ce-i spui tu (perceput mai mult sau mai putin ca autoritate) si ce crede respectiva persoana. Din aceasta juxtapunere vei iesi invins, indiferent de autoritatea pe care o ai (e normal, tinem mai mult la parerea proprie decat la opinia celor din jurul nostru).

Prezenta acestor capcane presupune ca trebuie sa abordezi problema cu atentie, incercand sa-ti organizezi un plan care sa contina modalitati si tehnici de actiune. Iata cateva propuneri (care se refera la articolele scrise in bloguri sau site-uri ce admit postarea de comentarii):

  • Asigura receptorul informatiei ca si tu, asemeni lui, ai folosit sistemul de gandire care este in acel moment cel mai popular (cel mai intalnit) la nivel social.
  • Foloseste ancora pentru a capta interesul. O ancora este un subiect de interes general, cu priza la public, o zona in care toata lumea doreste sa obtina informatii. Dupa ancorare gliseaza din zona de interes a publicului spre informatia pe care doresti sa o transmiti.
  • Administreaza informatia in doze mici, fara sa pui la incercare o parte prea mare a sistemului de gandire pe care vrei sa-l schimbi.
  • Administreaza informatia repetat. Prin acumulare te vei apropia de masa critica la care apare schimbarea de perceptie.
  • Asigura-te ca vorbesti cu cine trebuie, adica de faptul ca interlocutorul a primit dozele de informatie pe care le-ai „administrat” in trecut. Fa acest lucru amintind de informatiile prezentate deja si punand link spre articolele in care ai prezentat aceste informatii.
  • Da exemple de personalitati si specialisti care impartasesc acel adevar. Citeaza-i.
  • Fii exact, utilizeaza cifre si statistici, link-uri si bibliografie. Nu aproxima.
  • Nu incerca sa impui conceptul, rezuma-te la a-l prezenta.
  • Subliniaza ca varianta pe care o prezinti nu este „ultimul adevar”, dar este „ultima varianta de adevar”.
  • Fereste-te sa devii arogant.
  • Cere feedback de la cititori.
  • Raspunde tuturor celor care te provoaca.
  • Nu te angaja in lungi discutii contradictorii cu cei care te provoaca.
  • Fii consecvent adevarului pe care doresti sa-l prezinti.
  • Aliniaza-ti actiunile tale publice conform adevarului pe care il prezinti.

Desigur, in articolele pe care le scriu nu reusesc de fiecare data sa am succesul pe care mi-l doresc dar incerc sa aplic cat mai multe din punctele pe care le-am prezentat mai sus. De asemenea, sunt atent la feedback pentru a invata din greseli. Stiti cum se zice, fiecare picior in posterior e un pas inainte! :)

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

11 răspunsuri

  1. Exceptionale comentarii, Luca !

    Ai intrat mult mai in profunzime (eu am prezentat la modul mai general). Intr-adevar, sunt pasi esentiali – de multe ori am tendinta sa ‘sar’ peste unii pentru ca sunt prea ‘entuziast’ in a spune si altora lucruri ce mi se par mie ‘adevarate’ si de mare interes.

    In plus’ a-l face pe celalalt sa ‘gandeasca si cu mintea lui’ punandu-si intrebari (nu doar sa preia din mediu ‘ceea ce se accepta a fi normal’) nu e chiar atat de simplu. Diferenta, ego-ul, superficialitatea, dependenta de care am vorbit, lenea intelectuala, conditionarea de care ai pomenit data trecuta sunt ‘mecanisme’ destul de ‘insidioase’ care , uneori, pot combate si cel mai elaborat plan. Insa exact asta e provocarea…

  2. multumesc Marius :)

    adevarul este ca fara articolul tau, care mi-a placut foarte mult, probabil as fi aminat scrierea acestui articol.

    sper ca cititorii sa nu creada ca scriem articole cu referire unul la celalalt pentru a ne lauda reciproc :D

  3. Articolul tau e mai complet (de fapt, si cel dinainte). Eu am atins cateva cauze mai generale – tu ai intrat mai in detaliu – plus pasii astia…Oricum, si respectandu-i nu avem garantia 100% ca cineva se va convinge…dar e mai mult decat sa actionezi ‘haotic’.

  4. Daaa… Tot mi-a placut!
    De ce? Simplu!
    Ma regasesc si in postura celui care a primit informatii pretioase si totusi m-am agatat de catargul parerilor personale diferite de acele informatii/invataturi, si sunt tot eu si in situatia in care, dornica sa imparatasesc „chestii grozave” si care mi-au schimbat in bine viata, vin cu „buldozerul” entuziasmului, uitand de dozaj, de feed-back,de multe.
    Mutltumesc pentru tot, mai ales pentru „indrumar”.

    Iar astea:

    „Fii consecvent adevarului pe care doresti sa-l prezinti.
    Aliniaza-ti actiunile tale publice conform adevarului pe care il prezinti. ”

    fac parte nu doar din „Arta de a prezenta adevaruri dificile”, ele sunt parte din Arta de a trai!

    Bun si adevarat articol, draga Luca!
    Salutam (aici, reverenta… :) )

  5. :) o lista cu sfaturi!
    Deja îi aud din viitor pe cei care acum citesc şi mai încolo pun în practică! „Nu mi-a ieşit şi am făcut cum mi-a spus el!”

    O întrebare personală, pentru Marius şi Luca, ce vă motivează să scrieţi?

  6. Cand scriu despre un subiect il inteleg mult mai bine, si aplic mai bine partea sa practica (atunci cand e cazul). Am constatat asta in ultimii 7-8 ani (la inceput am tradus niste carti pentru o editura, si mi-am dat seama ca pe masura ce traduceam intelegeam mult mai clar ce se spune decat atunci cand doar citesti). Apoi am inceput sa scriu si eu si la un moment dat iti vine ‘natural’…stau in fata monitorului si imi vin ideile fara efort…uneori ma mir si eu ce iese, dar imi dau seama ca nu vin toate ‘din mintea mea’…

    In plus, scrisul e unul din lucrurile cu care contribui si eu la aceasta lume – faptul ca am oameni carora le place si ii ‘ajuta’ ceea ce scriu ma motiveaza sa continui. Mai am si cateva alte mici motive dar momentan ma opresc…

  7. Foarte bun articolul.. Cand imi voi face un blog cu siguranta voi reciti acesti pasi, mi se pare ca sunt foarte utili si bine structurati. Este destul de greu sa schimbi moduri de gandire intr-adevar, chiar si sa prezinti realitatea vazuta prin ochii tai, daca aceasta realitate nu corespunde cu tendinta actuala de a vedea realitatea asa cum o percepe cea mai mare parte din populatie. Greu de combatut („”Asa este pentru ca asa fac toti.””) o gandire in masa.

    O zi placuta.

  8. @ Daniela, Mikka, Marius

    apreciez laudele voastre cu atit mai mult cu cit vin de la oameni care stiu prea bine despre ce vorbesc :)

    @ Lavy
    thanks :)

    @Cristian
    multumesc! sint sigur ca o sa te ajute la scris in blog

    @Psihologul….
    dorinta de a ajuta pe altii cu informatii de care eu nu am avut parte in momentul in care am fost nevoie sa-mi cistig existenta, informatii care m-au facut mai bogat din foarte multe puncte de vedere.

  9. Imi e de mare folos acest articol. Eu atunci cand prezint ceva o fac in primul rand cu mult entuziasm si de obicei ii molipsesc si pe ceilalti. Sunt atenta insa la ce „public tinta am” si schimb subiectul de cateva ori pe parcursul discutiei, iar cei interesati revin la tema. Atunci stiu ca pot sa detaliez si ca informatia pe care o am de transmis va fi si interiorizata. De asemenea un impact important il au exemplele personale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!