Acasa » Tehnici de hipnoza: regresia hipnotica (I)

Dupa o pauza mai lunga, revenim cu inca doua serii de articole despre tehnicile de hipnoza.

Hipnoza ne ofera un instrument pe care nicio alta disciplina nu l-a egalat pana acum: posibilitatea de a „ne intoarce in timp” pentru a corecta o experienta traita din viata noastra, aduncand toate resursele, toate informatiile pe care le avem in prezent si pe care nu le aveam atunci. Avem posibilitatea cu ajutorul acestei tehnici „sa fi stiut atunci ceea ce stim acum” si sa cream o noua perceptie a realitatii in ceea ce priveste o situatie limitativa majora din viata noastra.

Regresia hipnotica nu este o tehnica noua. Sigmund Freud a fost familiarizat cu aceasta tehnica, considerand regresia hipnotica cel mai valoros instrument de sondare a mintii subconstiente. Din pacate, Freud avea nevoie de 2-3 ore pentru a ajuta un client sa obtina transa necesara regresiei hipnotice si a abandonat aceasta metoda in favoarea psihanalizei.

Ce este regresia hipnotica?

Regresia hipnotica este de fapt o halucinatie pozitiva. Insa spre deosebire de o simpla halucinatie, regresia hipnotica permite persoanei aflate in hipnoza sa retraiasca un eveniment ca si cum s-ar intampla pentru prima data.

In nivelul adanc de hipnoza (de la nivelul 4 in sus) informatiile din Mintea Subconstienta pot fi accesate cu ajutorul sugestiei. Va reamintiti probabil ca subconstientul inregistreaza orice informatie, orice perceptie si orice emotie pe parcursul intregii vieti. Ei bine, putem accesa aceste informatii cu usurinta, folosind regresia hipnotica.

Regresia poate fi folosita in mai multe scopuri: fie pentru a remedia o problema de comportament sau o credinta limitativa, fie pentru a recupera informatii dintr-un eveniment „uitat”, fie pur si simplu ca si divertisment in hipnoza de scena.

Insa cea mai valoroasa aplicatie al regresiei este de a gasi evenimentul initial care a generat problema. Acest eveniment se numeste evenimentul sensibilizator initial sau ISE (Initial Sensitizing Event).

ISE apare de regula la varste foarte fragede, de regula intre 1 si 3 ani. Din nefericire la o varsta atat de frageda este aproape imposibil sa retinem in mod constient evenimentul respectiv. Insa emotia generata de acel eveniment este in subconstient si ne „contureaza” personalitatea si actiunile din prezent.

Lucrurile pe care le-am facut in trecut, le facem in continuare, in mintea noastra.
– Dave Elman

Fiecare eveniment ulterior asemanator cu ISE care a reintarit emotia sau comportamentul-problema se numeste eveniment sensibilizator ulterior sau SSE (Subsequent Sensitizing Event).

Insa comportamentul problema poate sa apara mult mai tarziu decat ISE. Evenimentul care declanseaza acest comportament se numeste evenimentul generator al simptomului sau SPE (Simptom Producing Event).

Sa exemplific cu un caz simplu: frica de apa.

Persoana in cauza are ISE la 2 ani cand a alunecat in cada si era sa se inece. Noroc ca mama a fost vigilenta si a salvat situatia. Urmeaza apoi mai multe SSE: la 4 ani cand a cazut in piscina si a fost din noua salvata de… tata, la 6 ani cand „a inghitit” un val la mare, la 8, 10, …15 ani. Iar la 18 ani cu ocazia majoratului apare un alt eveniment „sensibilizator” la piscina.

Toate aceste SSE reintaresc evenimentul initial pana in momentul in care se atinge o masa critica emotionala si fobia se declanseaza. Acel eveniment este SPE.

Ei bine, daca incercam sa neutralizam evenimentul de la piscina (pe care persoana si-l aminteste constient), problema va recidiva in scurt timp. Daca vom neutraliza evenimentul de la 8, 10, 15 ani, dupa o anumita perioada de timp, vom avea acelasi rezultat.

Pentru a avea succes in eliminarea fobiei trebuie sa eliminam incarcatura emotionala asociata cu ISE de la varsta de 2 ani! Pentru ca, de fiecare data cand persoana simte discomfotul emotional al fobiei, retraieste emotia copilului de 2 ani care se ineaca in cada!

Puntea afectiva

Cum gasim ISE printre miile de evenimente emotionale din viata unei persoane? Cum gasim acul in carul cu fan? Iar raspunsul este: puntea afectiva sau AB (Affect Bridge).

Puntea afectiva este o tehnica care ne permite sa gasim primul eveniment din viata unei persoane asociat cu o anumita emotie. AB este pe cat de simpla pe atat de puternica: in starea adanca de hipnoza, persoana recreaza prin sugestie sentimentul pe care il simte (sentiment negativ in cazul fobiei). Va reamintiti cu siguranta cand am discutat despre modul de functionare al subconstientului si modul in care asociaza emotii, perceptii si evenimente inregistrate.

Ei bine, de fiecare data cand persoana respectiva simte emotia, acesta emotie este asociata cu toate evenimentele in care s-a simtit astfel. Apoi regresia este realizata pe aceasta premisa pana la ISE.

Sunt 5 elemente pe care dorim sa la aflam din fiecare eveniment regresat:

  1. varsta persoanei in regresie;
  2. ce se intampla;
  3. cine sunt participantii la eveniment;
  4. care sunt emotiile (componenta afectiva);
  5. care sunt gandurile persoanei in regresie (componenta cognitiva).

In articolul urmator vom afla o tehnica interesanta care ne permite sa aducem „copilului” resursele necesare pentru a retrai evenimentul respectiv fara a simti sentimentul negativ asociat.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

2 răspunsuri

  1. Iti multumesc pentru Info.
    vreau sa te intreb daca ai facut cuiva/ sau ti sa facut vre-o data hipnoza regresiva?

  2. Cu placere. Lucrez regresia hipnotica aproape cu fiecare client pentru a gasi sursa problemei. Vei putea urmari (probabil in articolul urmator)si o sesiune demonstrativa a regresiei hipnotice construita pe un sentiment pozitiv.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!