Acum doua saptamani va povesteam despre Gala Premiilor in Educatie a Fundatiei Dinu Patriciu si despre cat de interesanti sunt cei care au fost premiati anul trecut pentru excelenta in aducatie. Azi va facem cunostinta cu o alta castigatoare, Alexandra Oprea, intr-un interviu despre copiii defavorizati, despre motivatie, dezvoltare personala dar si despre sistemul schiop de educatie de la noi.
Empower: Cu ce se ocupa Asociatia Pasii Sperantei, in cadrul careia ai facut voluntariat?
Alexandra Oprea: Asociatia Pasii Sperantei se preocupa de elevi de gimnaziu si liceu din zona Dacia-Alexandru cel Bun din Iasi, colaborand in special cu Scoala Generala “George Cosbuc”, dar integrand in activitatile sale si elevi din alte scoli si licee din Iasi.
Principalele activitati pe care le desfasoara numara pregatirea scolara si meditatii la materii precum limba si literatura romana, matematica, informatica, limbile engleza, franceza, germana, logica, chimie. De asemenea, o parte importanta din proiectele anuale include activitati artistice precum si diverse proiecte culturale (de descoperire a civilizatiei si traditiilor altor tari). Un al treilea element il reprezinta activitatile de socializare si de angajare civica. De asemenea activitatile sportive si tabara anuala de vara sunt modalitati de sustinere si incurajare a preocuparilor si talentelor copiilor intr-un mediu recreativ.
Un alt aspect important il reprezinta consilierea elevilor si a parintilor pentru imbunatatirea relatiilor dintre acestia si in raport cu scoala, precum si depasirea dificultatilor personale si spirituale.
Empower: Ce ii motiveaza pe copiii proveniti dintr-un mediu defavorizat, ca aceia cu care ai lucrat tu?
A.O.: O prima dificultate in evolutia scolara si civica a acestor elevi o reprezinta lipsa de incurajare si incredere din partea profesorilor lor, elevii tinzand sa fie timizi si lipsiti de incredere in sine, reticenti in a oferi raspunsuri libere in timpul orelor de pregatire, sovaitori in a analiza singuri variantele de raspuns.
Consider ca primul pas care trebuie facut in vederea motivarii elevilor ar fi acordarea unei increderi sporite, incurajarea acestora si dezvoltarea constiintei valorii personale de care au fost poate lipsiti pana acum. De asemenea, apropierea prieteneasca intre voluntari si elevi i-a determinat pe acestia sa vina cu mai mare placere la orele de meditatie si intalnirile Asociatiei si la activitatile desfasurate in timpul verii.
Multi dintre acesti elevi nu realizeaza ca sunt talentati si capabili si nu tintesc spre licee bune sau spre cariere catre care au inclinatie, fie datorita dezinformarii, fie datorita temerii ca nu sunt suficient de buni sau capabili. Noi incercam sa inlaturam aceste temeri, sa le deschidem oportunitati noi, sa ii incurajam sa-si descopere talentele si pasiunile si credem ca acest lucru ii motiveaza, caci o data descoperita o pasiune, e firesc ca elevul sa depuna mai mult efort, sa investeasca mai mult timp, sa se dedice fara teama, astfel incat sa ajunga spre pozitia si rezultatele ravnite.
In ciuda lipsurilor financiare sau a pregatirii de calitate, caci invata la scoli nu mereu performante, elevii incep sa nu se mai simta dezavantajati din punct de vedere al oportunitatilor, nu se mai gandesc ca lor le este imposibil sa ajunga in contexte superioare. Recent, unul dintre elevi a aplicat din proprie initiativa pentru o bursa de studiu pentru un semestru in Marea Britanie, acest lucru dovedind atat determinarea acestuia cat si aspiratiile neingradite de mediul din care provine.
Empower: Ce inseamna pentru tine succesul?
A.O.: Cred ca succesul privit dinafara individului inseamna atingerea unor standarde si cerinte profesionale si sociale pe care altii le considera insemnate si greu accesibile, insa succesul privint dinauntru, din perspectiva individuala, inseamna sa te angajezi cu placere si dedicatie in activitatile alese, sa lucrezi astfel incat tu insuti sa fii multumit de tine, sa te bucuri atunci cand impreuna cu altii reusesti sa duci la bun sfarsit un proiect menit a beneficia tuturor. Succesul tine mai degraba de a sesiza valoare si de a o cultiva, decat de a implini asteptari. Tine mai degraba de o cultivare si culturalizare personala, de o perceptie corecta si deplina asupra societatii si a vietii, decat de o incadrare adecvata in normele si categoriile sociale.
Profesional vorbind, sa-ti faci treaba bine si cu spor, sa te simti implinit in ce faci reprezinta un castig mai de pret pentru tine cat si pentru ceilalti decat atingerea unor inalte grade profesionale sau a unei situatii sociale extraordinare, desi si acestea decurg din calitatea muncii fiecaruia.
Empower: Cum de ai timp sa faci toate activitatile cu care te ocupi tu? Unii abia au timp sa invete pentru examene…
A.O.: Fiind implicata de mica in tot felul de activitati, am dezvoltat cred o capacitate de a munci eficient si de a face lucrurile mai repede, poate datorita experientei indelungate sau a tenacitatii pe care a determinat-o implicarea timpurie. Au existat insa momente in care am fost supraaglomerata, in care doream un moment de respiro, insa acestea nu m-au determinat sa renunt la activitatile in care eram angajata decat pentru perioade scurte.
Cred ca imi place sa ma implic intr-o diversitate de domenii si activitati, si ma bucur de toate deopotriva, iar acest sentiment inlatura oboseala, indiferenta sau nevoia de o pauza, pentru ca in fond faci ceva ce-ti place, e tot un soi de odihnire, dar activa.
Invat mai greu decat altii, dar investesc mai mult timp si pe parcursul anilor sistematizarea informatiei, antrenarea mintii si curiozitate pentru aportul de informatie noua mi-au permis sa ma ocup atat de scoala cat si de celelalte activitati care m-au interesat: dezbaterile, limbile straine, voluntariatul. Adeseori petrec putin timp acasa, dar nu pot spune ca nu ma bucur de timp personal, si cred ca solutia pentru fiecare e sa se implice in lucrurile care il intereseaza cu adevarat.
Empower: Crezi ca ne putem multumi doar cu educatia pe care o primim in scoala/facultate sau e neaparat nevoie si de o educatie informala?
A.O.: Educatia formala tine mai degraba de informare si de acumulare a unor cunostinte de folos si care dezvolta abilitati de gandire si de aplicare/executare. Dupa parerea mea, ceea ce ar completa aceste procese ar constitui o educatie informala inteleasa poate intr-un sens nou: abilitatea de a evalua constintele si executia, de a le orienta spre scopuri valoroase si pozitive.
In acest sens, educatia informala este cu atat mai necesara in Romania, unde valorile se afla in dizgratie sau au suferit mutatii, devenind de nerecunoscut, astfel incat cele mai grave consecinte sunt ca oamenii se multumesc cu ceea ce afla si ceea ce primesc, se acomodeaza prea repede cu situatiile injuste si dezavantajoase si isi fauresc din ce in ce mai rar scopuri pozitive.
Ar trebui ca elevii sa invete sa analizeze situatiile in care se afla, sa le gaseasca valoarea sau lipsa de valoare, sa le refuze absolut pe cele din urma, si mai ales sa li se dezvolte un spirit combativ si determinat care sa ii indemne la a gasi rezolvari, la a lupta pentru ce isi doresc.
Am avut colegi care aveau acest spirit, dar el trebuie cuplat intotdeauna cu o perspectiva realista si tenace asupra informatiei primite, iar aceste doua elemente constituie, din perspectiva mea, esenta educatiei informale de care avem nevoie. Ca intr-adevar e greu s-o obtinem in scoala, sau oriunde altundeva in societate, este adevarat, dar cred ca mai degraba profesorii decat alte persoane sau institutii ar fi capabili sa ofere ceva din aceste deziderate, daca ei insisi ar fi constienti de importanta acestora.
Empower: De ce trainer tocmai pe partea de tehnici de argumentare avansata?
A.O.: Cred ca au existat mai multe motive. In primul rand, mereu m-au interesat chestiunile de nuanta, de rafinament al argumentarii, tehnicile care se dobandesc prin experienta si inventivitate, pe care nu le putem invata de la altii decat in mica masura. Avand o experienta de peste 5 ani in dezbateri la momentul in care am inceput acel curs, adunasem deja o suma de indicatii si idei pentru problemele si dificultatile pe care le observasem la mine si la ceilalti in a pleda cu succes si simteam nevoia sa le impartasesc, fara a pretinde ca am gasit solutiile cele mai bune.
In al doilea rand, la momentul respectiv, in clubul de dezbateri existau atat un grup de debateri incepatori, de care se ocupau colegii mei, cat si un grup care depasise prima etapa de instruire teoretica si participase si la cateva competitii, pe care i-am preluat eu pentru a ne putea ocupa de probleme de oratorie si argumentare avansata, in incercarea de a oferi fiecaruia dintre ei solutii pentru problemele individuale, pentru a analiza contexte de dezbatere si argumente dificil de construit, sustinut sau atacat, astfel incat sa avem dezbateri de o calitate mai mare, sa analizam subiectele in profunzime si realist si sa putem sustine discursuri convingatoare si din care sa nu transpara ezitarea, timiditatea sau bruschetea.
Empower: Ce vrei sa faci in continuare? Ce fel de cariera iti doresti?
A.O.: Nu mi-am ales inca o orientare specifica definitiva, insa doresc ca la terminarea facultatii sa ma inscriu la Institutul National de Magistratura, pentru ca apoi sa urmez studii de masterat in strainatate. Nu stiu inca daca voi deveni judecator sau altceva, cert este insa ca-mi doresc sa studiez temeinic, sa aprofundez si sa inteleg dreptul dincolo de continutul legislativ, in intentiile si functionarea sa, ca ulterior sa pot contribui la schimbarea si imbunatatirea sistemului legislativ cat si al celui socio-cultural, pentru a indeparta unele din esecurile si greselile celor actuale.