Acasa » Istoria CAR-urilor (casă de ajutor reciproc) – totul a început cu o ladă 

Sunt sigur că ai intrat pe acest articol așteptându-te să fii bombardat  de ani, date, zile, o cronologie a CAR-urilor stufoasă.

Vreau să te asigur că nu este cazul să te îngrijorezi ☺ Cu toții verificăm la un moment dat, atunci când cercetăm un subiect, și istoria respectivului pentru a ne asigura că este ceva veridic, că lumea este familiară cu termenul măcar sau pur și simplu din curiozitate. 

În următoarele rânduri mă voi ocupa cu asigurarea ta că CAR-urile nu sunt un concept nou, este ceva ce se practică în spațiul românesc de 3-4 secole și că cei care au pus bazele acestui concept sunt oameni de cultură.

În întreaga lume există 54.000 de case de ajutor reciproc din 97 de țări care deservesc 186 milioane de oameni.
La nivel mondial, există Consiliul Mondial al Caselor de Ajutor Reciproc – WOCCU.Știați că…? 

În primul rând propun să lămurim ce este o Casă de Ajutor Reciproc: este un tip de Instituție financiară nebancară (IFN) fără scop patrimonial, organizată în vederea sprijinirii și întrajutorării financiare a membrilor asociați.

„Lada  frățească”

Tu ce crezi că a fost această „ladă frățească”? Are puțină trimitere la ideea de „ajutor reciproc”, nu?
Ei bine, în anul 1722 la Reșița a apărut această asociație ce a luat ființă după tradiția asociațiilor miniere din Europa Centrală (secolele XV-XVI). 

Influențe occidentale

Se spune că aceste „principii asociative”  au pătruns în spațiul românesc, în Transilvania, sub influența lumii occidentale.
Primele asociații de credit din Europa au apărut în a doua jumătate a secolului al XIX -lea ( 1852 respectiv 1864), adoptând sistemele germane ale Hermann Schulze-Delitzsch și Friedrich Wilhelm Raiffeisen , iar în aceste procese ale gândirii economice, multe nume se pot aminti printre care și:

-Ion Heliade-Rădulescu

-Spiru Haret Constantin

-C.A. Rosetti

-Mihail Kogălniceanu…etc

Vecinii noștri de peste Ocean 

În orașul Levis, Quebec (Canada) apare prima casă populară, adică o uniune de credit. 

De ce? 

Motivul coincide cu cel din Germania: să ofere o soluție care să se plieze și pe nevoile oamenilor mai săraci din comunități mici și izolate. 

România

La noi în țară, mai multe categorii sociale cum ar fi cadre didactice, meșteșugari, comercianți și alții au pus o parte din economiile lor în comun pentru a avea o baza în obținerea unor credite.

În secolul al XIX- lea urmează multe înființări ale acestor tipuri de asociații în:

  • Brașov (Asociația de Ajutor Reciproc Românească a lucrătorilor tipografi)
  • Brăila  Societatea de economie, credit și ajutor „înfrățirea”) 
  • București (Casa de ajutor Reciproc a tipografilor din România – avându-l drept președinte pe Constantin A. Rosetti, Economia-Asociațiunea de credit popular, Casa de ajutor și prevedere a lucrătorilor tipografi) 
  • Rășinari (Societatea de păstrare și împrumut)

Pentru că vorbim despre CAR-uri și despre istorie, vreau să vă povestesc despre o casă de ajutor reciproc cu o istorie de peste 21 de ani. 

Este vorba despre Proconcordia, un CAR cu sediu central în Brăila, care acționează de mai bine de două decenii și este membră FEDCAR, World Council of Credit Union (WOCCU – menționată mai sus) și a Rețelei Europene a Uniunilor de Credit (ENCU). 

Dacă ți-au trezit interesul aceste câteva rânduri te invit să le vizitezi site-ul https://proconcordia.ro 

P.S. – fii atent la dobânda lor atractivă care este mai mare decât rata inflației și la comisionul inexistent la depuneri și retrageri!

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!