Evidenta banilor este esentiala, dupa cum aminteam in Bazele finantelor personale. Pentru a contrala activ fluxul de monetar in primul rand trebuie sa poti avea in fata ochilor, la orice moment, situatia exacta a intrarilor (banii pe care ii castigi sau, in cazul finantelor familiei, sursele de venit ale acesteia) si a iesirilor (cel mai adesea prin cheltuieli sau, foarte important, banii economisiti – vezi articolul despre managementul cheltuielilor – si cei investiti).
De-a lungul timpului am testat mai multe variante de evidenta, de la cele tinute pe hartie la cele exclusiv digitale sau combinatii ale celor doua. Iata descrierea lor:
1. Evidenta pe hartie
Este cea ma simpla si mai ieftina dintre toate variantele. Si aici exista doua sub-variante.
A. tine toate bonurile, chitantele si facturile si un caiet cu centralizarile cheltuielilor. Exista mai multe variante de stocare: in dosare plic sau cu sina, in plicuri A5 sau A4, in cutii, in folii transparente. Acestea se pot organiza pe luni si apoi pe ani.
Avantajul metodei este dat de exactitatea sa. In orice moment poti sti unde ai cumparat un anumit obiect si in ce moment al zilei. De asemenea poti accesa bonuri si facturi in cazul in care ai nevoie de ele pentru probleme de garantie. Dezavantajul este ca aceste hartii ocupa spatiu.
B. Noteaza cheltuielile si tine evidenta centralizata (subtotaluri si totaluri pe categorii) intr-un caiet. Este o metoda mai compacta (elimini existenta bonurilor, facturilor si chitantelor) dar necesita timp pentru transcriere.
Metodele „pe hartie” pot fi atractive pentru faptul ca sunt ieftine si nu necesita tehnica sofisticata. De aceea ele sunt populare in randul persoanelor peste 40 de ani, dar nici asta nu e o regula.
2. Metodele 100% digitale
Si aici sunt sub-variante.
A. PDA sau telefon mobil. Odata cu miniaturizarea extrema a tehnicii de calcul a aparut posibilitatea de a digitiza pe loc informatia. La inceput PDA-urile au facut furori dar in momentul de fata smartphone-urile au egalat si chiar depasit capabilitatile PDA-urilor.
Ele pot gazdui cu usurinta fisiere excel cu evidenta cheltuielilor (ai un asemenea model in Bazele finantelor personale, derivat din cel pe care il folosesc eu) pe care la nevoie le pot transfera pe desktop pentru prelucrarea ulterioara sau pentru stocare. Mai ales aparatele ce prezinta tastatura incorporata sunt usor de folosit la introducerea datelor.
Acum cativa ani, cand aveam un PDA, imi tineam pe el evidenta cheltuielilor. Mi se parea trendy (de fapt ma dadeam mare): plateam la casa dupa care deschideam PDA-ul si notam cheltuiala. Asta a tinut pana cind mi-a trecut infatuarea si mi-am dat seama ca nu are rost sa fac parada: era mult prea greu sa folosesti PDA-ul de fiecare data cand cumperi ceva.
Sigur, pentru unii acest lucru nu prezinta un impediment. Prefera s-o faca „din mers” iar acasa sa se ocupe de altceva.
B. Scanarea bonurilor, facturilor si chitantelor. Pentru fanii „hardcore” ai lumii digitale, scanarea este o solutie. Poti sa memorezi intreaga informatie, o poti printa la nevoie si toate acestea cu economie de spatiu. Sunt avantaje de necontestat dar volumul de munca este mare.
C. Folosirea preponderenta a unei carti de credit/debit. Daca nu sunteti paranoici si nu va este teama de Big Brother, puteti opta pentru evidenta cheltuielilor pe cartea de credit. Este facila: nu trebuie sa scrii nimic, ai factura detaliata a cardului care iti spune cu exactitate unde, cand si ce ai cumparat.
Aceasta metoda este foarte populara in lumea occidentala dar are un mare dezavantaj in Romania: iti restrictioneaza locurile unde poti cumpara. Iar de multe ori, cele mai bune afaceri le faci la piata. In plus sunt multi comercianti care refuza din diferite motive (s-a stricat aparatura, tocmai am ramas fara banda pentru chitanta) folosirea aparaturii de citire a cardurilor.
3. Metode mixte
Imbina cele doua metode anterioare. Sunt o multime de variante:
- cu sau fara mentinerea tuturor bonurilor;
- cu mentinerea doar a bonurilor pentru produsele cu garantie, pe durata garantiei;
- cu sau fara evidenta digitala detaliata a tuturor cheltuielilor.
Metoda mea
Dupa incercarea mai multor variante, m-am oprit la urmatoarea combinatie:
- tin toate bonurile, chitantele si facturile pana acasa, unde le stochez intr-o cutie speciala;
- la sfarsitul lunii completez fisierul excel cu veniturile si cheltuielile dar numai in scopul centralizarii lor (nu scriu detaliat ce inseamna fiecare pozitie);
- retin bonurile, facturile si chitantele pentru produsele cu garantie intr-un dosar specializat.
Avantajul acestei metode este ca necesita cea mai putina munca (da, sunt lenes!) dar furnizeaza datele esentiale (evidenta centralizata a cheltuielilor, pe categorii si subcategorii).
Anual, fac o centralizare a cheltuielilor lunare, analizez, fac prognoze si bugetari pentru anul care vine (de obicei in zilele dinaintea Revelionului, daca nu sunt plecat de acasa).
Indiferent de tipul de evidenta care va satisface, va recomand un lucru: obisnuiti-va sa solicitati si sa tineti bonurile de casa si facturile (cu chitante) pe care le primiti. Le aduceti acasa si le puteti prelucra, fie zilnic, fie la un interval pe care il considerati potrivit. Chiar si in cazul in care sunteti fan impatimit al cartii de credit, vor exista locuri unde nu puteti plati cu aceasta, deci e necesar sa pastrati bonuri.
Varianta de a digitiza pe loc este greoaie si de multe ori imposibila. M-as distra copios sa va vad scriind intrari in PDA sau pe telefonul mobil cu trei plase atarnand in mana stanga si cu pepenele verde sub bratul drept! :)
Tu cum faci? Daca nu iti tii evidenta veniturilor si cheltuielilor, acest articol este un bun reper pentru a te informa si a incepe. Iti spun din experienta: cel mai greu este sa incepi. Acum, dupa ani si ani de tinere a evidentelor, nici nu pot sa-mi dau seama cum am putut trai fara sa stiu cu exactitate care este situatia mea financiara.
Daca nu controlezi banii, te vor controla ei pe tine!
5 răspunsuri
folosesc quicken :-)
ininte foloseam microsoft money
zilnic sau la cteva zile introduc date, scot rapoarte, poti creea actiuni repetitive… Deocamdata nu am un istoric prea mare (cateva luni) dar daca l-as folosii o periodata mai indelungata va devenii o unealta foarte puternica.
Momentan tin evidenta pe un caiet – deci scris, simplu.
Luca, si eu am folosit metoda ta pe vremea cand pastram evidenta financiara la un ONG din Timisoara. Mi se pare util sa ai si in format digital datele: cauti si interpretezi mai usor. Daca vrei, faci un grafic, sa vezi cum a evoluat situatia de-a lungul timpului. All in all, e mai bine, zic eu.
Ramane sa aplic aceasta metoda si pentru mine. Citind articolul mi-am amintit ca vroiam sa fac asta. Acum e momentul sa si iau decizia: din octombrie incep. Promit :)
O metoda asemanatoare tin si eu :
adun toate chitantele si o data la 2-4 saptamani le centralizez intr-un excel.
In excel am 13 foi (12 foi pt lunile anului si una pt centralizare luni).
Asa ca atunci cand completez cheltuielile lunare imi apare si cheltuiala anuala.
dupa ce le notez, arunc chitantele(exceptie cele pt garantii).
Fac chestia asta de vreo 4-5 ani. Acum am inceput sa ma cam plictisesc de ea, asa ca nu prea mai fac centralizarea (din obisnuinta adun inca chitantele). Probabil si pt ca mi-am cam format un simt cam cati bani se duc si pe ce.
salut, eu am inceput cu metoda caietului dar pana la urma acum dupa sarbatori mi-am facut un excell asa cu cunostintele mele de beginner fara statistici alea alea
am facut un excell organizat pe sectiuni:facturi,alimente, carburanti,tigari,imbracaminte si altele
am un carnetel unde imi notez pe percursul zilei cheltuielile fara bonuri iar bonurile le pastrez, la sfarsitul zilei imi notez in excell cheltuielile din ziua respectiva, la final apar cheltuielile pe fiecare categorie cat si totalul pe toate categoriile in luna curenta
daca vreti sa evaluati sau sa adoptati modelul meu scrieti un mail la [email protected] si o sa primiti metoda mea, poate o imbunatatim