Multi oameni, mai ales cei care nu lucreaza in sfera marketingului, considera ca brandul este doar o inventie americana importata fortat si la noi, o formulare fantezista pentru un concept foarte abstract. Reclamele ne-au obisnuit sa asociem ideea de brand cu afacerile, cu vanzarile si, in general, cu o imagine construita pe bani grei, recuperati apoi din buzunarul consumatorilor care platesc mai scump produsul din cauza costurilor de publicitate, nu datorita calitatii reale.
In cel mai bun caz, brandul este confundat cu denumirea de marca, logo-ul, sloganul, culorile sau ambalajul. E usor de sesizat ca de la ambalaj pana la ideea de superficial, de promisiune fara acoperire, nu este decat un pas. Prin extensie, si brandul personal este asociat cu vedetele tv, politicienii, cantaretii sau alte persoane publice pentru care „doar imaginea conteaza”.
Convins de acest lucru, omul obisnuit actioneaza in doua feluri: fie simte ca nu are absolut nicio legatura cu ideea de brand si nu intelege la ce i-ar folosi (doar el e contabil sau traducator, nu creator de moda), fie cade in capcana formei fara fond si considera ca este suficient sa transmita anumite semnale la nivel exterior (imbracaminte, masina, diplome, declaratii formale, cont pe Facebook si Twitter) pentru a iesi in evidenta si a avea un brand.
Asadar, ce este de fapt brandul personal?
Brandul tau personal este reputatia ta, este suma de atribute si calitati pentru care esti cunoscut si ceea ce asteapta oamenii de la tine, pe baza experientei anterioare pe care au avut-o cu tine sau pe baza recomandarilor.
Brandingul personal consta in toate strategiile si actiunile la care recurgi pentru a-ti ghida si construi brandul.
Prin urmare, brandul personal inseamna cum te percep ceilalti, ce le vine in minte si ce simt cand se gandesc la tine. Brandingul personal inseamna ceea ce faci tu pentru a da forma dorita acestor perceptii, sentimente si opinii.
De ce sa ai un brand personal?
Daca vrei sa obtii cat mai mult din cariera sau afacerea ta (si indraznesc sa spun, din viata ta), oamenii trebuie sa afle despre tine si despre talentele tale. Dar nu este suficient sa-ti cunoasca numele – trebuie sa le oferi o valoare unica, sa te diferentiezi, pentru ca rezultatele sa fie pe masura.
Un brand personal puternic inseamna ca oamenii vor avea o imagine imediata si concreta despre valoarea ta rationala (ce stii sa faci) si emotionala (ce atitudine, imagine si personalitate ai). Comunicand clar cine si cum esti, persoanele cu influenta din mediul tau te vor putea sprijini. Fie ca e vorba sa-ti scrie o scrisoare de recomandare, sa te promoveze sau sa te prezinte unui contact de pe LinkedIn, le va fi mult mai usor sa te ajute. Iar pe masura ce brandul tau personal devine mai cunoscut, oportunitatile se vor inmulti – joburi, clienti, proiecte, parteneriate, invitatii sa vorbesti la conferinte etc.
Numele tau va castiga o anumita „greutate” si iti va asigura un momentum care iti va aduce tot mai mult succes in munca ta si in alte lucruri pe care doresti sa le faci. Toate astea inseamna mai multa satisfactie profesionala si personala. Iata de ce spuneam ca un brand personal mai bun inseamna o viata mai buna.
Cat de mult conteaza exteriorul in brandul tau personal?
Doua sunt aspectele „exterioare” care tin de brandul personal: prezenta ta in mediul online si prezenta ta fizica. Oricat de bun ai fi in ceea ce faci, pur si simplu nu iti poti permite sa le ignori.
In primul rand, in epoca digitala, brandul tau personal este egal cu rezultatele cautarilor pe Google dupa numele tau. Este necesar sa fii prezent in Social Media pentru ca acesta este noul mod in care lumea comunica si pastreaza legaturile, iar Internetul este unul dintre primele locuri unde un potential angajator sau client cauta informatii despre tine. Pe de alta parte, prezenta ta online trebuie sa fie aliniata cu strategia si obiectivele tale. Daca doresti sa te pozitionezi ca expert intr-un anumit domeniu, asigura-te ca majoritatea postarilor tale pe bloguri, Facebook, Twitter sau LinkedIn apartin ariei tale de expertiza si demonstreaza cunoasterea acesteia in profunzime. Daca vrei sa fii cunoscut ca specialist in magazine online dar postezi numai despre masini si muzica, publicul tau nu va sti ce sa creada despre tine.
In al doilea rand, postura ta fizica, aspectul ingrijit, hainele si accesoriile potrivit alese, usurinta in comunicare si socializare, toate pot face o diferenta uriasa pentru brandul tau personal. Recrutorii sau clientii sunt si ei oameni, astfel ca, atunci cand sunt pusi in fata a doi candidati similari din punct de vedere al experientei profesionale, il vor favoriza, constient sau nu, pe cel care stie sa se puna in evidenta mai bine.
Mai mult, in unele companii se practica politica „Angajeaza pentru atitudine, trainuieste pentru aptitudine”. Cu alte cuvinte, cand ai la dispozitie putin timp pentru a impresiona pe cineva, tinuta si atitudinea adecvate pot face diferenta.
Cu toate astea, prezenta online si prezenta fizica nu trebuie sa fie o masca sau un rol pe care il joci, ci o reflectie autentica a ceea ce esti in interior. Brandul tau este ca un tort (pozitionarea si expertiza ta) cu glazura (prezentarea exterioara). Un tort fara glazura este banal si fara gust, iar glazura fara tort este inutila si nu are pe ce se sprijini!
In concluzie, pentru a avea un brand personal puternic, trebuie sa fii acel brand in gandire, comunicare si actiune.
Daca vrei sa afli mai multe despre cum poti face acest lucru, vino la trainingul Empower Advance din 28 aprilie, „Brandul personal: mesagerul succesului tau”. Vei invata cum sa iti descoperi promisiunea de brand, cum sa o comunici in mod corespunzator si vei pleca acasa cu o strategie personalizata de promovare. Sunt doar 15 locuri disponibile, grabeste-te!
Si nu uita: brandul tau te precede inainte sa intri pe usa si ramane in incapere si dupa ce ai plecat!
8 răspunsuri
Poti da cateva exemple concrete de persoane care au reusit sa-si construiasca un brand personal puternic?
@Mihnea: Asa cum spuneam, brandingul personal este, pe de o parte, un atribut al persoanelor publice si, pe de alta parte, cu totii avem un brand personal, fie ca l-am construit intentionat (ceea ce este recomandabil), fie ca s-a dezvoltat de la sine. Este vorba despre cum ne percep ceilalti.
Exemple de branduri personale puternice ale unor vedete sunt cu miile, de la Steve Jobs pana la Bono sau Lady Gaga. O asociere mentala si emotionala puternica intre numele unei persoane si un concept sau o valoare (ex. inovatie, talent & actiuni caritabile sau extravaganta) atrage dupa sine o serie de actiuni concrete ale publicului (ex. cumpararea produsului pe care il vinde acea persoana, recomandarea companiei pe care o reprezinta).
Acelasi lucru este valabil si pentru oamenii obisnuiti, care nu sunt persoane publice. Daca in industria ta de activitate esti recunoscut drept expert si esti cautat de clienti sau de headhunteri, sau esti invitat sa vorbesti la conferinte, inseamna ca ai un brand personal puternic. Daca la serviciu, cand apare o problema (de ex. s-a stricat un aparat sau e nevoie de cineva care stie foarte bine limba engleza), tu esti prima persoana care este chemata, atunci inseamna ca ai un brand personal puternic. Daca dintre 3 contabili care stau in acelasi birou si fac acelasi lucru, tu esti cel promovat, inseamna ca te-ai diferentiat si ai un brand personal puternic.
Brandul personal nu este acelasi lucru cu faima sau celebritatea. Nu este necesar sa fi auzit tot mapamondul despre tine ca despre Lady Gaga. ;) Este suficient sa fii cunoscut in bransa ta, in nisa ta, drept expert, drept o persoana care creeaza asteptari pozitive si le implineste intotdeauna. Cu alte cuvinte, poate eu nu stiu cine din tara asta se pricepe cel mai bine la tunat masini, dar cu siguranta pasionatii stiu si apeleaza la el. Acel om si-a creat un brand personal puternic in randul publicului sau si acest lucru conteaza.
Foarte interesant articolul si foarte la subiect. Cea mai buna definitie a brandului personal mi s-a parut: „…brandul personal inseamna cum te percep ceilalti, ce le vine in minte si ce simt cand se gandesc la tine.”.
Multumesc, Ciprian. Ma bucur ca ti-a atras atentia exact esenta a ceea ce am vrut sa comunic.
Foarte interesant! Mi-a placut articolul, mi-a placut comentariul. Numeam succesul de acest gen profesionalism……….. dar este altceva.
Superb spus, felicitari pentru articol. Desi am doar 22 de ani ma „lupt” cu multe persoane mai in varsta si mai experimentate decat mine despre ce inseamna puterea brandingului personal. In acest articol, pe langa faptul ca am mai invatat, au fost precizate niste lucruri foarte interesante pentru care multe persoane le tin doar pentru ei. Superb. Felicitari!
Dana, profesionalismul chiar este fundatia unui brand personal autentic. :) Numai ca, din nefericire, profesionalismul nu iese intotdeauna singur in evidenta si trebuie ajutat putin, asa cum oferi o bijuterie pretioasa intr-o cutie eleganta de catifea si nu intr-una de carton. Poate ca intr-o societate ideala valoarea adevarata ar fi observata si pretuita de la sine, dar societatea moderna este atat de coplesita de non-valori sau pseudo-valori care se pricep foarte bine sa se puna sub luminile rampei, incat este pacat ca, daca ai ceva cu adevarat bun de oferit, sa nu fii bagat in seama din cauza ca te pricepi mai putin sa te promovezi.
Superb! Aproape ca nu imi vine sa cred ca exista oameni care impartasesc ideile astea, intr-o tara „coplesita de non-valori sau pseudo-valori care se pricep foarte bine sa se puna sub luminile rampei”. Asta imi da curaj si incredere ca sunt pe drumul cel bun si ca schimbarile pe care unii dintre noi am inceput sa le facem ne vor aduce peste un timp rezultatele asteptate.