Acasa » Ce ne trebuie pentru a fi bogati? (IV)

Ce ne trebuie pentru a fi bogati? (IV)

Ignoranta ne indeamna sa apreciem un om dupa aspecte exterioare: ce masini conduce, in ce casa traieste, cat de mare e afacerea sa. De fapt, bogatia se afla dincolo de toate aceste aspecte de exterior. O persoana care stie ce inseamna finantele, trece cu usurinta peste detaliile vizbile si cauta partea nevazuta a iceberg-ului.

Intr-un articol anterior spuneam ca Buckminster Fuller definea bogatia ca o suma a ceea ce stii, a ceea ce stii sa faci si a rezervelor tale. Toate cele trei sunt deosebit de importante: primele doua elemente sunt mai greu de cuantificat, iar pentru cel de-al treilea… trebuie sa faci calcule.

Am fost intrebat, de foarte multe ori, daca sunt milionar de catre persoane care nu ma cunosc. Intrebarea e oarecum fireasca, deoarece blogul meu se numeste „milionarul mioritic”. Desi am scris in descrierea blogului ca titlul nu se refera la mine, continui sa primesc aceasta intrebare, din timp in timp.

Un raspuns simplu ar fi: „Treaba mea!” Cand te intalnesti pentru prima data cu cineva si il intrebi cat de bogat e, pui o intrebare la fel de indecenta ca si cea adresata unei doamne sau domnisoare, pe care tocmai ai intalnit-o, despre care este culoarea lenjeriei intime pe care o poarta.

Desigur, nu sunt o domnisoara care se supara usor, dar intrebarea nu e bine pusa. Nu poti sa intrebi un om daca e milionar, pentru ca bogatia nu se calculeaza in bani, ci in active, pasive, datorii si flux de monetar. Iar aceste elemente sunt doar o treime din bogatia pe care o poseda, pentru ca mai este si… ceea ce stie si ce stie sa faca (despre acestea putin mai tarziu).

Revenind, daca o persoana pe care nu o cunosc, ma intreaba daca sunt milionar, nu voi da atentie intrebarii. Daca un prieten apropiat ma intreaba daca sunt milionar, ii voi spune: „Stai putin, trebuie sa calculez.”

Pasive

Dupa definitia data de Robert Kiyosaki, pasivele „iti scot bani din buzunar”. De exemplu, casa in care stai este un pasiv. Un teren, daca este cumparat cu scop de speculatie (nu e folosit pentru a fi cultivat sau pentru a face o casa pe el, ci doar pentru revanzare) este un pasiv.

Chiar daca este un pasiv, el are o valoare. Valoarea lui difera azi fata de ieri sau fata de maine, pentru ca valoarea este dictata de piata. Daca inainte de 2008 aveai in proprietate un teren care valora 200.000 de euro, probabil astazi valoarea lui este la jumatate. Dar e posibil ca peste zece ani, valoarea lui sa fie de 400.000 de euro, sau chiar de 100.000 de euro, depinzand de evolutia pietei.

Daca ai mai multe proprietati va trebui sa calculezi valoarea lor, in acea zi, in functie de piata.

Active

Tot dupa Kiyosaki, un activ iti „pune bani in buzunar”. Un activ poate fi o afacere, o investitie, un drept de autor asupra unei carti (de exemplu) care se vinde. Activele au doua caracteristici: au o valoare intrinseca si un cash flow sau flux de monetar, adica o valoare pe care o genereaza continuu.

Valoarea intrinseca a unei afaceri se calculeaza in functie de pasivele sale, de cashflow si de ciclul de producere a fluxului de monetar. De exemplu, o afacere poate fi evaluata adunand valoarea pasivelor sale la rezultatul obtinut prin inmultirea profitului ei anual cu un factor de multiplicare. Dupa cum vezi, iarasi trebuie sa calculezi, pentru ca atat pasivele cat si profitul se modifica de la an la an.

Flux de monetar

Fluxul de monetar este esential. E asemeni sangelui, pentru ca un om este viu daca sangele ii curge prin vene. Cand sangele nu mai curge, a murit.

Fara posibilitatea de a genera continuu bani, o afacere nu valoareaza decat atat cat poti obtine din pasivele sale (cladiri, terenuri, alte bunuri pe care le detine) minus datoriile pe care le are.

Fluxul de monetar este necesar pentru a plati datoriile pe care le are firma si de a plati cheltuielile operationale.

Datoriile

Nu conteaza ce ai in proprietate, atat timp cat ai datorii. Pot sa am proprietati de milioane de dolari, daca am datorii mai mari, sunt falit, pentru ca in momentul in care nu pot sa-mi platesc datoriile, tot ce am va fi confiscat de banca.

Datoriile TREBUIE luate in calcul. De aici vine solvabilitatea ta, capaciatea de a supravietui financiar.

Dupa cum vezi, pentru a vedea cat sunt de bogat, trebuie sa calculez. Pentru ca am proprietati imobiliare (pentru uz propriu si pentru investitii), o afacere, drepturi de proprietate asupra cartilor pe care le scriu, flux de monetar din investitiile la Forex pe care le fac, flux de monetar din afacere si din meseria mea (da, inca mai profesez trei zile pe saptamana), imi trebuie ceva timp pentru a calcula cat de bogat sunt. Chiar si asa, nu am cuantificat totul, pentru ca mai raman doua elemente…

Ce stiu si ce stiu sa fac

Lucrurile devin mai complicate cand vrei sa calculezi care este valoarea a ceea ce stii si a ceea ce stii sa faci. Ca sa intelegi, iti voi spune o scurta poveste adevarata.

Probabil ai auzit de Steve Jobs, de la Apple. Povestea sa este deosebit de interesanta. Dupa ce a infiintat compania Apple, a parasit-o, la un moment dat, fiind inlaturat printr-o „lovitura la palat” .

Cu toate acestea, in 1997 Steve Jobs se intoarce la Apple. In acel moment, compania este intr-o situatie financiara ingrozitoare. Jobs s-a pus pe treaba si in 2001 a lansat iPod care a avut un succes fulminant. Ulterior s-a lansat iPhone si iPad, care in timp au ridicat firma Apple in topul celor mai valoroase firme de pe planeta.

Cauza? Viziunea lui Steve Jobs. Jobs a stiut (a avut cunostinte teoretice) si a stiut cum sa faca (viziune) in asa fel incat sa ridice firma din propria cenusa si s-o duca pe culmi nemaivazute. Putea sa calculeze, cineva, atunci, in 1997, cat valoreaza prezenta lui Steve Jobs in companie? Probabil nu. Si totusi, acea valoare, necuantificabila, era acolo.

Nu poti sti, cu siguranta, cat de bogat esti

Valoarea ta consta in ceea ce stii si ceea ce stii sa faci, alaturi de rezervele pe care le ai. Acest lucru ne da sperante, pentru ca astazi, in epoca internetului, nu e nevoie de bani pentru a sti mai mult si pentru a invata cum sa faci!

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

4 răspunsuri

  1. Am o singura mentiune- in unele cazuri s-ar putea sa nu fie deloc indecenta intrebarea despre culoarea lenjeriei :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.