Acasa » Cele 6 faze ale Brandingului Personal

Cele 6 faze ale Brandingului Personal

Ce este un brand personal

Simplu spus, un brand personal este o suma de elemente intangibile care iti cresc valoarea perceputa in mintea celor care intra in contact cu tine. Conceptul este relativ recent – a aparut prima data acum 10 ani intr-un articol numit „The Brand Called You”, de Tom Peters.

In esenta, brandingul personal pune in acelasi pachet persoana (individul) si pozitia (cariera) intr-un ambalaj ce poate fi „scos pe piata”.

Desi poate parea un concept foarte tehnic, brandul personal este de fapt un alt mod de a privi aceeasi realitate: cum te prezinti in fata celorlalti pentru a ii convinge sa iti cumpere serviciile sau sa iti accepte ideile.

La fel cum firmele care vand cosmetice isi pot mari preturile pe baza prestigiului marcii, tot asa valoarea ta de piata poate fi crescuta cand te ingrijesti sa iti creezi brandul personal.

Beneficiile acestei abordari sunt surprinzatoare: nu numai ca devii mult mai constient de propria ta valoare, dar cunosti si strategiile prin care poti sa te exprimi in societate in maniera eficienta si realista.

Brandingul personal este in primul rand un proces de autocunoastere, urmat firesc de exprimarea unicitatii tale ca produs valoros si necesar pe o anumita piata. Este probabil cel mai frumos exemplu de mix intre psihologie si economie, intre autocunoastere si imagine publica.

Fazele crearii brandului personal

Metaforic vorbind, crearea unui brand personal este similara construirii unei cladiri. Exista o faza de conceptie, una de constructie, apoi, pe termen lung intervin in mod necesar lucrari de consolidare. In unele cazuri, pe baza aceluiasi proiect se construiesc mai multe cladiri in locatii diferite, iar daca proprietarul afacerii are suficienta credibilitate, va putea sa dezvolte proiecte de anvergura si va atrage finantari pe masura.

Pentru crearea unui brand personal puternic putem distinge aceleasi faze:

1. Conceptia

Practic, acesta este un stadiu de analiza in care iti identifici punctele tari si slabe, domeniul tau de expertiza si cele mai importante elemente de imagine cu care vrei sa „iesi in lume”. Este de fapt o munca de autocunoastere foarte interesanta. In multe cazuri, ideile initiale despre pozitionarea pe piata a celor care isi creaza un brand personal vor fi foarte diferite la finalul fazei de conceptie.

2. Constructia

Acest stadiu determina strategiile de pozitionare si canale de comunicare prin care vei transmite pietei tinta mesajele tale. Cateva dintre vehiculele esentiale pentru transmiterea mesajelor de branding personal sunt: Internetul, scrierea de articole, participarea la evenimente, comunicarea prin email si telefon, etc. Este foarte important ca in acest stadiu sa gasesti nu doar canalele de comunicare potrivite ci si doza corecta de informatie pe care o transmiti pe fiecare canal.

3. Consolidarea

In aceasta etapa controlezi mediul in care te misti pentru exprimarea brandului personal. Felul in care te imbraci, masina pe care o conduci, firma la care lucrezi, oamenii cu care te intalnesti… toate acestea sunt elemente ale mediului in care iti expui identitatea de marca. Regula de baza aici este coerenta – de exemplu, felul in care te imbraci corespunde cu modul cum vorbesti, cu locurile pe care le frecventezi si oamenii cu care iti petreci majoritatea timpului.

4. Contextualizarea / Conectarea

Aceasta este etapa „iesirii din cutie”. Ideea este sa iti construiesti un brand personal versatil ce poate fi folosit in diverse contexte. In analogia cu constructiile de cladiri, este ca si cand ai finaliza cu succes o prima constructie si vrei sa te apuci de altele, pe baza experientei acumulate. Ei se conecteaza cu experienta si expertiza altora pentru a crea proiecte comune.

Este stadiul in care majoritatea oamenilor care au atins succesul dorit isi pun intrebarea „Ce urmeaza?”. Aceasta este o intrebare fireasca datorita nevoii de evolutie a omului. Un exemplu tipic ar putea fi cel al boxerului Mihai Leu, care dupa incheierea carierei in box, a devenit pilot de curse.

5. Consacrarea

Acesta este stadiul reinventarii brandului personal – cum sa treci la nivelul urmator. In analogia cu constructia de cladiri, el corespunde dezvoltarii de proiecte imobiliare de anvergura. Exemple tipice de consacrare a brandului personal sunt sportivii care devin antrenori de succes, sau vanzatorii care devin instructori pentru echipele de vanzari. Este trecerea naturala de la stadiul de discipol la cel de maestru.

6. Contributia

Acesta este stadiul transcenderii brandului, momentul in care devii independent de brandul tau si te poti dedica oricarui tip de proiect intrucat brandul este puternic si flexibil si „lucreaza pentru tine”. Este cazul unor personaje celebre cu proiecte filantropice extraordinare: Oprah Winfrey sau Bill Gates. Practic, orice faci, oamenii te urmeaza.

Contextualizarea, consacrarea si contributia nu sunt stadii obligatorii pentru crearea unui brand personal puternic, in sensul ca se poate incepe si fara ele. Totusi, daca ai o viziune pe termen lung, este foarte important sa le iei in calcul. Pentru unii oameni de mare succes ele par firesti cand ajung la decizia de a trece la nivelul urmator.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

28 de răspunsuri

  1. Conteaza enorm sa stim in permanenta unde ne aflam, in ce faza a brandingului, si ce avem de facut pentru a obtine rezultatul dorit.

    Cel mai important mi se pare primul pas, conceptia; un plan gresit se va concretiza intr-o constructie instabila.

    Excelent articol!

  2. Da, Andy are foarte multa experienta, unul dintre cei mai apreciati si experimentati traineri din Romania. Va promit si alte articole ale sale pe Empower si, in plus, ma gandesc la cateva surprize pentru voi. :)

  3. Andy, ma gandesc daca un brand personal, fata de cineva, poate fi recreat. Mai precis: am obtinut o imagine in mintea cuiva si vedem ca ea este departe de cea pe care o dorim, sau chiar de cea pe care o avem despre noi. Mai putem sa o schimbam? Sau ne pierdem credibilitatea si mai bine ne adaptam rezultatului la care am ajuns ? Putem face o campanie de rebranding ? Si daca da, cum ? :)

  4. Personal rebranding!?

    Desigur !

    Gandeste-te asa:
    Din secunda in care te cunosc mai mult de trei oameni (adica mereu…) ai un brand personal – o anumita valoare perceputa – in mintea celorlalti.

    Val;oarea asta se ajusteaza pe masura ce evoluezi…vii cu proiecte noi…etc…

    Deci este… personal rebranding permanent…

    In faza de consacrare e un pic mai dificil de facut rebranding, dar e posibil.

    Mecanismul cel mai simplu se numeste „wow project”…

    dar despre asta mai vorbim…

    Inspiratie !

    A

  5. @Gia
    Este din nou vorba despre constructie, Gia! De principiu ar fi util sa „construiesti” un proiect cu persoana despre care stii ca nu te percepe asa cum ti-ai dori! Atitudinile si reprezentarile umane, ca si alte procese psihologice, au nevoie de o structura. Lucrul in echipa la un proiect comun ar constitui atat contextul potrivit, dar ar oferi si structura potrivita pe baza carora s-ar putea reaseza „imaginile din mintea” cuiva. Probabil despre asta ne va spune si Andy; il las pe el pentru ca experienta este de partea lui.
    Insa as dori sa dau un exemplu: de putin timp, in psihologia sociala, cu referire la problemele privitoare la prejudecata si comunicare dintre grupuri si chiar popoare, exista un concept deosebit: „the third culture” (a treia cultura). Ce vrea sa insemne asta? Simplu: indivizi din grupuri intre care exista o evidenta antipatie sunt pusi in imprejurari noi in care, pentru a reusi sa se descurce, sunt obligati sa colaboreze. Astfel incep sa se cunoasca si incep sa aiba incredere unii in altii. Ce este mai frumos e faptul ca, dupa ce au trecut „proba”, pentru ca s-au cunoscut si s-au transformat unii pe altii prin interactiune, ei constituie un grup aparte, cu o identitate aparte, cu o cultura aparte. Astfel, desi a luat cultura fiecarui grup de origine, noul grup poseda noi modele atitudinale si de actiune care reprezinta un fundament pentru un dialog civilizat si toleranta intre grupurile de origine.
    Exact la fel se poate intampla si intre indivizi care initial nu aveau o parere prea buna unul despre celalalt! Trebuie doar o situatie care sa-i faca sa colaboreze pentru atingerea unui scop comun. Pe structura aceasta se vor reface si atitudinile reciproce.

  6. Octav, multumesc mult, pentru raspunsul tau. Da, stiam despre „a treia cultura”, este o solutie pentru crearea unei punti de legatura dintre doua culturi vazute nu in relatie de subordonare, ci pe acelasi nivel, cum este firesc, fiindca sunt incomparabile. Cei care ierarhizeaza au drept criterii prejudecati. Multumesc pentru asocierea cu relatiile interpersonale. Cred ca da, e o idee buna de rebranding, numai sa existe deschiderea si increderea pentru cooperare :)
    Andy, ce spui tu e actualizare de brand :) eu ma refeream la o schimbare totala de imagine. Asteptam sa ne spui si despre „wow project” :)

  7. Andy, nu am experienta ta in dezvoltare personala dar, in ce priveste brandingul, pot sa vorbesc. Ma gandesc ca ar putea fi mai potrivit daca pozitionarea si strategiile de actiune (!) ar fi „puse” la conceptie (adica la fundament, la fundatie), iar actiunile care pun in practica strategiile – la constructie. Ceea ce ai mentionat ca vehicule de transmitere sunt, de fapt, doua canale de comunicare (Internetul si telefonul) si o tehnica si o metoda (participarea la evenimente, scrierea de articole).
    Spre exemplu, eu ma folosesc acum de un comentariu (=instrument) pe care il scriu (=metoda) pe Internet (=canal de comunicare) ca sa ma pozitionez in coasta ta! :) :) Evident, comentariul contine un mesaj (care – in cazul de fata – este subinteles) si se subordoneaza unui scop.
    Totusi, motivul pentru care fac asta nu este ca sa te supar pe tine si nici ca sa-mi aplic eu strategia ci doar ca sa poata vedea cititorii ca, desi le-ai organizat foarte bine pasii (in aparenta simpli), ei mai au destul de mult de aprofundat si de muncit! Asta n-ar trebui nicidecum sa-i opreasca…
    Cred ca metafora pe care ai folosit-o este cea mai potrivita! E deosebit de sugestiva.

  8. multumesc pentru comentarii !

    BP e un domeniu nou si de aceea unele definitii de termeni sunt mai laxe…
    asa ca ma bucur sa ne putem „ascuti mintile” impreuna gasind clarificari si nuante.

    :)

    De exemplu, e ajustare de brand sau rebranding ?

    Cred ca se pot face amandoua, insa rebrandingul se face mai greu in fazele 4-6.

    Si atunci cand nu ai un brand construit strategic, de fapt tot ai un brand – imaginea ta detinuta in mintea audientei tale.

    In aceasta situatie, un specialist bun te poate repozitiona semnificativ, pentru ca nu e prea mult de repozitionat.

    Pe de alta parte, daca esti deja consacrat, e mai complicat…

    de ce ?

    Un alt mod de a intelege brandul personal e prin ideea de Legenda personala – care este povestea vietii tale (povestea ta inspirationala pentru ceilalti). Legenda are caracteristica durabilitatii – iti defineste parcursul in viata pe termen mediu si lung.

    Teoretic, ai putea sa iti „schimbi povestea”, dar practic, costurile sunt enorme.

    Pe aceasta idee devine preferabil sa ajustezi decat sa schimbi.

    …ipoteza:

    Ma gandesc acum ca o distinctie interesanta a BP este faptul ca schimbarea adauga valorii brandului… daca la brandul de produs lasam in urma faptul ca Vodafone a fost Connex sau Bonux a fost Perlan, la BP, chiar vrem sa se stie ca Tiriac a fost inainte jucator de tenis sau Leu a fost inainte campion de box…
    Asta face legenda personala mai interesanta…

    voi ce ziceti …?

    Inspiratie ?

  9. De ceva timp citesc cu deosebit interes articolele si comentariile voastre si ma consider norocoasa ca v-am descoperit ; apreciez in special calitatea , deschiderea si nivelul acestora ;
    Ca nespecialist in aceasta directie dar avid de cat mai multa informatie, tin sa va transmit totusi un semnal de alerta ; fenomenul de care doresc sa vorbesc nu apare doar la voi , cred ca apare frecvent la majorutatea grupurilor specializate :
    utilizarea unu vocabular din ce in ce mai specializat ! foarte comfortabil pentru persoanele cu aceleasi preocupari si acelasi nivel, poate emite totusi un semnal de alerta pentru cei care nu apartin aceluiasi grup , care s-ar putea opri si eventual indeparta de informatiile pe care le oferiti ; ar fi mare pacat pentru ca aceste informatii sunt utile, chiar necesare unei plaje imense de persoane ! Think about !

  10. Super articolul. Acum am inteles mai bine ce reprezinta brandurile personale.
    Intradevar articolele sunt scrise pentru a veni in ajutorul celor care vor sa se perfectioneze continuu , indiferent de domeniul care lucreaza ( parerea mea) Nu pot decat sa ma consider bucuroasa ca invat de la specialisti lucruri utile, zi de zi . Multumesc si va urez succes pe mai departe.

  11. Un roman destept spunea in urma cu vreo 15 ani: „in Romania nu esti ce esti, esti ce spui ca esti”, motiv pentru care a plecat din tara. Nu va spun unde lucreaza, cert e ca atat cat castiga acum lunar e dincolo de puterea noastra de a dori. Omul a vrut sa-si defineasca identitatea, ceea ce in tara noastra nu se putea la acea vreme. Nici acum nu se poate. Definirea identitatii proprii e primul pas de la care trebuie sa pornim in procesul autoevolutiv pe care il dorim continuu, vizibil si emulativ. Acceptarea a cee ce suntem, cu sinceritate si nu „umflarea gogosii” prin false declaratii elucubrante, iubirea propriei imagini (autorul Psihociberneticii vorbeste clar despre „self image therapy”) dar si corelarea acesteia cu imaginea oamenilor de calitate cu care vrem sa interactionam; omul e de calitate si daca noi credem asta despre el, stiati? adica… iubiti-va mult dragii mei si nu doar ca la Mircea Radu. Suntem ceea ce ne amintim despre noi sau ceea ce vrem sa devenim? Suntem desigur, ceea ce facem in mod repetat (Aristotel). Din interior pleaca totul iar realizarea este ADEVARUL DESPRE NOI. Sa nu va inchipuiti vreodata ca „gardul vopsit” si gunoiul aruncat sub covor, chiar daca la prima vedere i-a pacalit pe privitori, vor rezista. Pe noi insine nu ne-au pacalit.

  12. Daniel, ai mare dreptate! Ti-am citit comentariul si mi-am adus aminte de cartea lui Covey – Eficienta in 7 trepte. El a mentionat ca parcursese intreaga literatura referitoare la eficienta personala (literatura care se intindea pe cca 200 de ani) si a gasit doua directii pe care le-a numit, daca nu ma insel, etica personalitatii si a caracterului.
    In mare, era vorba despre a-ti repara imaginea pe ici pe colo (in functie de ce iti lipseste) fara a avea fundamentul interior vs. a creste intai in interior si apoi (ca si consecinta) a creste in exterior. Perspectivele erau: din afara inauntru – in cazul cosmetizarii, din interior in afara – in cazul dezvoltarii personale.
    De ce spun aceste lucruri?
    Mi-a placut foarte mult exemplul de reusita despre care ne-ai spus! As adauga, insa, ceva: in Romania, persoana respectiva „era si nu spunea ca este”. Poate ca din modestie, poate ca din simt moral, poate ca din instinctul de respingere a unei societati bolnave (si a valorilor ei). Ceea ce l-a ajutat dincolo au fost parghiile sociale care i-au permis, deopotriva, recunoasterea valorii si afirmarea ei!!
    In prezent, in Romania si in oricare alt stat civilizat, pentru a avea succes nu mai este de ajuns sa fii si sa faci! Trebuie si sa spui ca esti si faci! (adica sa te comunici)
    Cine crede ca brandingul personal este ceva de fatada si-l va aplica astfel, se va chinui un timp sa para ceea ce nu este si, mai devrema sau mai tarziu, se va da batut. Pentru ca, pentru a reusi in exterior, trebuie sa reusesti intai in interior. Altfel, „reusitele” sunt trecatoare.
    Cine intelege ca este vorba despre un plan de viata in care succesul depinde atat de ceea ce esti cat si de ce si cum comunici ca esti, va adauga permanent cate o caramida de competenta si una de imagine intr-un monument care are sanse sa dainuie si o mie de ani.
    Nici eu nu sunt pentru „umflarea gogosii”! Insa traim o perioada in care nu este de ajuns sa privim lucrurile de maniera „a spune ca suntem” sau „a fi cu adevarat”. „Sau” a pierdut puterea! E vremea lui „Si”!

  13. Interesant articol, comentarii si mai si !
    A intrebat bine cineva mai devreme: se mai poate „repara„ brandul personal ? Din pacate nu prea. Sau din fericire. Am sa ma dau pe mine drept exemplu: in ultimele clase de scoala luam note bune doar pe baza „brandului„ de baiat cuminte si silitor, ceea ce nu mai eram demult. Si asta nu e bine deloc: te face sa te culci pe o ureche, sa aplici regula minimei rezistente, sa incerci sa „te descurci„. Cine naiba sa ma traga de maneca atunci si sa-mi spuna ca gresesc ? Prima impresie conteaza, zice o vorba. Partea proasta este ca multi ramin la impresia aceasta.
    As incerca sa va provoc la o discutie ceva mai amanuntita:
    1. Brandul personal: cum incerci tu sa te creezi pe tine, la modul cel mai sincer.
    2. B.p. : cum incerci tu sa te prezinti in ochii celorlalti.
    3. B.p. : cum te vad ceilalti.
    4. B.p. : cit din el este ce ai creat tu si cit ce au creat altii din tine ?
    5. Cit este (sau nu este) de bine cind apar discrepante intre punctele 1,2,3,si 4.

    6. Putin off-topic: care este legatura dintre brand si vedetism ?
    Multumesc anticipat pentru raspunsurile ce vor veni.

  14. Buna ideea cu 6 C-uri !

    merci !

    :)

    Cred ca diferenta esentiala intre brand personal si vedeta este ca brandul personal se construieste dinauntru inafara, iar strategia apartine mai mult posesorului brandului. Pentru vedete e de multe ori invers – intri in sistem si sistemul te…. ajusteaza…

    Sigur, distinctia asta e cam extrema, dar probabil ca e un mod bun de a intelege diferenta dintre concepte

    Inspiratie !

    Andy

    http://www.andyszekely.ro

  15. Multumesc Andy pentru raspuns.
    Gata, m-am prins de unde vin cele 6 C-uri, iata-le:
    1. C um incerci tu sa te creezi pe tine, la modul cel mai sincer.
    2. C um incerci tu sa te prezinti in ochii celorlalti.
    3. C um te vad ceilalti.
    4. C it din el este ce ai creat tu si cit ce au creat altii din tine ?
    5. C it este (sau nu este) de bine cind apar discrepante intre punctele 1,2,3,si 4.

    6. C are este legatura dintre brand si vedetism ?

    Ce ? Ziceati ceva de subtitlurile de mai sus ? Ei na !!!

  16. :)

    imi place descrierea celor 6 C-uri…
    Eu le mai zic cele 6 CON-uri
    pentru ca fiecare etapa este un proces de CONlucrare intre ce se intampla in interiorul TAU si ce se intampla in interiorul mintii publicului tau.

    Inspiratie !

    A

  17. Andy, in curand o sa spui doar „Inspiratie!” si noi o sa stim ca este vorba despre tine! :)
    Iar daca o sa fii ocupat si n-ai sa poti scrie cuvantul, o sa pui doar „A” ca l-ai ancorat si pe acesta! :)

  18. Acum am inteles mai bine ce este brandingul personal si va multumesc la toti pentru comentarii si clarificari.Eu sunt mai noua pe aici si va salut pe toti.
    Revin la ideea de rebranding,ce faci insa cand intr-o situatie (la servici) iti vine o idee si o spui (nu esti luat in considerare) sau iei o initiativa(si pentru moment nu este luata ca fiind buna) dar dupa un anumit timp alta colega iti preia ideile si este ridicata in slavi.Eu am gasit solutia:am schimbat locul de munca,dar nu poti face asta tot timpul

  19. Pentru Marian:
    Cred ca vedetismul este un alt cuvant pentru brand personal, dar surprinde o nuanţă uneori peiorativă a brandului personal

    Pentru Narciza:
    Diferenţiază-te mai mult ! Ce poţi să faci tu atât de bine şi de unic şi de… nişat, încât este aproape imposibil de asumat de altcineva.
    E o soluţie pe termen mediu, mult mai bună decât schimbarea jobului.

    Inspiraţie !

    A

  20. Cu toate ca a trecut ceva timp de la ultimul comentariu, vin cu o intrebare noua.
    Daca in jobul tau nu poti construi un BP, in sensul ca la locul de munca sarcinile tale sunt mai mult de domeniul automatismului ( sa zicem ca in fiecare zi produci 500 de suruburi si 500 de piulite cu ajutorul unei masinarii si atat), din activitatile tale zilnice extrajob poti face un BP?

  21. Cred ca da, iti spune un ne-profesionist. Am fost obligata sa fac scoala cu matematica, facultate de comert, serviciu de contabil, desi din copilarie se rugau profesorii de parintii mei sa ma lase sa fac filologia. A fost ‘nu’! Cuminte, am facut ce mi s-a spus. La 38 de ani adica acum 14 ani am inceput sa scriu. In mai putin de un an au aparut incurajarile. Azi lucrez 8 ore intr-o intreprindere de stat aproape falimentara, dar care imi ofera apoi timpul necesar sa lucrez acasa pe rupte. Pot sa spun ca nu ma stie nimeni ca economista (desi puteam sa fac bani cu sacul sau sa ajung la statut de profesor universitar de mult – dar nu mi-a placut !!!), dar ca lucrator spiritual indraznesc sa spun ca da, chiar daca nu imi fac publicitate. Iar marca, amprenta personala este pe aceasta directie, cred ca este solida deja acum. Ceea ce fac scriind pe forumuri este sa nu pierd relatia cu oamenii, pentru ca pasiunea te poate duce la un moment dat departe de ei; iti urmezi visul si ajungi acolo unde nu ai dori.. Varietatea opiniilor, faptul ca ma izbesc de oameni sau ma imbratisez cu ei contribuie mult la modelarea amprentei pe care oamenii din jur o gasesc mereu noua.

    Mai este ceva care poate fi de discutat – glasul interior care cere sa discuti chiar daca nu esti specialist. Poti fi specialist undeva, dar, dac[ nu vrei sa ti se ridice la cap specializarea, este bine – cred eu – sa vorbesti prin diferite locuri ca ne-specialist. Totusi amprenta personala apare si creaza ceva, dar se si modeleaza in acelasi timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!