Acasa » DA sau NU

DA sau NU

Un principiu in vanzari spune ca atunci cand intri prima data in biroul celui caruia vrei sa-i vinzi ceva, sau doar sa-l convingi de o idee, e bine sa obtii ca prim raspuns de la el un „da”. Indiferent pe ce tema. Il intrebi daca dragalasii din poza de pe birou sunt copii lui, daca ii place albastrul, toata camera fiind de culoarea asta, sau daca te poti aseza.

Orice are legatura cu locul in care esti, cu situatia, poate naste o intrebare. Iar daca el va coopera, se va ancora apoi singur in afirmativ si va deveni mai deschis la ce-i propui.

„Da” este un cuvant magic

In toate domeniile ce tin de comunicare principala regula de exprimare este sa spui totul intr-un mod pozitiv. De pilda, folosesti un sinonim si in loc de „nu avem” si spui „ne lipseste”. Sau poti inlocui golul cu plinul pe care il genereaza si in loc de „nu acum” spui „da, ceva mai incolo”.

Absolut orice negatie poate fi spusa intr-un mod pozitiv. Si asta este primul pas spre gasirea unei solutii. Fiindca avem nevoie de o atmosfera relaxata pentru a gandi limpede.

„Da” are aceasta calitate, de a detensiona, de a relaxa, de a pune accent pe asemanari si de a te face sa te simti in largul tau. Psihologic, avem nevoie sa fim acceptati iar acest mic cuvant vine de fiecare data ca o mangaiere. Atunci cand te exprimi pozitiv aproape imediat ajungi sa si gandesti asa, iar rezolvarile creative apar inevitabil.

Atragi prin „da”, respingi prin „nu”

(In loc de „Nu stiu daca”.) „Poate” ati observat cum unii oameni patesc tot felul de lucruri neplacute indiferent ce ar face. Parca sunt o gaura neagra a nenorocirilor si accidentelor. Am fost acum ceva timp intr-o tabara si era un om din acesta acolo. Toata lumea se distra, era fericita, numai el de cand a venit a inceput sa se planga.

Si pe masura ce se plangea si spunea mereu „nu”, cu atat mai mult era singurul caruia (in loc de „nu-i mergea apa calda”) „ii mergea numai apa rece” in camera, ratacea salile de training sau isi pierdea cheile. Apoi evident, era si mai suparat decat la inceput.

„Nu” te atrage intr-un vartej, ca acelea care se fac in mijlocul raurilor, din care cu greu mai poti iesi, pentru ca deja acumulezi mai multe lucruri neplacute pe masura ce vorbesti despre ele. Un cerc vicios al rea-vointei ce se intoarce impotriva ta.

Un exercitiu de vointa si control

„Nu stiu”, „Nu imi place”, „Prefer sa nu”, „Nu am chef”, „Nu vreau”, se pot da de trei ori peste cap si se pot transforma din zmei in feti-frumosi: „O sa ma documentez / o sa ma gandesc la asta”, „Imi place altceva”, „Prefer altceva”, „Poate altadata”, „Vreau altceva”.

Stiu, e mai usor sa stii ce „nu” vrei decat ce vrei, e mai usor sa spui „nu” decat sa explici intr-un mod pozitiv ceva. Insa e un exercitiu de vointa si control sa atragi lucrurile pozitive. Si primul pas este sa le chemi rostind de cat mai multe ori cuvantul magic.

„Nu” este si el bun, insa numai in situatii cheie, atunci cand luam decizii. Cand raspunsul este alb sau negru. Insa in discursul de zi cu zi, dupa cum spuneam, este bine sa-l evitam pe cat posibil pentru ca indeparteaza de solutii pozitive si reusite.

Avem o expresie foarte sugestiva pentru folosirea lui „da” sau „nu”.

In conversatie, atunci cand cerem feedback de la celalalt, daca vrem sa fim siguri ca a inteles sau ca e de acord, la finalul unei propozitii intrebam „da?” sau intrebam „nu?”. Prima intrebare este a unui om sigur pe el, ce-si doreste participarea celuilalt, a doua a unuia nesigur ce vrea sa obtina o confirmare a lucrurilor pe care le-a spus.

Aleg „da”! :)

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

7 răspunsuri

  1. Desi perfect de acord cu ceea ce ai scris, vreau sa atrag atentia asupra faptului ca tehnica de a spune „da” tot timpul poate duce, in timp, la incapacitatea de a putea spune NU. Si uneori asta poate sa te coste enorm.

  2. Andrei are dreptate. Dar si Gia are :) (asta e discurs de politician :P :P :) ). Important este sa nu iti pierzi capul si sa fii mereu stapan pe situatie. Sa spui „da” pt a vinde ceea ce vrei sa vinzi si sa fii capabil de a refuza atunci cand situatia impune acest lucru.

  3. ‘Nu’ poate avea si el un efect pozitiv daca e bine pozitionat in context.

    De exemplu, intr-un mall, erau amplasate printuri cu mesajul: „E mai usor sa va spunem ce NU vindem”, iar pe fundal aparea un tanc :)

    Un alt mod de a spune „avem (aproape) de toate”.

  4. Da Andrei, ai dreptate, trebuie sa fim foarte atenti, sa randim mereu raspunsul pe care il dam. Eu ma refeream doar la discursul de zi cu zi, cand povestim ceva, cand conversam :)
    Ovidiu, si atunci cand nu vinzi propriu-zis ceva, ci poate doar o imagine conform cu realitatea/favorabila despre tine, in orice situatie, e bine sa fii pozitiv pentru a crea o atmosfera placuta, constructiva,
    Da Alexandru, poate avea un efect pozitiv daca il dai ca raspuns, in cazul acesta, nu as fi de acord cu acel print, respinge, starneste zambet, este potrivit pentru cei obisnuiti cu ironia, insa nu cred ca face prea multa lume sa fie curioasa, sa mearga sa cumpere de acolo… Ar trebui sa ai mult prea multa incredere in ei ca au chiar aproape orice.
    Merci Gabi :)

  5. tot articolul era vorba despre faptul ca evitand nu-ul, eviti sa atragi lucrurile negative. „Mascarea” lui nu, te face optimist. Si te ajuta sa te concentrezi pe aspectele pozitive. „Nu vreau asta” suna rau, suna a problema. „Vreau altceva”, suna a solutie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.