Acasa » Edward de Bono – Six Thinking Hats

Edward de Bono – Six Thinking Hats

Sase palarii ganditoare

Metoda celor sase palarii ganditoare (Six Thinking Hats) vine de la parintele conceptului gandirii laterale, Edward de Bono, personalitate inclusa intr-un top al celor 100 de oameni care au schimbat istoria lumii. Teoriile si conceptele lui au fost preluate si aplicate in sistemele de educatie din mai multe tari. De asemenea, sunt folosite si in sectorul privat, in cadrul unor companii importante de pe toate continentele lumii.

Despre metodele de gandire puse la punct de Edward de Bono am mai discutat – conceptul PO, metoda gandirii analogice cu structura corpului uman. Mai raman de abordat cel putin doua subiecte: gandirea laterala (care i-a adus si recunoasterea internationala) si metoda celor sase palarii ganditoare.

Abordam acum metoda celor sase palarii ganditoare si sper din tot sufletul ca scurta prezentare ce urmeaza sa va faca sa cititi cartea.

Edward de Bono a pornit in demersul sau de a concepe aceasta metoda de la observatia ca, in interiorul nostru, incercam sa facem prea multe lucruri deodata: suntem asaltati si uneori chiar coplesiti de prea multa informatie, de emotii, de procese logice, de dorinte, de pusee creative. El asemana aceste situatii cu incercarea de a jongla cu prea multe mingi. Ca atare, a urmarit sa aduca o ordine necesara in aceste procese.

Metoda celor 6 palarii pune accent pe simplitate, pe disciplina gandirii, pe un efort constient si orientat sitematic in anumite directii. Este asemenea unui joc de roluri care se inclina mai mult spre “ceea ce poate fi” (implicand gandire constructiva, gandire creativa, conceperea pasului inainte) decat spre “ceea ce este” (care se determina prin analiza, judecata, argumentatie). Drept consecinta, nu mai conteaza cine are dreptate si cine nu! Unde-i cearta, este tensiune. Iar acolo unde exista tensiune, nu prea exista creativitate.

In loc sa ne certam cu privire la o situatie pentru care avem perspective diferite (care pot fi toate valide), putem urma sistematic niste standarde de directii pentru gandire. Aici intervin cele sase palarii. Ele au sase culori corespunzand celor sase directii de gandire:

  • palaria alba – pentru fapte obiective si cifre;
  • palaria rosie – pentru un punct de vedere emotional;
  • palaria neagra – pentru prudenta, pentru evidentierea punctelor slabe ale unei idei;
  • palaria galbena – pentru optimism, speranta, gandire pozitiva, beneficii;
  • palaria verde – pentru creativitate, idei noi;
  • palaria albastra – pentru organizarea procesului de gandire, pentru controlul folosirii celorlalte palarii.

Palariile sunt descrieri ale comportamentelor si nu ale oamenilor

Mai precis, ele sunt descrieri ale modurilor de “gandire” pe care cei prezenti trebuie sa le urmeze cu totii in acelasi timp, in mod sistematic. Ele sunt folosite pe rand, nu neaparat in ordinea expusa mai sus, dar este neaparat ca toti membrii sa poarte palariile de aceeasi culoare in acelasi timp.

Aceasta metoda foloseste la maximum experienta noastra, cunostintele, inteligenta si toate celelalte caracteristici ale fiecarui membru al grupului. Chiar si agresivitatea unui individ este utila atunci cand ea este directionata intr-o directie care ne intereseaza.

Metoda poate fi aplicata de catre un grup, sau de catre o singura persoana. Ea face ca resursele sa fie folosite in mod complementar, concentrate spre un obiectiv, in loc sa se anuleze reciproc. Altfel spus, in loc sa ne contrazicem, construim cu totii, sistematic, “drumuri” in cate o directie propusa. Gandirea astfel insumata va fi mult mai puternica, intocmai cum particulele unui magnet sunt puternice pentru ca sunt aliniate in aceeasi directie.

Folosita in cadrul companiilor mici si mari, metoda poate duce la eficientizarea chiar si cu 500% sau mai mult a proceselor. Recomand cu incredere cartea dar, mai ales, recomand cu incredere aplicarea metodei.

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.