Ce este feedback-ul?
Biologia a fost prima stiinta care a definit feedback-ul, ca un “raspuns” care se manifesta la nivelul a diferite sisteme “in scopul mentinerii stabilitatii si echilibrului lor fata de influente exterioare” (conform Dictionarului Explicativ al Limbii Romane). Apoi, toate stiintele sistemice l-au preluat, inclusiv managementul.
Chiar din definitia initiala, un aspect esential al feedback-ului este ideea de echilbru sistemic. Astfel, oferim si primim feedback pentru a restabili echilibrul si pentru a progresa. Pe langa beneficiul de “rezultat”, feedback-ul ar trebui sa ofere si beneficii de “relatie”: el poate sustine o relatie in care exista incredere si deschidere.
Ce este feedback-ul in context profesional?
In management, a oferi feedback inseamna a descrie altei persoane comportamentul sau, mentionand contextul profesional, actiunile si rezultatele sale.
Un model foarte eficient de feedback este feedback-ul STAR, acronim format de la:
- S, situation (situatie);
- T, task (sarcina, responsabilitate, ce trebuia facut);
- A, action (actiune, ce a facut celalalt);
- R, result (rezultatul, care a fost consecinta faptelor sale).
De exemplu, un astfel de feedback ar putea suna asa:
In aceasta luna, responsabilitatea ta era sa organizezi logistica pentru desfasurarea cursului de vanzari. In contextul in care erai deja aglomerat, ai reusit sa pregatesti toate materiale necesare pentru curs in timp si ai avut si ideea de schimba design-ul diplomei de participare. Datorita contributiei tale, participantii la curs au beneficiat de conditii foarte bune pentru studiu si acest lucru s-a evidentiat si in feedback-ul acestora. Iti multumesc!.
In esenta, putem distinge un feedback pozitiv (de apreciere a comportamentului celuilalt) si feedback-ul negativ sau de dezvoltare (in care se exprima dezacordul legat de comportamentul celuilalt).
Intrucat feedback-ul negativ este deseori mai dificil de primit, se intalneste deseori si asa-numitul “feedback-sandwich”, un feedback care le cuprinde pe cele doua. Ca un McFeedback, cu chiflele de feedback pozitiv dar si “carnita” de feedback de dezvoltare.
Care sunt caracteristicile feedback-ului efficient?
Feedback-ul este diferit de alte forme de comunicare prin urmatoarele caracteristici:
1. Feedback-ul este in esenta comportamental. El adreseaza comportamentul si nu persoana. Astfel, ii pot spune cuiva “in ultimele 2 saptamani, ai trimis raportul de vanzari de 3 ori cu o intarziere de 1 zi”. A-i comunica “mereu intarzii, esti iresponsabil” devine o critica si o judecata asupra persoanei si nu asupra comportamentului. De fapt, feedback-ul adreseaza ce face o persoana si nu ce este o persoana.
2. Feedback-ul este specific, comunica detaliat si “la obiect”. Feedback-ul nu este o opinie generala de exemplu, “prezentarea ta a fost ok”, ci specific “mi-a placut prezentarea ta, ai interactionat foarte bine cu audienta si ai explicat foarte clar conceptul de cota de piata”.
3. Feedback-ul este apropiat de momentul de timp in care a avut loc actiunea. Este esential ca feedback-ul sa fie “aproape in timp real” pentru ca impactul emotional si amintirea faptelor sa fie cat mai apropiate.
4. Feedback-ul se pregateste, nu este doar opinie personala exprimata spontan. Inainte de a oferi un feedback, este necesar sa intelegem contextul desfasurarii actiunilor, ce a sprijinit si ce a impiedicat obtinerea rezultatului.
5. Feedback-ul este relevant in masura in care provine din mai multe surse. In organizatiile romanesti, unde exista foarte multa polaritate, deseori, singurul feedback care conteaza este cel de la seful direct.
Dar un singur punct de vedere este limitat si de aceea exista si un instrument specific numit Feedback la 360 de grade (360 Degrees Feedback), prin care in evaluarea performantei unui individ se iau in considerare si feedback-urile subordonatilor, colegilor si colaboratorilor.
6. Feedback-ul este in esenta subiectiv. Indiferent cat de mult am insista pe fapte, feedback-ul reprezinta perceptia noastra asupra comportamentului altei persoane. Iar ca orice alta perceptie, este esential subiectiva si implica si emotie…
7. Feedback se ofera, dar… se si cere. In cazul in care nu primiti suficient feedback, singura cale de a-l obtine este sa il cereti si sa va asumati riscul initierii unei conversatii deschise despre performanta voastra.
Pentru a afla mai multe despre feedback, va invit marti, 24 noiembrie, ora 18:30 la cursul deschis, “Cadou: FEEDBACK”. Mai multe detalii gasiti la chiar aici.
5 răspunsuri
Din pacate in Romania, pana sa invete oamenii cum sa dea feedback, trebuie sa invete pur si simplu sa il dea. In afara de cateva multinationale care au dezvoltat un sistem de feedback si isi invata oamenii in acest spirit, marea majoritate se tem, se feresc, de parca ar fi ceva daunator. Am intalnit astfel cazuri in care feedback-ul e considerat ca un semn de slabiciune, adica nu trebuie sa aratam ca e bine ca poate ni se cer mai multi bani. Sau intalniri in care ai senzatia ca vorbesti la pereti – si in acest caz, felul in care reactionezi e tot o forma de feedback, nu? Si cate si mai cate…
Cand citesc acest articol, gasesc foarte multa structura in el. E ca o definitie cu exemple. Imi plac aceste exemple care imi permit sa inteleg mai bine, fiecare situatie pe care o descrii.
Raluca, daca l-as scrie eu, l-as scrie mai putin formal, la persoana a doua, conversational.
Tu poti sa-l scrii in orice fel, pentru ca esti o buna comuncatoare. Ramane doar sa alegi cum vrei sa continui. ;-)
Gracias,
i
@ LumeaMare – Sunt de acord. Nu cred ca avem inca in Romania o cultura a feedback-ului, o cultura a comunicarii deschise. Foarte des, suntem inca la nivel „implicit”; ne imaginam ca interlocutorii ne ghicesc reactiile si vice-versa…
Cred ca a da feedback este un act de responsabilitate. E nevoie sa iti asumi opinia si sa iti gasesti vocea (mai ales vocea interioara) pentru a te exprima…
@ Ioan – Multumesc, m-am straduit sa fie cat mai clar…
un feedback-sandwich de la mine va rog
chifla de deasupra:
acesta este primul articol de ceva vreme incoace de pe blog care chiar imi trezeste interesul
este la obiect si macar ceva s-a lipit de mine
maioneza de la mijloc:
ultimele articole care trateaza suferinte generice gen cum sa te hotarasti, cum sa iti urmezi visele si de ce, cum sa fii intelegator si de ce,cum sa fii simplu si de ce.. etc etc
preluari, traduceri si adaptari de pe bloguri strainetze.. care nu sunt rele, dar se aseamana intre ele atat de mult in exprimare (Cosmopolitan Shit, mai bine ma joc cu pisica).
chifla de dedesubt:
articolele lui Luca Dezimir, Marius Stan si Raluca Mohanu sunt focusate si concise. se lipeste ceva…
@ Zona – Intr-adevar acesta este un feedback sandwich :-), multumesc!