Acasa » Cele bune sa se-adune, cele rele sa se spele…

Cele bune sa se-adune, cele rele sa se spele…

Comunicarea relationala, metoda propusa de Jacques Salome, ne propune sa fim co-autori ai relatiilor noastre. In esenta, fiecare dintre noi devine responsabil de “capatul sau de relatie”.

Astfel, daca relatia este imaginata ca o esarfa, eu sunt responsabil “doar” de ceea ce se intampla in capatul meu de relatie. Si astfel, depinde de mine atat ceea ce trimit (mesaje cadou sau mesaje toxine) in relatie dar si cum primesc.

Daca despre ceea ce trimit intr-o relatie se vorbeste destul de des, modul in care gestionez ceea ce primesc din mediu este deseori neglijat. Si cred ca acest ultim aspect este extrem de important, deoarece, inevatabil, primim din mediu multe lucruri bune (dragoste, afectiune, grija, caldura) dar si lucruri mai putin bune (violente fizice, violente verbale, ura, agresivitate, invidie).

Mi-am pus deseori aceste intrebari: “Cum putem gestiona mai bine mesajele primite din exterior? Cum de sunt oameni pe care pare sa ii afecteze orice sau altii care raman aparent indiferenti? Cum sunt oameni care intotdeauna raman cu ceea ce este rau dintr-un eveniment iar altii par sa vada partea buna a lucrurilor oricand?”.

Comunicarea relationala ofera raspunsul prin descrierea a cinci tipologii:

1. “Buretele”

Buretele este persoana care absoarbe totul din mediu. Se imbiba atat cu lucruri bune si energii pozitive, dar absoarbe si dureri, suferinte si probleme. Buretele nu filtreaza si astfel contine tot ceea ce mediul ii ofera.

Buretele ajunge usor sa “balteasca”. Este prea plin de tot ceea ce mediul ii transmite si astfel nu mai poate primi lucrurile bune din mediu. In plus, cand storci un burete, elimini tot si este ca la inceput dar desecat.

A fi “burete” poate fi foarte obositor pe termen lung.

2. “Filtrul”

Filtrul retine mai ales lucrurile rele si le lasa sa treaca pe cele bune fara ca macar sa le vada sau sa retina ceva.

Daca sunteti filtru si tocmai v-ati intors din vacanta ati retinut doar micile necazuri cu transportul. Daca tocmai ati terminat o relatie, singurele lucruri pe care vi le amintiti sunt certurile si momentele dificile. Daca sunteti parinte, despre copilul vostru va duceti aminte in special noptile albe cand acesta plangea sau momentele in care era bolnav.

A fi filtru poate fi foarte stresant atat pentru voi cat si pentru anturajul vostru.

3. “Palnia”

Palnia este tipologia care nu pastreaza nimic. Lasa sa treaca totul, atat ce este bun cat si ce este rau. Trece prin viata “ca gasca prin apa”, fara sa se “lipeasca” nimic de ea.

A fi palnie inseamna deseori un sentiment coplesitor de lipsa si de absenta.

4. “Sita”

Sita cerne fin lucrurile din viata sa. Este pe masura proverbului “lucrurile bune sa se adune, lucrurile rele sa se spele”. Este capabil sa capteze lucrurile bune si lasa deseurile si mesajele toxice in afara relatiei.

Este frumos sa fii sita – viata are mereu parti bune pe care stii sa le apreciezi. Mai mult, este placut sa traiesti cu o sita, pentru ca stie sa se bucure de viata.

5. “Alambicul”

Metafora alambicului este data de fructele putrede care se transforma prin distilare intr-o bautura gustoasa si aromata. Este cel care stie sa transforme o situatie, o relatie, o expresie sau un simplu cuvant si sa extraga esentialul, pentru a retine ce este bun si luminos. Alambicul stie sa gaseasca sensuri ascunse si benefice chiar si in situatiile cele mai complicate.

Toate aceste tipologii te invita sa raspunzi la intrebarea: Cum gestionezi TU ceea ce primesti din mediu? Dar partenerul tau? Dar seful tau?

Si bineinteles, cum ai putea gestiona mai bine ceea ce primesti din mediu?

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

5 răspunsuri

  1. Salut Coach Ralu’!

    Ma bucur ca ne revedem intr-o noua configuratie… :)

    a venit primavara!!!!!!! Acum ne stim, ne-am atins!!!!

    ingaduie-mi te rog sa pun martisor la suflet fiecarui cititor empower: http://www.trilulilu.ro/Lavizzaa/dbb62439d1dbed

    now, let’s get to business:

    1. Atunci cand nu iei 100% din responsabilitatea reusitei unei relatii (sau obiectiv) pierzi 50% din capacitatea ta de a determina un outcome. Vrea cineva sa piarda 50% din abilitatea sa? hmmm. Ce vrei prietene, om bun?

    2. am trecut prin fiecare dintre tipologii, d-asta nu vreau, d-asta nu vreau, nici din asta nu vreau…. pana cand am dat de Sita… Hmmmm, foarte tentant…. :)

    3. am invatzat pana acum ca succesul sau fericirea sau rezolvarea, sau bucuria, pune tu cititorule orice vrei tu… (a inteles cum sa umpli blank-urile) si-am zis, cum e dom’le sa fi alambic?

    Ma duc sa distilez ceva… Poate aflu. Tu ce faci? tu ce alegi?

    Multumesc mult Raluca pentru articol (ai o stralucire discreta, de alambic regal care stie multe ;-)), sa aveti parte de o primavara frumoasa.

    Coach Ioan

  2. Buna Ioan,

    Da, oricat de mult ne-ar placea comunicarea online, sa stai fata in fata si sa il poti simti pe celalalt e diferit – mult mai bine :-), dupa parerea mea…

    Multumesc pt comentariu, f. interesante cele 3 puncte. As polemiza totusi cu primul :-).

    Cred ca in relatii este un paradox. Iti poti asuma 100% doar ceea ce tine de tine in legatura cu reusita relatiei (sau ce iti imaginezi tu ca inseamna reusita relatiei). Dar, nu este niciodata vorba doar de tine, celalalt poate lasa „capatul sau de relatie” in orice moment, in ciuda eforturilor tale concertate. Si este dreptul lui/ei sa fie asa, chiar daca dureros pentru cealalta parte…

    O primavara cu soare si tie,

    Raluca

  3. Este o vorba: O relatie este ca o convorbire telefonica…Daca ti se raspunde „greseala” trebuie sa inchizi. :)
    Raluca, foarte interesanta aceasta descriere a diverselor atitudini adoptate. As vrea sa stiu ce am putea face sa trecem de la etapa de filtru la cea de sita, de exemplu. Exista o solutie mai rapida? Crezi ca exista vreo legatura intre aceste atitudini?
    Multumesc :)

  4. Buna Gabriela,

    Foarte interesanta intrebarea ta, multumesc!

    Cred ca atat „filtrul” cat si „sita” pastreaza lucruri din mediu, sunt deschise fata de mediu. Ambele stiu sa primeasca, filtrul avand aderenta mai ales la aspectele negative in timp ce sita la cele pozitive.

    E dificil sa enunt cai de a ne transforma din filtru in sita; dar primul lucru la care ma gandesc este recunostinta. Si revin la articolul pe care l-am scris tot aici empower.ro/inteligenta-emotionala/10-motive-de-recunostinta – sa caut in fiecare situatia latura pozitiva. Care poate fi si „doar” ca am invatat ceva…

  5. 100% din ce tine de mine (noi) nu polemizam de loc… uneori asum din greseala ca celalalt simte exact ce vreau… Cu doamna mea imi iese… Ne antrenam de 17 ani… :)))

    e mai misto pe bune… Adica realitate pe care sa pui mana… e bine si in scris…

    Experienta traita de tip fac si invat, invat si fac… e diferita de fantezie…

    Cu bine Ralu’& Prieteni…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.