Warning: Constant AUTH_SALT already defined in /home/empower/public_html/wp-config.php on line 130

Warning: Constant SECURE_AUTH_SALT already defined in /home/empower/public_html/wp-config.php on line 131

Warning: Constant LOGGED_IN_SALT already defined in /home/empower/public_html/wp-config.php on line 132

Warning: Constant NONCE_SALT already defined in /home/empower/public_html/wp-config.php on line 133

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 41

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 44

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 45

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 46

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 47

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 48

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 49

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/empower/public_html/wp-config.php:130) in /home/empower/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 51
Cele doua minti - empower.ro
Acasa » Cele doua minti

Cele doua minti

Avem doua minti si invatam sa folosim foarte bine doar una…
– Edward de Bono, Lateral Thinking

A fost odata un om foarte bogat care dorea sa isi marite fata cu un pretendent cu avere. Insa fata bogatului era indragostita de un student sarac. Asa ca a mers la tatal sau si i-a spus ca doreste sa se marite cu cel mai bogat dintre cei care o curtau, insa ar vrea sa afle care dintre ei are cei mai multi bani. Ar fi inutil sa le ceara sa isi arate averile, pentru ca acestia ar putea sa ii insele aratandu-le bani imprumutati de la altii. Asa ca fata i-a sugerat tatalui sa ofere fiecarui pretendent o mica avere, in semn de pretuire pentru ea, fata lui. Apoi va fi foarte simplu sa vada daca banii primiti au facut vreo diferenta in stilul lor de viata sau in modul lor de a se purta.

Tatal a laudat-o pe fata pentru intelepciunea ei si a oferit cate un premiu consistent fiecarui pretendent. Astfel ca fata s-a putut casatori cu adevarata ei dragoste, studentul proaspat imbogatit.

Talcul povestirii noastre este de fapt raspunsul la intrebarea: “De unde i-a venit fetei idea?”

In loc sa mearga la tatal ei si sa ii spuna ca nu este de acord sa se marite cu pretendentul cel mai bogat, a gasit o varianta creativa pentru rezolvarea situatiei sale si atingerea finalitatii dorite – sa se marite cu dragostea vietii ei. Pai eu zic sa gasim ideea impreuna.

Imaginati-va inca o data situatia ca pe o problema, dar folositi logica cu masura! Cum sa facem ca fata noastra sa se marite cu studentul sarac?

Logica ne-ar putea spune din enuntul acestei probleme, ca averea reprezinta centrul problemei. Jucatorii sunt pretendentii, iar relatia dintre bani si pretendenti este de asemenea importanta. Iata ce putem obtine inversand relatia dintre pretendenti si bani:

  1. Pretendentii bogati controleaza banii, prin inversare rezulta ca banii nu ii controleaza pe pretendenti.
  2. Studentul nu controleaza banii, prin inversare rezulta ca banii il controleaza pe student.

Ce s-ar intampla daca printr-o actiune se poate schimba raportul dintre pretendenti si avere? Mai precis tatal ar acorda un premiu consistent in bani pretendentilor. Punctul central, banii, se topesc ca prin farmec si incep sa conteze alte aspecte. Functioneaza ca o magie, nu-i asa?

Tehnica inversarii gandirii rationale

Aceasta este ceea ce se numeste tehnica inversarii gandirii rationale si este una dintre tehnicile care poate oferi oportunitati de a gandi creativ oricaruia dintre noi.

Majoritatea dintre noi am fost invatati in scoala sa ne folosim gandirea rationala. Sistemul de educatie public se bazeaza in continuare pe antrenarea gandirii rationale, logice, si mai putin sau aproape deloc pe antrenarea gandirii creative.

Din nefericire incurajarea exclusiva a uneia dintre cele doua minti nu este benefica. Gandirea creativa este esentiala pentru generarea progresului, iar cea rationala pentru includerea acesteia in concepte si apoi transpunerea in realitate.

Creativitatea poate fi privita ca o finalitate, dar care pare sa fie de o importanta mult mai mare este procesul prin care se ajunge la un rezultat creativ.

In general cand este explicat, procesul gandirii creative este foarte usor inteles si acceptat de catre oricine, insa sensul lui se pierde daca nu este sustinut de schimbarea comportamentelor. Este nevoie de exercitiu in fiecare zi, iar tehnicile de aplicare ale gandirii creative pot oferi oportunitatea de a exersa.

In incheiere va invit sa incercati sa rezolvati urmatoarele probleme folosind tehnica de mai sus, cea a inversarii gandirii rationale. Este importanta descrierea procesului. Toate rezultatele sunt bune, mai ales cele iesite din tipar.

Problema 1

Este dimineata si conduceti grabit sau grabita spre serviciu, scoala sau gradinta. Observati un politist intr-o intersectie. Ati si presupus ca se afla acolo, dinainte de a ajunge in intersectie, pentru ca inaintati cu masina mai lent ca de obicei. Ce puteti spune despre politist folosind tehnica inversarii gandirii rationale? Dar despre intersectie?

Accesati, va rog, mintea creativa cu un scop constructiv, nu pentru a gasi apelative pentru politist. :)

Problema 2

Evaluati cu atentie modul vostru de a genera venituri. Care este relatia dumneavoastra cu banii? Este nevoie sa fie schimbata? In ce mod?

Va asteptam cu solutii/idei la comentariile pentru acest articol.

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

20 de răspunsuri

  1. In logica matematica, aceasta tehnica se numeste contrara reciprocei si, deoarece este echivalenta cu teorema directa, este utilizata pentru a demonstra valoarea de adevar a acesteia din urma (de unde probabil creativitatea metodei).

    In contextul actual, afirmatia „Banii ii controleaza pe (predententii) bogati” are o mai mare probabilitate sa fie adevarata decat „pretendentii bogati controleaza banii”.

    Cred ca ai prezentat un sofism.

  2. Ori sunt eu obosita acum, ori nu m-am putut concentra la ce am citit, insa nu am inteles NIMIC din acest articol ! Ce are a face tehnica inversarii gandirii rationale (whatever that may be….) cu gandirea creativa ???
    si inca ceva : la ce ne ajuta chestia asta care ar aplicatiile practice si de dezvoltare personala ? (pilda cu fata cea desteapta nu imi ofera prea multe explicatii)
    Oricum, interesant subiect.

  3. Cred ca trebuie sa explici mai bine tehnica,si legatura acesteia cu gandirea creativa…care presupun ca inseamna gandirea bicamerala(adica cu ambele amisfere ale creierul).La probleme poti sa deviezi in multe feluri,tocmai din cauza asta.

  4. Zilele trecute eram intr-o librarie pe la Piata Romana pentru a-mi face ritualul saptamanal, cel de cumparare a unor noi carti.

    Eram setat spre a cumpara ceva carti de Anthony Robbins, orice as fi gasit in afara de una pe care o citisem deja.
    La un moment dat, imi pica privirea pe o carte gri asa, care parca ilustra roata unui camion si mizeria, namolul din jurul acestei roti.

    Ma uit mai bine si constat ca nu era o roata si mizeria de langa, ci un canal inconjurat de pamant cu pietricele… :) Imi lungesc gatul sa vad ce scrie pe carte… Scria Edward de Bono si dedesubt „Gandirea laterala”. O ating cu trei degete, dorind s-o scot, insa se aude deodata un zgomot in librarie. Imi indrept atentia spre acesta sa vad ce se intampla si las cartea din mana……
    Apoi il vad pe Robbins si cartea pe care o doream si uit complet de „Gandirea laterala”……

    Ei bine, la nici o saptamana, citesc acest minunat articol. :P In acest moment cand scriu, au trecut doar 6 ore de cand l-am citit.
    Iar Cartea „Gandirea laterala” de Edward de Bono este pe pat langa mine, pe cale de a fi urmatoarea carte pe care o voi citi dupa ce o termin pe actuala…

    Multumesc Mirela Vasluian ! :) ;)

    Super articolul! Felicitari!
    Abia astept sa citesc urmatoarele tale articole!

    O Zi Minunata Tuturor !

  5. As putea gandi : slava Domnului ca este acest politist in intersectie altfel situatia era mult mai rea ! Sau : ce bine ca mai sunt intersectii nedirijate de semafoare inteligente altfel nu era nevoie de acest politist , poate ar fi fost somer sau infractor ; asa castiga si el o paine sa-si poata creste copiii .

    A privi o situatie din cat mai multe perspective este mai mult decat benefic pentru orice creier ( care se vrea a fi folosit , n.b. ) . Intreba cineva mai inainte care e relevanta practica . Poate problema cu politistul nu are neaparat o urmare practica pe moment . Ceea ce e de inteles din acest exemplu e faptul ca , apeland cat mai des la aceasta tehnica ne invatam sa o folosim MAI ALES in situatii cu relevanta practica .

  6. Inainte de a raspunde fiecarui comentariu as mai face cateva precizari.

    Ma bucur ca sunt comentarii, asta inseamna ca articolul a placut sau nu. Este si mai interesant sa vad cat de diferiti suntem si ce frumosi in acelasi timp:-)

    Am ales termenul gandire creativa pentru ca mi s-a parut mai familiar, insa termenul corect este gandire laterala.

    Conceptul este simplu, genial Edward de Bono asta:-) Gandirea laterala cauta alternative si poate cauta la nesfarsit. Este fundamental diferita de gandirea verticala care cauta cea mai buna alternativa, cel mai bun raspuns si apoi se opreste.

    O minte antrenata sa mearga numai pe cale verticala se va plictisi ingrozitor de repede. Vad in jurul meu copii sclipitori, care stiu o multime de lucruri, insa care nu stiu sa gandeasca in alternative. Si atunci se plictisesc si devin foarte nemultumiti. Se dezvolta in ei spiritul competitiei, unii chiar cred ca numai ei au dreptate.

    Nici nu vor atinge varsta adolescentei si vor fi deja plafonati, deprimati si fara pofta de viata. Daca as putea sa schimb ceva, apropo de practica, asta as dori sa schimb.
    As introduce ca disciplina in formarea invatatorilor si profesorilor gandirea laterala, iar copiilor o data pe saptamana exercitii de gandire laterala.

  7. Pentru Vlad
    Sofism da, daca acest mod de a reorganiza elementele problemei ne ajuta sa gasim o solutie neasteptata si creativa.
    Citez din nou din carte:
    “Foarte adesea tehnica conduce la o perspectiva care este in mod evident gresita sau ridicola. Atunci care este scopul?
    – Unii folosesc tehnica ca sa ocoleasca metoda “standard” de rezolvare a unei situatii.
    – Perturband vechea perspectiva permitem informatiei sa fie combinata in alt mod.
    – Putem depasi teroarea de a gresi, de a face pasi asupra carora nu avem deplin control.
    – Provocare de dragul provocarii. Recurgand la inversarea gandirii ne mutam intr-o noua pozitie si de acolo vedem ce urmeaza.”
    Ce as adauga eu este ca intotdeauna exista alternative si ca nimeni nu detine solutia corecta a unei probleme. Intotdeauna exista si alte persoane cu alte solutii.

    Daca algoritmul nu permite demonstrarea noilor alternative, atunci se inventeaza un alt algoritm. De aici progresul.

    Daca tot nu te-am convins urmareste si urmatoarele articole sau cauta cartea Gandire Laterala de Edward de Bono. O vei savura cu siguranta.

  8. Multumesc Marius!

    Eu am ales un stil de viata in care am nevoie de o masina si adevarul ca uneori m-as bucura sa ma pot lipsi de ea.

    Legat de relatia mea cu banii, am constatat ca incep sa pierd bani cand nu prea mai am de unde sa pierd energie. Este ca un fel de protectie. Asa ca imi vad de drum si incerc sa fiu cat mai atenta, poate invat ceva in cele din urma:-)

  9. Pentru Ishtar
    Multumesc pentru comentariu!
    La randul meu am simtit nevoia sa citesc si sa recitesc de vreo 3-4 ori tehnica pana sa inteleg. Cand am decis ca vreau sa exersez am revenit cu creionul si hartia si am mai citit o data.
    Tehnica nu este atat de fixa, precum poate parea din articolul meu.
    Pot fi gasite alte elemente cheie de inversat, pot fi imaginate alte combinatii de idei. Totul este sa renunti tentatiei de a gasi solutia cea mai buna, de obicei cautata de gandirea verticala(vezi te rog primul meu comentariu).

    Foarte indreptatita observatia despre aplicabilitate. Poti sa aplici atunci cand vrei sa inovezi,sa rezolvi o problema din viata profesionala sau personala. Poti sa iti ajuti copiii sa fie mai toleranti cu parerile celorlalti si mai deschisi catre progres.Da-mi un exemplu din experienta ta si ne gandim lateral impreuna.

  10. Pentru George

    Asa este ar fi ajutat sa explic mai clar cum este cu cele doua minti, de aceea am simtit nevoia sa fac si adaugirile din primul comentariu. Insa ma bucur ca am creat interes si ca fara exceptie toti ati gasit articolul interesant.

  11. Pentru Catalin

    Multumesc pentru detalii, pentru bogatia povestirii tale si pentru entuziasm! This is so refreshing! Si pentru a rasplati povestea ta, iata povestea cartii mele. In urma cu 2 luni am cerut cateva pareri legate de situatia mea profesionala unui trainer specializat pe gandire laterala. Am scris un mail rezumand pe scurt ce fac acum, unde as dori sa ajung si am primit un raspuns foarte incurajator, precum si o recomandare.
    Problema mea este ca am o multime de idei, insa nu le pot transforma in planuri de actiune. Recomandarea sa a fost sa citesc o carte, pe care am si comandat-o imediat. Se numeste Jack’s Notebook, este scrisa de Gregg Fraley, si iti arata exact ce pasi ar trebui sa urmezi ca sa transformi o idee intr-un plan de actiune. Surpriza a fost ca pe langa cartea comandata am mai primit una, ia ghici? Am primit si Lateral Thinking, by Edward de Bono. Sa vedem acum ce mai zici:-)

  12. Pentru Doru Mircea
    Iti multumesc pentru ca ai punctat atat de bine problema cu intersectia si politistul. Una dintre solutii era sa faci intersectia sa se dirijeze singura, adica sa fie semnalizata cum trebuie, astfel incat sa nu mai fie nevoie de politist:-)

  13. cred ca pentru antrenament ar fi util sa citim povestiri cu final neasteptat sau povesti cu talc.

    de exemplu, cum poti face ca o moneda de un ban sa valoreze doi bani? simplu; ii faci doua gauri si o vinzi ca nasture.
    sau cum poti face ca un sutien negru pe care ai dat 50 de dolari sa iti aduca profit dublu? il tai in 2 si fiecare cupa o vinzi drept capison evreilor, la pretz de 50 de dolari bucata…altfel spus, cum poti sa intorci o situatie aparent nefavorabila in favoarea ta…

    cei care stiu…ii controleaza acum cu subtilitate, pe cei care se ancoreaza in idei fixe, precum stejarul, cred cu tarie in „fortele” lor de nedezradacinat, provoaca competitie si incearca cu indarjire sa isi impuna punctul de vedere ca adevar absolut…dar… nu stiu nici cand sa se opreasca si… nici cum sa piarda. hi hi hi !
    …si multi sunt…

  14. „As introduce ca disciplina in formarea invatatorilor si profesorilor gandirea laterala, iar copiilor o data pe saptamana exercitii de gandire laterala”

    mirela, copiii gandesc lateral pana intra pe mana unui adult frustrat sau blocat in prorpiile sale tipare mentale pe care le ridica la rang de adevar absolut…
    copiii privesc lumea prin ochi de copil…si creeaza realitatea dupa propriile lor nevoi. copiii sunt ok.
    educatorii lor insa…
    si asta o spun eu, in calitate de profesor, caci imi resucesc mintea in fel si chip ca sa le rup lanturile credintelor limitative…sa le redau increderea in mintea lor, care a fost deja contaminata de educatori, invatatori si alti „formatori”…mai mult de_formatori…
    la cei 48 de ani, pot spune ca am mai multa energie creatoare decat multi dintre adolescentii cu care lucrez, caci mi-am pastrat sufletul de copil si incerc sa vad lumea prin ochii lor dar, cu o floare nu se face primavara.

  15. Asteptam mesajul acesta, de la un profesor. Ma bucur foarte mult ca exista si profesori ca tine! Copiii sunt influentati de profesori, insa o mare influenta o au si ceilalti adulti, precum si televizorul, calculatorul, jucariile inutile si scumpe, pe scurt lumea in care traim cu totii. Cum lumea o vom schimba, insa va dura ceva timp, nu ne ramane decat sa fim parinti si profesori buni, pentru ca de fapt cred ca ei, copiii vor fi cu implementarea:-)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.