Acasa » Decizie de criza: SRL sau PFA?

Decizie de criza: SRL sau PFA?

Conform ordonantei de urgenta a guvernului (O.U.G.) nr. 34 din 2009, s-a introdus impozitul forfetar pentru firmele care au ca forma de organizare societatea cu raspundere limitata (S.R.L.). Aceasta decizie, care a determinat reactii puternice inca de la anuntarea ei inainte de aprobare, a produs un val de suspendari si de inchideri ale firmelor.

Varful a fost inregistrat in luna aprilie 2009, cand peste 14.000 de firme si-au suspendat sau incetat oficial activitatea. Comparat cu aceeasi perioada a anului trecut s-au inregistrat de 13 ori mai multe cereri de inchidere a firmelor (sursa).

Pentru multe din persoanele care detineau firme, acestea reprezentau unica sursa de venit. Ca atare, o parte din fostii patroni sau reorientat, continuandu-si activitatea sub forma de organizare a PFA (persoana fizica autorizata).

Exista multe avantaje:

  • contabilitate mult mai simpla;
  • mai putine controale fiscale;
  • nu e necesar sa ai angajat un contabil pentru a realiza contabilitatea;
  • o anumita flexibilitate in decontari.

Cu cat activitatea pe care o desfasori este mai simpla si nu necesita prezenta unor angajati, ci numai a unor colaboratori, cu atat este mai indicata forma de organizare de tip PFA. In plus, un PFA poate colabora foarte usor cu o firma, care prefera sa aiba acest gen de colaboratori pentru ca nu se mai incurca cu plata obligatiilor datorate statului (sanatate, pensii, somaj, etc.).

Fiind mult mai ieftin sa intretii o forma de organizare de tip PFA, este o alternativa fezabila pentru situatia de criza economica pe care o parcurgem. Dar cel mai mare avantaj il reprezinta faptul ca nu trebuie sa platesti acest nepopular impozit forfetar. La un PFA se face diferenta intre venituri si cheltuieli iar profitul este impozitat anual, dupa care an de an se fac corecturile necesare.

Pentru cei care doresc sa foloseasca acest mod de organizare, procedura de infiintare este relativ ieftina si rapida.

Puteti afla detalii in acest articol, in aceasta prezentare, formularele de infiintare pot fi luate de aici iar tarifele, conform legii, se gasesc aici.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

15 răspunsuri

  1. Este mai „ieftin” sa lucrezi cu o firma ca PFA. Dar nu intotdeauna. Ca PFA trebuie sa iti platesti singur impozitele la stat si sa te asiguri la sanatate, pensie, somaj etc.

    Din cate stiu eu este ilegal ca o firma sa lucreze cu pfa-uri daca acestia vin la servici si se comporta ca angajati. Nu stiu acum exact legea, dar este specificat undeva asa ceva.

  2. Este interzis unei firme sa plateasca oameni prin drepturi de autor daca acestia folosesc baza materiala a firmei.

    La PFA nu stiu de nicio astfel de limitare, chiar din declaratia de infiintare (sau cum s-o chema actul ala) pot alege sa-si desfasoare activitatea numai la sediul clientului.

  3. @ Mircea

    1.adevarat, trebuie sa te ocupi cu virarea banilor pentru pensie, somaj, sanatate.
    2.probabil am fost prea evaziv in articol: un PFA este uneori preferat in locul angajarii de personal.

    de exemplu, sunt firme care prefera sa colaboreze pentru vanzari cu PFA in loc sa angajeze oameni pentru propriul departament de vanzari.
    in acest fel economisesc bani cu training-ul noilor anagajati, toate contributiile colaboratorului (impozit, pensie, sanatate…) cad in grija acestuia, nu trebuie sa furnizeze colaboratorului celular, masina de serviciu, etc.

  4. @Geea, cum adica „daca acestia folosesc baza materiala a firmei”? Pai cum altfel? Ce intelegi prin baza materiala a firmei? Multumim de lamuriri.

  5. Adica nu au voie sa lucreze in sediul firmei, pe calculatoarele firmei, folosind softurile firmei. Daca folosesc baza materiala a companiei, se considera ca sunt angajatii ei, ceea ce inseamna ca, la un control, te poti trezi cu o recalculare a taxelor si impozitelor, la care se vor adauga bineinteles amenzi si penalitati de intarziere.

    Vorbim aici despre persoane fizice platite prin contracte de drepturi de autor, nu de PFA.

  6. Geea, am inteles acum. Baza materiala a firmelor se refera la activele ei, mai curand. OK, got it. :)

    Eu ma gandeam la bani. Adica… trebuie sa platesti cumva oamenii aia. :)

    Acum imi este clar, multumesc frumos!

    Morala: colaboratorii (platiti prin contracte de drepturi de autori) trebuie sa foloseasca propriile resurse, ei doar sunt platiti de firma pt prestatia lor.

    Iar cei care au PFA pot lucra si in sediul firmei, cu activele firmei? Aici cum este situatia?

  7. Asta spuneam in primul comentariu, ca nu stiu de vreo limitare asemanatoare pentru PFA, cu atat mai mult cu cat ei pot alege chiar de la infiintare sa-si desfasoare activitatea doar la sediul clientului, ceea ce implica si folosirea bazei materiale a acestuia.

    *Cu disclaimer-ul ca nu sunt nici avocat, nici contabil sau consultant fiscal, doar un antreprenor care s-a confruntat de foarte multe ori cu toate aceste probleme, ceea ce m-a facut sa citesc codul fiscal si tot felul de legi inrudite pana am inceput sa stiu pe rost parti din ele :)

  8. Potrivit art 3 alin 3 din Legea nr 300 / 2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatilor familiare care desfasoara activitati economice in mod independent, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatiile familiale autorizate in conditiile legii nu pot angaja persoane cu contract individual de munca pentru desfasurarea activitatilor pentru care s-a obtinut autorizatia.

  9. la srl, mica intreprindere platesc 2.5% impozit pe venit, la pfa e 16% pe profit. in caz in care nu ai cheltuieli sa bagi, e mai bine pe firma.

  10. @Geea, multumesc de explicatii.
    @mihnea, multumesc de explicatii. :)

    @jgabios: initial si eu am avut microintreprindere si plateam 3% (parca 3% plateam eu). Este rentabil atat timp cat impozitul pe venit este mai mic decat impozitul forfetar (impozitul pe profit).

    Daca ai cifra de afaceri mare poti plati mult de tot impozit. In schimb, cu SRL normal (impozit 16% din profit sau impozit minim-forfetar), poti plati mai putin daca ai cheltuieli mari, la aceeasi cifra de afaceri.

    Totul depinde de cashflow.

  11. Referitor la impozitul pe venit al microintreprinderilor, toate bune si frumoase, dar banii pe care-i scoti din firma trebuie justificati cumva, pentru ca nu ai cum deduce cheltuieli personale gen haine, alimente etc.

    Prin urmare te vei trezi dupa vreun an, doi, cu un profit contabil urias, pe care trebuie sa-l repartizezi intr-un fel: ori in majorarea capitalului social (pentru asta va trebui sa depui efectiv banii respectivi intr-un cont), ori in dividende (ceea ce inseamna un nou impozit de 16%).

  12. Din ce stiu eu, pfa mai are si dezavantajul unei legislatii fragile, interpretabila, variabila si usor de modificat.
    Un srl e intr-adevar avantajos cand ai cheltuieli semnificative (ex: masina, echipamente si servicii IT sau telefonie, amenajare sediu, etc) si mai esti si platitor de tva.

  13. Nu chiar, de legislatia asta fragila, interpretabila, variabila si modificabila ne bucuram toti, PFA-uri si SRL-uri laolalta. :P

  14. Din propria experienta (Ionut Ciurea, eu scriu ca admin momentan) :)

    Initial firma mea a fost SRL microintreprindere (impozit pe venit 3% parca era, nu 2,5% cat a zis cineva mai sus ca e acum). Initial mi-a convenit tocmai pentru ca nu aveam o cifra de afaceri mare si marele avantaj era ca puteam factura cu TVA pentru firme (eu aveam relatii contractuale cu firmele, in special).

    Clientilor mei le convenea ca decontau TVA-ul si ca puteam sa le dau factura si contract clare si fara probleme.

    La un moment dat am inceput sa am cheltuieli mari pe firma si am trecut la impozit pe profit (16% din profit care era mult mai putin – chiar zero – decat impozitul aferent microintreprinderilor).

    Ganditi-va la:

    1. cine va sunt clientii (aveti firme-client, persoane fizice-client) (daca si-si, atunci in ce procent?) si ce vor clientii vostri (le convine sa plateasca si TVA – pentru ca-l deconteaza platindu-va voua – in cazul firmelor? sau sunt doar persoane fizice care nu vor sa plateasca TVA)

    2. care este cifra de afaceri estimata – aici gandirea este pe termen scurt (luni), mediu (1 an), mediu-lung si lung (peste 2 ani).

    Sunt multe de luat in calcul.

    Cea mai buna sugestie pe care o pot da este sa aveti un contabil FOOOOOARTE BUN care e la curent cu legile (contabile/fiscale) si va poate indruma cum trebuie, CHIAR DACA sunteti PFA sau persoana fizica angajata – poate e mai bine sa treceti de la PF la PFA sau SRL sau invers…

    GASITI UN CONSULTANT (a se citi „contabil”) care sa va poata indruma!

  15. sunt perfect de acord cu Ionut Ciurea :D

    trebuie sa-ti alegi forma de organizare in functie de toate caracteristicile firmei, incepand cu domeniul de activitate, structura de personal (angajati sau colaboratori), tipul de clienti (platitori sau nu de TVA), cifra de afaceri, perspective de crestere, etc.

    sustin recomandarea lui Ionut de a analiza aceste aspecte alaturi de un contabil care sa te indrume in decizia ta.

    tocmai de aceea titlul articolului este sub forma de intrebare :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!