Acasa » Esti… Intern sau Extern?

Esti… Intern sau Extern?

La sfarsitul unui proiect te simti motivat in special de “starea de bine” din interiorul tau? E important pentru tine sa stii tu, “in tine”, ca ai facut o treaba buna?

sau…

Esti mai degraba motivat (sau demotivat) de feedback-ul celuilalt? Te compari cu standarde externe si in functie de acestea iti evaluezi performanta?

Aceste intrebari vizeaza “sursa” motivatiei noastre. Ne motivam mai degraba “din interior” (Intern) sau “din exterior” (Extern).

Modelul a fost dezvoltat de catre Shelle Rose Charvet intr-o maniera utila pentru activitatea profesionala de zi cu zi. El se numeste LAB Profile (Language and Behavior Profile) si sustine ca daca intelegem limbajul, putem intelege si comportamentul.

In cazul “sursei motivatiei”, iti propun sa notezi raspunsul la urmatoarea intrebare:

Cum stii ca ai facut o treaba buna la locul tau de munca?

In functie de acest raspuns (si limbajul folosit), poti intelege tiparul tau motivational.

Daca la intrebarea de mai sus, ai raspuns mai degraba:
“Stiu, simt cand am facut o treaba buna. Am o senzatie de mare satisfactie in interiorul meu”
esti mai degraba Intern (ai “surse” de motivare mai degraba in interiorul tau).

“Internul”

Oamenii cu tipar intern isi gasesc sursa de motivatie in interiorul lor. Ei hotarasc referitor la calitatea muncii lor si le este greu sa accepte pareri din exterior. Sunt motivati sa adune informatii din exterior pentru ca apoi tot ei sa decida. Au propriile standarde interne foarte solide.

Intrucat ei nu au foarte multa nevoie de apreciere din exterior si atunci cand sunt in pozitii de conducere pot avea tendinta sa nu ofere foarte mult feedback.

Ca limbaj nonverbal de obicei stau drept, arata spre sine, fac pauze inainte de a raspunde parerii altcuiva pentru a o evalua si au gesturi si expresii faciale minime.

Este provocator sa oferim feedback unui intern si astfel este nevoie sa apelam la un limbaj specific de influentare: “doar tu poti hotari”, “ai putea sa iei in calcul”, “iti sugerez sa te gandesti la”. Totodata, pentru a-l motiva, este foarte important sa ii cerem parerea si sa ii oferim suficienta libertate de miscare.

Daca la intrebarea de mai sus, ai raspuns similar cu:
“Daca seful meu imi spune ca am facut o treaba buna si imi depasesc obiectivele. Si daca clientii mei sunt multumiti”
esti mai degraba Extern (ai „surse” de motivare mai degraba in exteriorul tau).

“Externul”

Persoanele cu tipar extern au foarte mare nevoie de feedback. Au tendinta sa considere chiar simplele informatii venite din exterior ca ordine. Au nevoie deseori ca altcineva sa decida.

Au nevoie sa se compare cu standarde din exterior. Pentru a influenta un extern, ii putem aminti despre “parerea celorlalti fata de rezultatele sale, feedback-ul pe care il va primi, recomandari, standardele companiei, rezultatele unor studii”.

Limbajul nonverbal poate avea urmatoarele caracteristici: se apleaca in fata, asteapta reactia interlocutorului, expresia faciala arata ca vrea sa stie de la tine daca a fost bine.

Cum ne auto-motivam? Cum ii motivam pe ceilalti?

Pentru propria noastra motivare, este foarte important sa cunoastem tiparul nostru motivational. Pentru a motiva persoanele cu care colaboram, este util sa luam in considerare atat propriul tipar motivational cat si ceea ce intuim in legatura cu tiparul lor motivational.

Sa cladim pe punctele forte ale tiparului nostru, dar sa ne vedem si zonele de umbra. De exemplu, daca suntem “Interni”, sa ne pastram auto-motivarea dar sa nu uitam sa cerem feedback celorlalti. Iar daca suntem mai degraba “Externi”, sa luam in calcul feedbackul celorlalti dar sa ne construim si un sistem de referinta intern autonom.

Daca vrei sa afli mai multe despre aceste tipare, te invit la cursul deschis de marti, 27 aprilie, “Cadou: Feedback”. Mai multe detalii despre acest curs poti afla la aici.

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

5 răspunsuri

  1. tot ceva de genu abordeaza si Brian Tracy in programele sale… el face referire la Internal Locus of Control si External Locus of Control

    Internal Locus of Control – atunci cand simtim ca noi suntem la „conducere”, facem anumite lucruri pentru ca ne dorim, pleaca din interiorul nostru…

    External Locus of Control – reactionam la ce se intampla in jurul nostru…

    Este vorba de diferenta dintre actiune si reactiune. Actiunea vine din proprie initiativa, iar reactiunea vine ca un raspuns la ceea ce se intampla in jurul nostru…

    sper ca nu le-am incurcat :)

  2. Buna!
    Daca reusim sa fim interni, nu cred ca mai e nevoie de nici un fel de feedback. Acesta este necesar doar in perioada pregatirii elementare.
    Parerea celorlalti despre ce fac eu, mi se pare extrem de deplasata de adevar, pentru ca porneste de fept de la parerea lor despre ei. Parerea noastra despre noi este cea care merita toata atentia fara nici o interferenta. Eu pledez pentru radicalism. Suntem deja atat de bulversati de stimuli.

    Da-mi te rog cateva exemple totusi, in care un intern ar avea nevie de feedback. Poate omit eu ceva din schema.

  3. @ cheia succesului: Multumesc pentru comentariu! Conceptele seamana intr-adevar legat de „sursa” controlului sau a motivarii. La Brian Tracy este mai mult vorba despre control/influenta, pe cand in acest model de motivare/ „ce ne face sa mergem mai departe”.

  4. @ Adrian – Interesant (si …radical, cum spui si tu) punctul tau de vedere. Cred ca ne ajuta sa avem „un Intern” bine dezvoltat in sensul increderii in noi si autonomiei de gandire. Pe de alta partea, latura „Externa” ne ajuta sa ne integram, sa intelegem lumea si din alte puncte de vedere (care uneori pot fi cel putin la fel de bune ca si ale noastre) si sa nu devenim prozonierii propriului nostru ego.
    Concret, iata 3 exemple:
    – cand iau o decizie in relatia de cuplu, am nevoie de feedback-ul celuilalt pentru a putea gasi impreuna cea mai buna varianta posibila atat pentru fiecare dintre noi, cat si pentru noi impreuna
    – cand doresc sa ating un obiectiv profesional, de exemplu ca business-ul meu sa aiba o anumita marja de profitabilitate, am nevoie de „benchmark” extern, de sisteme de referinta care sa ma ajute sa ma pozitionez versus piata, versus competetie
    – cand vand (si mereu vand ceva, fie macar imaginea si competenta mea), ma ajuta feedback-ul clientului (intern sau extern) astfel incat sa vad/sa aud/sa simt in ce masura ceea ce „ofer” eu corespunde nevoilor sale.

  5. ai dreptate in ceea ce priveste o actiune care ii implica direct si pe ceilalti, insa eu ma refeream la ceeea ce ne priveste personal pe noi, decizii care au legatura numai cu viata noastra si felul in care o gestionam. Radicalismul consta in eliminarea totala a lui „Crezi ca fac bine ce fac pentru mine?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.