Acasa » Stiluri de lucru in echipa (I)

Stiluri de lucru in echipa (I)

Fii puternic si… Fii perfect!

Lucrul in echipa aduce placerea dar si provocarea interactiunii cu persoane cu stiluri personale diferite.

Desi conceptul de echipa se foloseste mai degraba in context profesional, aici se aplica “regulile” de comportament intr-un grup pe care fiecare dintre noi le-am invatat in copilarie.

Primul grup la care am simtit apartenenta este in mod evident familia. Fiind atat de importanta pentru noi, in copilarie am depus foarte multe eforturi pentru a obtine recunoasterea ei. Iar familia, ne-a transmis, inconstient, “cerintele” sale – cum trebuia sa ne comportam astfel incat sa fim acceptati in acel mediu.

Aceste cerinte constituie unul din principalele elemente de studiu ale psihologiei. Una dintre scolile sale de gandire, Analiza Tranzactionala, sustine ca fiecare dintre noi ne raportam la un “mesaj conducator” care sintetizeaza modul in care cautam sa castigam aprecierea celor mari atunci cand eram copii.

Aceste mesaje raman cu noi si ne ghideaza comportamentul ca adulti. Fiind atat de inradacinate, ni se par “naturale si normale” si cu greu ne dam seama ca deseori sunt doar scenarii in care mediul ne-a programat sa fim. Ne-au adus atat calitati, dar si limitari, dupa cum vom vedea in continuare.

Astfel, unii dintre noi am invatat ca putem fi apreciati doar daca facem lucrurile perfect. Si auzim mereu in noi acest indemn “Fii perfect!”. Daca avem aceasta cerinta interiorizata, ne straduim ca lucrurile sa iasa mereu “perfect”, suntem atenti la cele mai mici detalii si ne place controlul.

Ajutam echipa prin munca de calitate pe care o facem. Prin informatiile pe care le detinem mereu la zi. Prin responsabilitatea noastra si implicarea personala. Prin planificare si organizare. Prin a avea grija si de cel mai mic risc care ne-ar putea ingreuna munca.

Pe de alta parte, uneori ne tinem echipa in loc, deoarece nu ne terminam nicidata treaba pentru ca niciodata nu e… “perfecta”. Intram in prea multe detalii, analizam lucrurile in exces si uneori ne e teama sa luam decizii pentru ca nu avem “toate informatiile”. Ne implicam personal, ne este dificil sa delegam deoarece nimeni nu ar putea sa aiba atata atentie la detalii ca si noi.

Altora ni s-a dat mereu mesajul, direct sau indirect: (trebuie) sa “Fii puternic!”. Si am invatat sa ramanem calmi in momentele de tensiune. Stim sa ne descurcam de minune in momente stresante. Sa luam decizii dificile cu mintea limpede.

Aducem echipei calm si constanta. Rezistenta si stabilitate. Pragmatism, puterea de a vedea lucrurile “asa cum sunt in realitate”.

Dar… parem “de piatra”. Colegii de echipa se pot uneori simti inconfortabil cu stilul nostru care aminteste de Data din Star-Trek. Ne e greu sa ne exteriorizam emotiile si este greu sa intelegem emotiile celorlalti.

Ne este dificil sa ne recunoastem defectele. Admitem greu ca uneori facem greseli si alteori avem esecuri. Ne este dificil sa ne admintem slabiciunile “umane”.

“Fii perfect” si “Fii puternic” sunt 2 din cele 5 mesaje conducatoare descrise de Analiza Tranzactionala. Poate te-ai regasit aici sau i-ai recunoscut pe unii din membrii/colegii tai (sau grupurilor din care faci parte). Pentru a intelege punctele tari dar si aspectele de imbunatatit ale fiecarui “stil de lucru”, te invit sa continui lectura saptamana viitoare!

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările! 10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!